بهترین زمان برای ارسال ایمیل


بهترین زمان برای ارسال ایمیل

ایمیل‌های خود را در طول هفته ارسال کنیم یا تعطیلات آخر هفته؟

به همان اندازه که زمان در انجام کارهای روزمره‌ی ما اهمیت زیادی دارد، در ارسال ایمیل‌های خود هم باید به این موضوع توجه کنیم.
اگر دوست دارید مشترکین شما از ایمیل‌هایی که برایشان می‌فرستید استقبال کنند و آن‌ها را بخوانند، لازم است که زمان مناسبی را برای ارسال انتخاب کنید. سعی کنید در انتخاب زمان مناسب و البته غربال کردن مشترکینتان و اینکه به چه چیزهایی علاقه دارند استراتژی خاصی داشته باشید.

اما چرا زمان ارسال ایمیل انقدر اهمیت دارد؟

اگر در زمانی نامناسب که مشترکین شما درحال انجام کارهای شخصیشان هستند و یا اینکه تمایلی به دریافت و خواندن ایمیل از طرف شما ندارند اقدام به ارسال ایمیل کنید، مطمئن باشید که یا ایمیل شما رو اصلاً باز نمی‌کنند و گاهی اوقات هم اشتراکشون رو با شما قطع می‌کنند و یا اینکه ایمیلتان در این‌باکس شلوغ آن‌ها گم می‌شود و اینطوری دیگر حتی متوجه پیام شما هم نمی‌شوند.

با این اوصاف بیایید به یک نتیجه‌گیری درستی برسیم. دقیقا چه زمانی را برای ارسال ایمیل‌هایمان انتخاب کنیم؟ آیا روزهای مشخصی در طول هفته مناسب این کارند و یا روزهای آخر هفته بهترند؟ چه تضمینی وجود دارد که در این روزها روی ایمیل‌های ارسالی ما کلیک کنند و آن‌ها را بخوانند؟

درواقع هیچ روز مشخصی برای این موضوع تعیین نشده اما مقایسه‌ی این دو مورد با بررسی آمارها می‌تواند ما را از این گمراهی نجات دهد. چرا که اشخاص مختلف با هر شغل و تجارتی، افراد خاصی از جامعه را با رفتارهایی گوناگون مخاطب خود قرار می‌دهند. از این‌رو، روز و زمانی که یک شخص برای ارسال ایمیل‌های خود انتخاب می‌کند ممکن است برای شخصی دیگر چندان مناسب نباشد. این موضوع حتی ممکن است بین صنایع و شرکت‌های مختلف هم فرق کند. پس برای صنعتی مثل صنعت مسافربری و گردشگری که با تغییرات فصلی مواجه می‌شوند، زمان مناسب برای ارسال ایمیل‌ها در طول سال و ماه‌های مختلف تغییر خواهد کرد.

تنها راهی که می‌شود از طریق آن روز مناسب خودتان را انتخاب کنید، کسب تجربه‌های زیاد و بررسی موارد فراوان است که البته این مقاله می‌تواند تا حدی به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

جدال بین انتخاب روزهای معمول هفته و یا روزهای پایانی هفته

وبسایت HubSpot آمار دقیقی از میزان مشاهده‌ی ایمیل‌ها و خواندن آن‌ها در تمام روزهای هفته ارائه داده که در تصویر زیر می‌توانید این آمار را مشاهده کنید:

نتایج بدست آمده از این بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بیشترین آمار بازدید از ایمیل‌ها را دارد. روز سه‌شنبه 20 درصد و روزهای دوشنبه و چهارشنبه حدود 18 درصد بیشتر از میانگین آمار بازدید از ایمیل‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند.
بنابراین اگر به دنبال بهترین روز برای ارسال ایمیل‌هایتان می‌گردید، صبح روز سه‌شنبه حدود ساعت 11 می‌تواند انتخاب خوبی باشد. البته ایمیل‌هایی که جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و آموزشی دارند بهتر است در طول روزهای هفته ارسال شوند.

آماری که در بالا ارائه شد، با توجه به فرهنگ اروپایی و آمریکایی می‌باشد. در ایران بر خلاف آن کشورها، روز جمعه تعطیل است و اولین روز کاری نه دوشنبه بلکه شنبه است. پس شاید بهترین روز در ایران برای ارسال ایمیل‌ها با توجه به آمار فوق، ابتدا روز یکشنبه ساعت 11 و سپس شنبه و دوشنبه باشد.

اما در روزهای آخر هفته چه ایمیل‌هایی را ارسال کنیم؟

همانطور که در نمودار باهم دیدیم، درصد بازدید از ایمیل‌ها در طول روزهای پایانی هفته خیلی کم است. البته این موضوع طبیعی است که بعد از یک هفته‌ی کاری، افراد تمایلی به انجام ادامه‌ی کارهایشان در روزهای تعطیل نداشته باشند و وقتشان را به خانواده و گردش و تفریح اختصاص بدهند.

اما این موضوع برای خودم هم خیلی عجیب هست که بیشترین احتمال بازدید از یک ایمیل، در روزهای پایانی هفته است. صبر کنید، میدونم الان حرف قبلی خودم را نقض کردم اما یک دلیل منطقی پشت این ماجرا است. چرا که تعداد ایمیل‌هایی که برای فردی در روزهای آخر هفته ممکن است ارسال بشود خیلی کم است و امکان گم شدن ایمیل شما بین انبوهی از ایمیل خیلی پایین می‌آید. پس حتی اگر تعداد کمی از افراد روزهای تعطیل هم به کارهای اداریشان برسند و یا به هر دلیلی ایمیلشان را چک کنند، پیام شما را حتماً می‌بینند و آن را می‌خوانند. پس اگر قصد ارسال محتوای با ارزشی را دارید، بد نیست درمورد روزهای آخر هفته هم فکر کنید.

طبق بررسی‌های انجام شده، از 26.9 درصد ایمیل‌های ارسالی در روز چهارشنبه، تنها 15.6 درصد آن‌ها توسط مشترکین بازدید شدند. اما آماری خیلی عجیب نشان می‌دهد که 5.5 درصد از کل ایمیل‌ها روز شنبه ارسال شدند و خیلی عجیب‌تر اینکه حدود 32.5 درصد آن‌ها مشاهده شدند. البته لازم است اینجا اضافه کنم که این آمارها طبق روزهای میلادی هستند و روز شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید!

اینجاست که می‌فهمیم بد نیست بعضی وقت‌ها هم خلاف جهت جریان همیشگی حرکت کنیم و اینطوری خودمان را متمایز از همه نشان بدهیم.

نکته اینجاست که هر نسخه‌ای که برای شخصی پیچیده می‌شود، ممکن است برای شخصی دیگر کارآمد باشد ولی 100 درصد اینطور نیست. پس این موضوع به حوزه‌ی کاری هر فرد، محتوای ارسالی او و البته ازهمه مهم‌تر، مخاطبانش بستگی دارد.

جدول ستونی زیر میزان استقبال مشترکین هر حوزه از دریافت ایمیل در روزهای پایانی هفته نشان می‌دهد. طبق این آمار، ایمیل‌هایی با محتوای جذاب و سرگرم‌کننده بیشتر از ایمیل‌هایی دیده می‌شوند که محتوای تجاری دارند. در هر صورت لازم است که موضوع ایمیل‌های خودتان را هم از این جهت بررسی و دسته‌بندی کنید:

بررسی عواملی که زمانبندی ارسال ایمیل‌های شما را تعیین می‌کنند:

به منظور مشخص کردن زمانی مناسب برای ارسال ایمیل‌هایتان لازم است به دو مورد توجه کنید:

  1. شما کیستید؟ همه‌چیز از خودتان و شناختی که از خود دارید شروع می‌شود که البته این مهم‌ترین مبحثیست که می‌شود به آن اشاره کرد. اگر جزو آن دسته از شرکت‌هایی هستید که از مدل B2B پیروی می‌کند، برای شروع پیشنهاد می‌کنیم که ایمیل‌هایتان را در طول روزهای هفته ارسال کنید. اگر هم شرکت‌ و یا برندی تجاری دارید که بیشتر با مشتریان عادی یعنی عموم مردم در ارتباط است، روزهای آخر هفته می‌تواند انتخاب خوبی باشد چرا که مشترکینتان در آن روزها وقت و حس و حال بیشتری برای خرید دارند.
  2. مشترکین شما چه روزهایی از هفته ایمیل‌هایشان را بررسی می‌کنند؟

این موضوع بسیار مهم است که بدانید مخاطبانتان چه روزهایی از هفته پای سیستم‌های خود نشسته و به اکانت ایمیلشان لاگین می‌کنند. آیا آن‌ها ایمیل‌های شما را در طول هفته می‌خوانند یا اینکه آخر هفته را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند؟ با شناخت رفتار مخاطبانتان و اینکه دقیقاً چه روزی می‌توانید آن‌ها را پای سیستم‌هایشان بیابید شروع به ارسال اولین ایمیل‌های خود کنید.

اگر از این موضوع اطلاع ندارید، راهی آسان و کارآمد این است که از مشترکینتان درباره‌ی این موضوع نظرسنجی کنید و ببینید که چه روزهایی ترجیح می‌دهند ایمیل‌های شما را دریافت کنند. با این کار از خوانده شدن ایمیل‌هایتان مطمئن می‌شوید؛ چرا که به انتخاب خود، آن روزها را به شما معرفی کرده‌اند. می‌توانید با ارسال ایمیلی ضمن خوش‌آمدگویی برای عضویت در وبسایتتان، نظر آن‌ها را درمورد زمان ارسال ایمیل‌هایتان بپرسید.

تنها و اصلی‌ترین راهی که می‌توانید به‌وسیله‌ی آن، بهترین روز را برای ارسال ایمیل‌هایتان پیدا کنید، تست کردن روزهای معمول و کاری هفته و همچنین روزهای تعطیل و پایانی هفته و بررسی نتایج بدست آمده‌ است. حتی اگر هرکدام از مشترکین شما به روزهای متفاوتی تمایل نشان دادند شما هم برای راحتی آن‌ها می‌توانید در دو مرحله ایمیل‌هایتان را ارسال کنید. یک مرحله برای افرادی که روزهای میانی هفته را انتخاب کردند و یک مرحله هم برای علاقه‌مندان به روزهای پایانی هفته.

علاوه بر روزی که انتخاب می‌کنید، ساعت ارسال هم اهمیت زیادی دارد که البته این مورد را هم با انجام تست‌های متعدد در تمام ساعات روز مشخص کرد. چرا که ممکن است فردی ساعات اولیه‌ی روز مثلا 10 الی 12 را به این کار اختصاص دهد و یا اینکه پس از تمام شدن کارهایش مثلا بین 16 تا 18 سراغ ایمیل‌هایش و خواندن آن‌ها برود.
با نگاهی دقیق به این مسائل و بررسی تک تک آن‌ها و البته برداشتن یادداشت از نکاتی که بدست می‌آورید میتوانید بعد از گذشت مدتی کوتاه به نتیجه‌ی دلخواه برسید و از طریق ارسال ایمیل در زمان مناسب با مخاطبانتان ارتباطی تنگاتنگ داشته باشید که البته این موضوع نهایتاً باعث پیشرفت چشمگیر شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.