در مورد فرمت گرافیکی APNG میخواهیم صحبت کنیم. سؤالی ممکن است برایتان پیش بیاید که در یک بلاگ تخصصی که در مورد ایمیل و کمپینهای ایمیلی مینویسد، چه جای نوشتن از یک فرمت گرافیکی است.
واقعیت این است که به ما به عنوان طراحان ایمیل خیلی ظلم میشود! طراحان کمپینهای ایمیلی هم مانند طراحان وبسایت با کدهای HTML و CSS سروکار دارند، ولی با محدودیتهای فراوان. یک طراح وب میتواند با فراغ بال از انواع و اقسام کدهای جدید و اسکریپتها استفاده کند و نگرانی هم بابت پشتیبانی مرورگر از این تکنولوژیها ندارد، چون اغلب مرورگرهای مشهور دنیا به سرعت خود را با تکنولوژیهای جدید هماهنگ میکنند. علاوه بر این طراح وب از کلی فضا و امکانات و صفحه میتواند استفاده کند تا حرفش را بزند.
ولی دست و پای طراحان ایمیل بسته است. آنها از تکنولوژی ۱۰ سال پیش طراحان وب استفاده میکنند. در طراحی ایمیل از DIV استفاده نمیکنند و مجبورند سراغ Table بروند؛ چون سرویسهای ایمیلی مثل یاهو و جیمیل از div پشتیبانی نمیکنند. (الان اگر به یک طراح وب بگویید ساختار سایت را با Table اجرا کند، قهر میکند و میرود!) طراحان ایمیل امکان استفاده از تقریبا تمام تکنیکهای HTML5 را ندارند و کدهای CSS را هم به صورت خیلی محدود و در حد تگهای inline میتوانند استفاده کنند. آنها حتی از فونتهای سفارشی هم نمیتوانند در طراحی ایمیل استفاده کنند. استفاده از فرم و ویدئو در داخل ایمیل به قدری سخت و پر از محدودیت است که اشک طراحان ایمیل را درمیآورد!
ولی از طراحان ایمیل انتظار میرود علیرغم همهی این محدودیتها، ایمیلهایی طراحی کنند که چشمها را خیره کند و به مذاق مخاطبی که انواع ایدههای هیجانانگیز را در اینترنت و سایتهای جدید دیده، خوش بیاید!
به همین دلیل است که طراحان ایمیل مجبورند دکمهی خلاقیت را در مغزشان روشن کنند و سراغ استفاده از ایدههای نو بروند. جذابیت فرمتهای گرافیکی جدید، مانند فرمت APNG برای طراحان ایمیل، از این جا نشأت میگیرد.
مقایسهی تفاوتهای یک فایل تصویری متحرک APNG با GIF
APNG چیست؟
فرمت گرافیکی APNG یک فرمت توسعهیافته بر اساس فرمت قدیمی PNG است که اجازه استفاده از تصاویر متحرک (Animated Images) را میدهد.
تا قبل از این از فرمت GIF استفاده میکردیم، ولی فرمت GIF چند تا محدودیت داشت. یکی اینکه تصاویر با فرمت رنگی ۸ بیت بودند و در نتیجه کیفیت تصاویر خیلی پایین میآمد. دوم اینکه در تصاویر GIF امکان استفاده از شفافیت (Transparency) در پسزمینهی تصویر نبود و همین موضوع دست طراحان را خیلی میبست.
APNG از فرمت رنگی ۲۴ بیت استفاده میکند که باعث میشود تصاویر بسیار باکیفیتتر و شفافتر شوند. علاوه بر آن امکان استفاده از پسزمینهی Transparent را هم دارد.
نکتهی جالب در مورد فرمت APNG این است که این فرمت چیز جدیدی نیست. در واقع تاریخ ساخته شدن آن به سال ۲۰۰۴ برمیگردد. بنیاد موزیلا این فرمت را روی پایهی فرمت PNG ایجاد کرد و تا چند سال هم از آن در نرمافزاهایش استفاده میکرد، ولی متأسفانه PNG Group (گروهی که مدیریت فرمت PNG را بر عهده داشتند – باورتان میشود مؤسسهای باشد که مدیریت یک فرمت گرافیکی را انجام دهد؟!) فرمت APNG را در سال ۲۰۰۷ رد کرد و کنار گذاشته شد.
در سال ۲۰۱۶ توجه اپل به این فرمت جلب شد و از آن برای استیکرهای متحرک در نرمافزار پیامرسان iOS 10 استفاده کردند. بعد از اینکه اپل سراغ این فرمت آمد، توجهها به آن جلب شد و بقیه هم سراغش رفتند.
شفافیت تصویر و روانی حرکت و ترنزیشنها در تصاویر متحرک APNG، خبرنامههای ایمیلی را به سطحی بالاتر از جنبهی تصویری هدایت میکند.
تفاوتهای فرمت APNG و GIF
کیفیت و شفافیت تصاویر APNG بالاتر است، از پالت رنگ ۲۴ بیت پشتیبانی میکند و امکان شفافیت (Transparency) در پسزمینهی تصاویر وجود دارد.
مزیت GIF این است که حجم تصاویر با این فرمت کمتر است، ولی در روزگار کنونی و با افزایش سرعت اینترنت به نظر میرسد این مزیت خیلی چشمگیر نیست.
در دو فایل زیر یک تصویر واحد را با دو فرمت GIF و APNG میبینید:
پشتیبانی در نرمافزارهای مختلف
فرمت گرافیکی APNG تقریبا توسط همهی کلاینتهای مشهور ایمیلی پشتیبانی میشود، با یک استثنای بزرگ: جیمیل از این فرمت پشتیبانی نمیکند! در جیمیل قط فریم اول از تصاویر متحرک APNG به صورت ثابت دیده میشود.
چرا جیمیل پشتیبانی نمیکند؟ کسی نمیداند. ولی بعید است که این محدودیت فنی زمان زیادی طول بکشد.