تا چند روز آینده سال تحصیلی جدید شروع میشود. شروعی تازه برای منع قابل توجهی از مردم ایران. از کوچولوهایی که برای اولین بار تجربهی نشستن سر کلاس را در پیشدبستانی تجربه میکنند تا دانشجویان دورهی دکترا! زندگی خیلی عجیب است و البته خیلی زیباست. و وقتی زیباتر میشود که پای دفتر و کتاب و نوشتن و خواندن و یاد گرفتن صرف شود.
همهی ما باید دانشآموز باشیم. همیشه باید دانشآموز باشیم. ذات انسانی ما با یاد گرفتن آمیخته شده و هر وقت مشغول یاد گرفتن و کشف واقعیتهای جدید هستیم، ظاهرا بیشتر انسان هستیم.
اینجا هم یک مدرسه کوچک است. اینجا از ایمیل مینویسیم و چیزهایی را که در مورد ایمیل و راهاندازی و مدیریت کمپینهای ایمیلی یاد میگیریم، با شما به اشتراک میگذاریم. اینجا، یک مدرسهی کوچک آنلاین است؛ با دانشآموزانی که مثل ما عاشق کاربردهای عالی ایمیل برای ساخت دنیایی بهتر و راحتتر و سریعتر هستند.
واقعیت این است که مدارس و دانشگاههای ما در زمینهی بهرهگیری از خبرنامهی ایمیلی به عنوان راهکاری برای حفظ ارتباط با داشنآموزان و دانشجویان و والدین، تجربهی قابل عرضهی مشخصی ندارند. در روزگار کنونی، «تلگرام» به پلتفرم اصلی ارتباطی و رسانهای مدارس ایران تبدیل شده است. فراگیری تلگرام و راحتی دسترسی به آن و راحتی مدیریت و انتشار محتوا در آن، مدارس را مجاب کرده که تقریبا تمام تمرکزشان در حوزهی اطلاعرسانی را روی کانالهای تلگرامی بگذارند. کانال تلگرام در عین فوایدی که دارد، آسیبهایی را نیز در خود دارد (که حالا خارج از بحث این یادداشت است).
در این یادداشت، کمی در مورد کمپینهای ایمیلی مربوط به مدارس و آموزش صحبت میکنیم.
از استریوتایپها استفاده کنید.
خاطرات مشترکی هست که در ذهن همهی ما از مدرسه باقی مانده است؛ تخته سیاه، گچ، وایتبورد، کیفهای شلوغ و پر از کتاب و دفتر، دوستیهای مدرسهای و…
در کمپینهایی که با موضوع درس و مدرسه اجرا میکنیم، میتوانیم از این استریوتایپهای مشترک استفاده کنیم و حرفمان را راحتتر و سریعتر به مخاطب منتقل کنیم. قبل از اینکه پیام منتقل شود، باید حس را منتقل کرد و هیچ چیزی بهتر از یک المان گرافیکی مشترک نمیتواند این کار را انجام دهد.
کاربران را با طراحی درگیر کنید.
در طراحی ایمیل، از امکاناتی که در طراحی در اختیارتان هست و همچنین خلاقیتتان، استفاده کنید و ایمیلهایی طراحی کنید که مخاطب را بیشتر با موضوع مورد نظر شما درگیر کند.
استفاده از فایلهای GIF متحرک، یک راهکار است.
از فرصتها استفاده کنید و مخاطبین را به هیجان بیاورید.
یکی دو هفتهی آخر شهریور، فصل خریدهای مربوط به مدرسه است. مشاغلی که مرتبط با کفش و کیف و لباس هستند، در این دو هفته رونق میگیرند. همچنین لوازمالتحریریها و کتابفروشیها، شلوغترین روزهای سال را سپری میکنند.
حوزههای کسبوکار که مرتبط با فروش اقلام مدرسهای هستند و به «خبرنامهی ایمیلی» به عنوان راهکاری تبلیغاتی نگاه میکنند، باید از این فرصت استفاده کنند و بهترین پیشنهادات را به مشتریانشان ارایه کنند.
طراحی، مقدم بر هر چیزی است.
توصیه به حفظ کیفیت بالا در طراحی، موضوعی است که در تمام حوزهها برای اجرای یک خبرنامهی ایمیلی خوب کارکرد دارد.
وقتی از طراحی در خبرنامه صحبت میکنیم، از چه صحبت میکنیم؟ خیلی از دیجیتال مارکترها و طراحان کمپینهای ایمیل مارکتینگ، طراحی را با شلوغبازی اشتباه میگیرند. طراحی نیاز به تفکر و ایدهپردازی دارد. بهتر است – و باید – قبل از اینکه وارد پروسهی طراحی ایمیل شوید، اسکچهای مختلفی اجرا کنید و در نهایت دست به دامن طراحان گرافیک شوید و نسخهای گرافیکی از ایمیل را اجرا کنید و در نهایت بروید سراغ اجرای HTML ایمیل یا استفاده از ادیتورهایی که برای طراحی ایمیل استفاده میشود.
متناسب با موضوع – و در اینجا موضوع ما بحث مدرسه و تحصیل است – میتوانید از المانهایی متناسب و زیبا استفاده کنید و سایر اجزای خبرنامه را حول این محور بچینید.
محتوای با ارزشی ارایه دهید.
خبرنامههای ایمیلی زمانی که از یک رسانهی تبلیغاتی به رسانهی اطلاعرسانی تبدیل میشوند، کارکرد بهتری دارند. با ارایهی محتوای ارزشمند، حتی کارکرد تبلیغاتی خبرنامههای شما نیز افزایش پیدا میکند. زمانی که مخاطب محتوای خواندنی و ارزشمندی را در خبرنامهی شما بخواند، توجه بیشتری به پیام تبلیغاتی شما نیز نشان میدهد.
محتوای ارزشمند میتواند مواردی مثل این باشد:
- مقالات آموزشی برای والدین در مورد آمادهسازی کودکان برای سال اول مدرسه یا پیشدبستانی
- راهنماهایی برای پیدا کردن ابزار و لوازم مورد نیاز مدرسه
- راهنما برای تهیهی خوراکیها و اسنکهای سریع و سالم و مدرسهای
فروش محصولات.
به عنوان یک سایت فروش آنلاین، میتوانید از فرصتهای مرتبط با شروع سال تحصیلی – یا شروع ترم جدید – استفاده کنید و کمپینهایی مخصوص مخاطبین خاص اجرا کنید.
با ایدهپردازی مناسب، طراحی گرافیکی خوب، استفاده از پروتوتایپهای کاربردی و رعایت ریزهکاریهای مرتبط دیگر، میتوانید کمپینهایی با هدفگذاری مشخص اجرا کنید.