میدانید بزرگترین کابوس ایمیل مارکترها چیست؟ آنها شبها که میخوابند، کابوس میبینند که کمپینهای ایمیلیشان روانهی پوشهی اسپم مخاطبین میشود؛ و با جیغ و وحشت از خواب میپرند!
این ترس خیلی هم بیراه نیست. بر اساس آمار، حدود ۲۰ درصد از کمپینهای ایمیلی که توسط برندها ارسال میشود، اسپم میشود.
یکی از دلایلی که ایمیلها اسپم میشود، تنبلی دیجیتال مارکترها است. موارد مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا از اسپم شدن ایمیلهایتان جلوگیری کنید. در این یادداشت ۱۱ مورد از مهمترین موارد را مرور میکنیم.
۱. ثبتنام دومرحلهای را فعال کنید
بهتر است وقتی کاربری در لیست ایمیل شما ثبتنام میکند، یک ایمیل تأییدیه برای کاربر ارسال شود و از او بخواهد با کلیک روی لینک داخل ایمیل، ثبتنام خود را تأیید کند.
با این روش، لیست ایمیل شما تمیز میشود و علاوه بر آن، پیغامی روشن به سرویسهای ایمیلی داده میشود که کاربر مایل به دریافت ایمیلهای شما هست و اعتبار (Reputation) کمپینهای شما به شدت بالا میرود.
۲. لیست ایمیلتان را تمیز نگه دارید
سرویسهای خدمات اینترنتی از طریق ایمیلهایی که به دست مخاطبین نمیرسد یا بانس میشود یا باز نمیشود، متوجه اعتبار شما میشوند. علاوه بر ایمیلهای خراب، ایمیلهایی که کمپینهای شما را باز نمیکنند نیز باعث تخریب اعتبار شما میشوند.
هر چند مدت یک بار لیست ایمیلهایتان را بررسی کنید و ایمیلهایی که تعاملی با شما ندارند را از لیستتان حذف کنید. میتوانید کمپینهای جدیدی برای کاربران غیرفعال بفرستید و از آنها درخواست کنید در صورت تمایل به دریافت ایمیلهای شما، روی لینکی کلیک کنند. اگر تعاملی از کاربران غیرفعال دریافت نکردید، آنها را از لیست حذف کنید تا به اعتبار برند شما آسیب نرسد.
۳. فرایند لغو عضویت در خبرنامه را راحت کنید
وقتی فرایند لغو عضویت در خبرنامه را ساده میکنید، این امکان را در اختیار کاربرانی که مایل به دریافت ایمیلهای شما نیستند قرار میدهید که به سادگی از لیست شما خارج شوند. لغو عضویت آسان، یک الزام است که قوانین CAN-SPAM هم روی آن تأکید دارد.
به این نکته توجه داشته باشید که خارج شدن کاربران از لیست شما از طریق کلیک روی گزینهی Unsubscribe، آسیبی به اعتبار ایمیلها و سایت شما نمیزند، ولی اگر کاربران نتوانند به سادگی گزینهی لغو عضویت را پیدا کنند، ایمیلهای شما را به صورت اسپم گزارش میکنند و این موضوع میتواند به شدت آسیبرسان باشد.
۴. از کلمات اسپمخور (!) دوری کنید
کلماتی هستند که ممکن است خیلی جذاب به نظر برسند، ولی استفادهی بیش از حد از آنها باعث اسپم شدن ایمیلهای شما میشود. حدود ۵۰۰ کلمه در فیلترهای ضداسپم وجود دارد که استفادهی زیاد از آنها باعث اسپم شدن ایمیلهای شما میشود. کلماتی مانند: گارانتی، تبریک میگوییم، برنده، پیشنهاد ویژه، تخفیف، سفارش دهید و…
۵. حواستان به تایپوگرافی باشد
استفاده از فونتهای خیلی بزرگ و رنگهای تند و متنوع، خوراک فیلترهای ضداسپم است! منطقی و درست بنویسید و کارهای عجیب و غریب نکنید!
۶. فایلهای ضمیمه را به ایمیلتان اضافه نکنید
ضمیمه کردن یک فایل به کمپینهای ایمیلی انبوه، یکی از راهکارهای تضمینی برای اسپم شدن ایمیلهای شماست!
۷. از سرویس ایمیل مارکتینگ مناسبی استفاده کنید
یکی از مهمترین نکات در ارسال کمپینهای ایمیلی، انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب و حرفهای است. سرویسهای ایمیل مارکتینگ خوب، اعتبار مناسبی نزد سرویسهای ایمیلی (جیمیل و یاهو و اوتلوک و…) دارند و این اعتبار باعث میشود ایمیلهای شما نیز با کیفیت بهتری ارسال شوند.
۸. تنظیمات مربوط به معتبر بودن دامین فرستنده را انجام دهید
برای اینکه ایمیلهای شما با کیفیت مناسبی ارسال شوند، نیاز است که تنظیماتی را برای اعتباربخشی به آدرس فرستنده انجام دهید؛ به این ترتیب سرویسهای ایمیلی شما را به عنوان فرستندهای معتبر میشناسند و شانس اینباکس شدن ایمیلهای شما بسیار بیشتر میشود.
SPF / تنظیمات Sender Policy Framework که مانع اسپمرها برای ارسال کمپینهای ایمیلی از سمت دامین شما میشود.
DKIM / تنظیمات DomainKeys Identified Mail که مانع کلاهبرداری در ایمیلهای خروجی از دامین شما میشود.
DMARK / تنظیماتی که روی دامین مربوط به ایمیلهای فرستندهی شما انجام میشود و این اطمینان را ایجاد میکند که ایمیلهای شما به درستی و به شکل قانونی مبتنی بر استانداردهای SPF و DKIM هستند.
انجام این تنظیمات باعث میشود که اعتبار دامین شما برای ارسال کمپینهای ایمیلی بالا رود.
۹. از آدرس ایمیل فرستندهی مناسبی استفاده کنید
کاربران اشتیاق بیشتری به باز کردن ایمیلها از ایمیلهای فرستندهی مناسب دارند. انتخاب ایمیل فرستندهی مناسب، یکی از پیشنیازهای ضروری قبل از شروع به کار کمپینهای ایمیلی است. ایمیل فرستندهی شما باید ارتباط مناسبی با برند شما داشته باشد. به عنوان مثال، ایمیلهای فرستندهای که بر اساس نام و نام خانوادگی یک فرد هستند، شکل مناسبی دارند.
یک نکتهی دیگر در مورد ایمیلهای فرستنده این است که بهتر است در کمپینهای مختلف این آدرس را عوض نکنید. بگذارید کاربران با یک ایمیل واحد کمپینها را از شما دریافت کنند.
۱۰. ایمیلهایتان را تست کنید
احتمالا یکی از بهترین توصیهها همین باشد: ایمیلها را تست کنید و دوباره تست کنید و باز هم تست کنید!
بسیاری از اشکالات ایمیلها، در تست خودش را نشان میدهد. ایمیلها را روی سرویسهای مختلف ایمیلی و با دستگاههای مختلف بررسی کنید و ایرادات آنها را بگیرید. یکی از مهمترین دلایل اسپم شدن ایمیلها، نمایش نامناسب ایمیلهاست.
۱۱. از گواهینامههای مرتبط با ایمیل استفاده کنید
سرویسهای حرفهای وجود دارند که به سایتها گواهینامههای تخصصی مرتبط با ایمیل ارایه میکنند. این گواهینامهها، اعتبار شما را به عنوان یک فرستندهی اصیل و حرفهای گارانتی میکند. سرویسهایی که این گواهینامهها را صادر میکنند، قراردادهایی با سرویسهای مختلف ایمیلی و شرکتهای ایمیل مارکتینگ دارند و وضعیت کمپینهای شما را بر اساس فاکتورهای مختلف آنالیز میکنند و در صورتی که کیفیت کار شما را تأیید کنند، به شما یک گواهینامهی معتبر ارایه میکنند. این گواهینامهها خیلی ارزان نیستند، ولی اعتبار شما را به شدت افزایش میدهند و این اطمینان را به شما میدهند که کمپینهایی با کیفیت و با آمارهای خیرهکننده ارسال کنید.