وقتی در حال برنامهریزی و تعیین استراتژی برای کمپینهای ایمیل مارکتینگ هستید، مهمترین عناصری که باید به آنها توجه کنید مخاطبانی هستند که میخواهید پیام را به آنها برسانید.
جدول تناوبی ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ایمیلی موفق مبتنی بر کمپینهای ایمیلی است که به خوبی باز میشوند و به خوبی کاربران را به تعامل تشویق میکنند. در بازاریابی ایمیلی، آدرس ایمیل مخاطب، مهمترین دارایی است که در اختیار دارید. در این جدول تناوبی، به صورت نمادین مهمترین عناصری که برای رسیدن به کمپینهای قوی نیاز دارید را بررسی میکنیم.
At / آدرس ایمیل
مهمترین المان در ایمیل مارکتینگ، آدرس ایمیل مخاطب است.
آدرس ایمیل مخاطب، چیزی است که کل دنیای ایمیل مارکتینگ حول محور آن میچرخدو حیات و مماتش وابسته به آن است.
«آدرس ایمیل» – آن هم آدرسی که مخاطب با میل خودش در اختیار شما گذاشته است – چیزی است که مدیران کمپینهای ایمیلی حاضرند جانشان را فدا کنند تا آن را بهدست بیاورند!
Op / باز کردن ایمیل
این شاخص، اولین آماری است که متخصصین ایمیل مارکتینگ آن را محاسبه میکنند.
تعریفش هم خیلی مشخص است و توضیح خاصی ندارد: تعداد ایمیلهایی که برای مخاطبین فرستادهاید و ان را باز کردهاند. بر اساس همین عنصر، آمار Open Rate هم به دستمیآید که مهمترین درصدی است که در کمپینهای ایمیلی باید به آن توجه کنید.
Ls / لیست ایمیل
مجموع آدرسهای ایمیل در «لیست» قرار میگیرد و کمپینهای انبوه ایمیلی به لیستها ارسال میشود. لیستها میتوانند بر اساس فاکتورهای مختلف به زیرلیستهای دیگری نیز تقسیم شوند که این موضوع بحث دیگری را تحت عنوان «بخشبندی کردن» باز میکند که در عنصر Sg آن آن را در همین یادداشت بررسی میکنیم.
اینکه لیست ایمیل چگونه ایجاد شود، اهمیت بالایی دارد ویکی از کلیدیترین سؤالاتی است که از ما هم زیاد پرسیده میشود.
Cl / نرمافزار ایمیلی مخاطب (کلاینت)
نرمافزاری که کاربر ایمیلهای شما را با آن مشاهده میکند. این نرمافزار میتواند مثلا نسخهی تحت وب جیمیل باشد یا نرمافزاری ویندوزی (مثل ماکروسافت اوتلوک یا تاندربرد) یا اپلیکیشن ایمیلی (مثل اپلیکیشن جیمیل یا نیوتون).
این عنصر از این جهت اهمیت دارد که باید بتوانید ایمیلهایتان را طوری طراحی کنید که در نرمافزارهای مختلف به خوبی کار کند.
Pc / مرکز تنظیمات ایمیل مخاطب
این عنصر اشاره به پنلی دارد که در اختیار کاربران ثبتنامی شما قرار میگیرد و به آنها اجازه میدهد ایمیلهایی که از شما دریافت میکنند را سفارشی کنند یا اطلاعات پروفایلشان را ویرایش کنند. مثلا از طریق این پنل میتوانند مشخص کنند که مایلند ایمیلهای شما را در چه دورههای زمانی دریافت کنند یا اطلاعات فیلدهای سفارشی را برای شخصیسازی ایمیل تنظیم کنند؛ یا اینکه اصلا لغو عضویت کنند!
Me / شخصیسازی ایمیل
این عنصر مهم در مورد فیلدهای سفارشی است که در زمان ثبتنام کاربر از او دریافت کردهاید و بر اساس این فیلدها میتوانید ایمیلها را تا حد امکان سفارشی کنید. حد سادهی سفارشی این است که نام کاربر را در ابتدای ایمیل درج کنید و حد کاملتر آن میتواند با دریافت فیلدهای سفارشی خیلی بیشتر، ایمیلهای کاملا اختصاصی را برای تکتک کاربران و بر اساس نیازهایشان بفرستد.
Eg / درگیر شدن مخاطب با ایمیل
این عنصر در مورد میزان ارتباط ایمیل شما با مخاطبین است. وقتی میگوییم «درگیر شدن مخاطب»، منظورمان دعوا و کتککاری با مخاطب نیست! در مورد ویژگیهایی صحبت میکنیم که باعث میشود مخاطب پس از دریافت ایمیل، دست به اقدامی بزند. مثلا روی لینکی کلیک کند، به ایمیل پاسخ دهد، آن را برای فرد دیگری فوروارد کند، دست به خرید بزند یا هر اقدام دیگری. این موضوعات در سرفصل Engagement در ایمیل مارکتینگ میگنجد و اصلا کارکردی که متخصصین دیجیتال مارکتینگ به دنبال آن هستند، همین است. آنها به دنبال راهی هستند تا ایمیلها از یک ابزار تبلیغاتی ساده فراتر رود و به یک ابزار کاربردی و درگیرکننده تبدیل شود.
Ck / کلیک کردن در ایمیل
در ادامهی صحبت در مورد عنصر قبلی (Eg)، به عنصر مهم Ck میرسیم. این عنصر در مورد میزان کلیک مخاطبین در کمپینهای ایمیلی شماست. پس از آمار Open Rate که درصد باز شدن ایمیلهای شما را نشان میدهد، محاسبهی آمار این عنصر ما را به آمار Click-through Rate میرساند که نشاندهندهی درصد کلیک در ایمیلهای ارسالی است.
Sf / دورهی زمانی ارسال ایمیلها
به دورهی زمانی گفته میشود که یک برند به طور مرسوم برای مخاطبین لیست ایمیلش، کمپین ارسال میکند. این دوره میتواند به صورت ادواری و منظم باشد یا نامنظم و بر اساس مناسبتها و موقعیتهای مختلف. حفظ دورهی انتشار اهمیت زیادی در اثرگذاری کمپینها دارد.
St / ساعت ارسال ایمیلها
ساعتهایی که کمپینهای ایمیلی ارسال میشوند نیز اهمیت زیادی دارند.
Sg / بخشبندی مخاطبین
«بخشبندی مخاطبین» به کارشناسان ایمیل مارکتینگ شرکتها کمک میکند تا لیست مخاطبین را بر اساس فاکتورهای مختلف به گروههای کوچکتر تقسیم کنند و متناسب با وضعیت هر گروه، کمپینهای ایمیلی سفارشی برای آنها ارسال کنند. بخشبندی مخاطبین میتواند بر اساس رفتار کاربران در طول زمان و اطلاعات فیلدهای سفارشی باشد. مثلا میتوانید کاربرانی که قبلا روی لینک خرید محصولات کلیک کردهاند را در یک لیست جداگانه قرار دهید و کمپینی سفارشی با یک کد تخفیف اختصاصی برایشان بفرستید.