اینکه همهی کاربران ایمیلهای شما را باز کنند و بخوانند اتفاقی غیرمعمول است، ولی غیر قابل دستیابی نیست.
بگذارید در مورد یکی از آرزوی تقریبا تمام ایمیل مارکترها صحبت کنیم: چگونه میتوانیم کمپینهای ایمیلی ارسال کنیم که ۱۰۰ درصد کاربران لیست آنها را باز کنند و بخوانند؟
آرزوی عجیبی است، ولی امکانپذیر است. جالب است بدانید که در شرایطی که آمار ۱۰ و ۱۵ درصد Open Rate در بیشتر کمپینهای ایمیلی در دنیا، آمار مطلوبی دیده میشود، ولی برندهایی هستند که کمپینهایی را به لیستهای خیلی بزرگ می فرستند و آمار Open Rate بالای ۹۰ درصد را کسب میکنند. یک موفقیت کامل! ولی این کار چگونه امکانپذیر است؟
بگذارید در این یادداشت در مورد برخی موضوعات که باعث افت کیفیت باز شدن و خوانده شدن ایمیلهای شما میشوند، صحبت کنیم.
مراقب اسپمفیلتر باشید
یکی از بهترین راههای فرار کردن از اسپمفیلترهایی که روی سرویسهای مختلف ایمیلی دنیا فعال است، بررسی و شناسایی کلماتی است که به آنها حساس هستند. از این کلمات تا حد ممکن در متن ایمیل و بهویژه در عنوان ایمیلهایتان صحبت نکنید.
برخی از این کلماتی که سرویسهای ایمیلی دوست ندارند را میتوانید در این لینک بخوانید.
مراقب عنوان ایمیلها باشید
برای خط عنوان ایمیلها از جملاتی استفاده کنید که این دو ویژگی را با هم داشته باشند:
۱) کاملا گویا و شفاف باشند.
۲) خیلی ماشینی و تکراری نباشند و جوری به نظر نرسند که انگار یک ماشین آنها را نوشته، نه یک انسان.
بعد از تست A/B استفاده کنید. یعنی یک کمپین را به صورت آزمایشی با یک تیتر برای یک گروه و کمپینی دیگر را به صورت آزمایشی برای گروهی دیگر بفرستید. ببینید کدام یک پاسخ بهتری میگیرند.
ایمیلها را شخصیسازی کنید تا اسپمفیلترها دست از سرتان بردارند!
ایمیلها را تا حد ممکن شخصیسازی کنید. حداقل سعی کنید نام گیرنده را به شکل مناسبی در داخل متن ایمیل قرار دهید. این کار به اسپمفیلترهای سرویسدهندههای ایمیلی نشان میدهد که شما گیرنده را میشناسید و احتمال فیلتر شدن ایمیلها را خیلی کم میکند.
فرض را بر این میگیریم که اتفاق ارزشمندی در ایمیل شما رخ میدهد. محتوایی تولید میکنید که برای مخاطب قابل توجه است و او را وادار میکند در حالی که به سرعت در حال اسکرول کردن موبایلش است و از قهوهی صبحگاهیاش لذت میبرد، متوقف شود، ایمیل شما را باز کند و ببیند حرف حساب شما چیست.
بررسی یک وضعیت فرضی برای رسیدن به آمار اپنریت ۱۰۰ درصد و بقیهی ماجراها!
خب، حالا بعد از این مقدمه، بگذارید یک وضعیت فرضی را با هم بررسی کنیم. فرض میکنیم کمپینی ارسال میکنید که آمار Open Rate خوبی کسب کرده. مثلا کمپین را به لیست ۱۰ هزارتایی مخاطبین سایتتان فرستادهاید و پس از دو روز که گزارش ارسالها را بررسی کردید، متوجه شدید که ۴۰۰۰ نفر ایمیل شما را باز کردهاند. آمار بدی نیست و شما به نرخ Open Rate چهل درصد که بالاتر از استاندارد جهانی است رسیدهاید. ولی بگذارید ببینیم که چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم که آن ۶۰۰۰ نفر دیگر هم ایمیل شما را باز کنند. آمار ۴۰ ٪ خوب است، ولی آمار ۱۰۰٪ خیلی بهتر است!
اول از همه، دو هفته صبر کنید. اجازه دهید که همه کاربران لیست شما شانس باز کردن احتمالی ایمیل شما را داشته باشند.
بعد از آن، یک لیست از آدرسهای ایمیلی که کمپین شما را باز نکردهاند، تهیه کنید. سرویسهای ایمیل مارکتینگ معمولا به شما امکان تهیهی این گزارش را میدهند.
نکتهی مهم: دلیلی که این ۶۰۰۰ نفر ایمیل شما را باز نکردهاند، معمولا این است که یا ایمیل به پوشهی اسپم منتقل شده، یا در پوشهی پروموشن جیمیل قرار گرفته یا اینکه به صورت اتوماتیک توسط ابزارهای آنتیاسپم سرویسهای ایمیلی به صورت اتوماتیک حذف شده. با توجه به اینکه در مثال فرضی بالا، نرخ باز شدن ایمیلهای شما نسبتا خوب است و مشخصا شما یک اسپمر نیستید، باید به دنبال راهکاری باشیم که از این مشکلات رها شویم. برای رهایی از مشکلات، کارهای مختلفی میتوان انجام داد:
۱) یکی از راهکارها این است که بر اساس گزارشی که از کمپین گرفتهایم، لیست افرادی که ایمیل را باز نکردهاند را در بیاوریم و دوباره کمپین را برایشان بفرستیم. به امید اتفاقی تازهتر و شاید با تغییراتی در عنوان ایمیل یا اصلاحات دیگر. مثلا میشود طراحی ایمیل را تغییر داد یا اینکه عکسها را از داخل ایمیل حذف کنیم یا شاید حتی بتوانیم ایمیل را به صورت متنی و ساده و بدون استفاده از جلوههای طراحی ارسال کنیم. خیلی وقتها، چنین تغییراتی باعث خوانده شدن ایمیل میشود و درصد Open Rate شما بالاتر میرود.
حالا که بحث به اینجا رسید، بگذارید برویم سر موضوع بعدی: کاربرانی که با شما سرد برخورد میکنند!
ماجرای ثبتنامکنندگان سرد
وقتی میگوییم «ثبتنامکنندگان سرد» (Cold Subscribers) منظورمان چیست؟ این دسته از مخاطبین، مثل افرادی هستند که در یک مهمانی شلوغ، با آنها سلام و علیکی میکنید و بعد کلا هم را فراموش میکنید! اگر تلفنی و ایمیلی و کارت ویزیتی هم بین شما ردوبدل شود، باز هم خیلی مهم نیست.
در لیستهای ایمیلی هم با چنین ماجرایی طرف هستید. بخشی از افرادی که در خبرنامهی ایمیلی شما ثبتنام کردهاند، به دلایل مختلف ممکن است با خبرنامههای شما تعاملی برقرار نکنند. ممکن است به موضوع خبرنامههای شما علاقه نداشته باشند یا ایمیلهای شما به دلایل مختلف برایشان اسپم میشود یا موضوعات دیگر.
اکثر بازاریابان دیجیتال بر این عقیده هستند که حضور این دسته از کاربران ضرری ندارد. آنها با خودشان میگویند حالا که این دسته از کاربران در لیست ما هستند، بگذاریم باشند دیگه! چه ایرادی دارد؟! اگر نظر ما را میخواهید، باید بگوییم ایراد دارد. به این دلایل:
- این ایمیلها باعث میشوند Open Rate کمپینهای شما پایین بیاید و کمپینهای کمکیفیتتری داشته باشید.
- ارسال ایمیل بالاخره هزینهبر است. هزینهی ارسال ایمیلهایی را پرداخت میکنید که میدانید آنها را نمیخوانند!
- از همه مهمتر اینکه: هرچه نرخ اپنریت شما پایینتر بیاید و کاربران بیشتری به شما بیتوجهی کنند، سرویسدهندههای ایمیلی نیز بیشتر ایمیلهای شما را اسپم میکنند.
- ماجرا اینطوری است: جیمیل هزاران ایمیل مربوط به یکی از کمپینهای شما را دریافت میکند. هرچقدر درصد کاربرانی که ایمیلهای شما را باز نمیکنند، بیشتر شود، این سؤال برای آقای جیمیل پیش میآید که آیا شما یک اسپمر شریف (!) نیستید؟
تمیزکاری لیست ایمیل
راهحلی که متخصصین ایمیل مارکتینگ پیشنهاد میکنند این است که به صورت ادواری لیست ایمیلتان را تمیز کنید.
«تمیزکاری لیست ایمیل» بحث مفصلی است و راهکارهای زیادی برای آن پیشنهاد میشود. با استفاده از ابزارهای اتوماسیون ایمیلی میتوان راهکارهای بدیعی را برای تمیزکاری لیست ایمیل به کار برد. ولی اگر بخواهیم خیلی ساده و سریع موضوع را بررسی کنیم، پیشنهاد میکنیم که پس از اینکه چند کمپین برای مخاطبینتان فرستادید، گزارشهای کمپینها را به دقت بررسی و تحلیل کنید. بررسی کنید که کدام کاربران به باز کردن و خواندن و کلیک کردن لینکهای داخل ایمیلهای شما علاقهمند هستند. آنها را در یک گروه (Segment) جداگانه قرار دهید. کاربرانی که هر از گاهی برخی ایمیلها را باز کردهاند را نیز در Segment دیگری قرار دهید. یک Segment نیز از کاربرانی تهیه کنید که هیچکدام از کمپینهای قبلی را باز نکردهاند. میتوانید یک کمپین خداحافظی برای این گروه بفرستید و درخواست کنید که در صورت تمایل به دریافت ایمیلها و پیشنهادات ایمیلی بعدی، روی یک لینک CTA داخل ایمیل کلیک کنند. پس از یک یا دو هفته، از نتیجهی کمپین گزارش بگیرید و کاربرانی که تعاملی نداشتند را حذف کنید.
سادهترین راه رسیدن به آمار Open Rate صد در صد این است: ارسال ایمیل به افرادی که واقعا مخاطب شما هستند و به پیام و برند شما علاقه دارند.