۶ شهریور روز وبلاگستان فارسی است. به همین مناسبت، در مورد کاربردهای خبرنامهی ایمیلی برای بلاگها مینویسیم و کمی در مورد بلاگها و خبرنامهها و رابطهی دوستانهی این دو، گپ میزنیم.
چند سال است که ۱۶ شهریورماه به صورت غیررسمی با نام روز وبلاگستان فارسی معروف شده است. این هم از قدرتهای فضای وبلاگنویسی است که خارج از چارچوبها و پروتکلهای رسمی، میتوانند یک روز را به نام خودشان ثبت کنند و آن را سر زبانها بیندازند. متوجه شدیم که استفادهی روزنامههای ایران از این امکان بسیار کم است و روزنامههای تنبل ایران، فاصلهی زیادی تا استانداردهای ژورنالیسم در دنیا دارند.
در بین بلاگرهای زیادی داریم که استفادهی خوبی از خبرنامهی ایمیلی میکنند. به طور کلی، بلاگرهای ایرانی نگاه روشنتری نسبت به کاربردهای خبرنامههای ایمیلی دارند و به شکلی مناسبتر و حرفهایتر از خبرنامه استفاده میکنند؛ هرچند همچنان فاصلهی زیادی تا فضای رسانهای دنیا وجود دارد.
ماجرای مرحوم گوگل ریدر!
خیلی از بلاگرهای دنیا – وبهویژه بلاگرهای فارسیزبان – گوگل را به خاطر از بین بردن سرویس عالی Google Reader نمیبخشند! گوگلریدر چیزی در حدود ۶ سال پیش، یکی از بهترین بسترهای نوشتن محتوا بود و به طور ویژه در ایران طرفداران بیشماری داشت. گوگل ریدر این امکان را به کاربران جیمیل میداد که مطلبشان را بنویسند و آن را در پلتفرمی شبیه به یک شبکهی اجتماعی منتشر کنند. کاربران مطالب هم را میخواندند و کامنت میگذاشتند و به تدریج یک مطلب کوتاه را به زنجیرهای از محتوای ارزشمند تبدیل میکردند.
گوگل ظاهرا در پی برنامههایی که برای راهاندازی شبکهی اجتماعی گوگل پلاس داشت، این سرویس را شاتداون کرد؛ البته شاید پای مسایل تجاری دیگری هم وسط بود.
یک سرویس دیگر گوگل – که البته همچنان کمابیش فعال است، ولی خیلی مورد اقبال نیست – سرویس Feedburner است. فیدبرنر یک سرویس خبرنامهی ایمیلی بود که میتوانستید روی بلاگتان فعال کنید و جدیدترین پستها به صورت اتوماتیک از طریق ایمیل برای کاربران ارسال میشود.
قبرستان اختصاصی گوگل. برخی از این سرویسها از همان اول هم ناقصالخلقه به دنیا آمدند و چارهای جز مرگ زودهنگام نداشتند، ولی گوگل با کشتن و خاکسپاری سرویس محبوب «گوگل ریدر»، داغ بزرگی بر دل چند ده میلیون کاربر وفادارش گذاشت!
چرا برندها نیز به وبلاگنویسی روی آوردند؟
راهاندازی بلاگ و نوشتن در آن، یکی از جذابترین و کاربردیترین شیوهها برای انتقال پیام و ارتباط با مخاطب است. به همین دلیل است که علاوه بر بلاگهای شخصی، میبینیم که اکثر شرکتها و برندها و استارتاپها نیز بلاگ راه میاندازند و تولید محتوا میکنند. ساختار و فرمت محتوا در بلاگ اجازه میدهد تا شرکتها به شکل مستقیمتر و بیواسطهتر و راحتتری با مخاطب ارتباط برقرار کنند و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
اطلاعرسانی از پستها و مطالب جدید بلاگ
احتمالا مهمترین کارکردی که برای خبرنامهی ایمیلی بلاگها میتوان تعریف کرد، اطلاعرسانی به مخاطبین بلاگ برای کسب اطلاع از انتشار مطالب جدید است.
بر اساس نیاز خوانندگان، میتوانید خبرنامههایی در بازههای زمانی روزانه یا هفتگی تعریف کنید تا در اولین فرصت، یادداشتهای جدید را به آنها عرضه کنید. اگر بلاگ چندان فعالی ندارید و ماهی دو سه مطلب بیشتر در آن منتشر نمی شود، انتخاب خبرنامهی ماهیانه گزینهی خوبی است که ارتباط شما با مخاطب حفظ شود.
فرم عضویت در خبرنامه در اغلب بلاگهای مهم دنیا دیده میشود. دلیل حضور خبرنامه در بلاگها، تلاش برای حفظ ارتباط با مخاطبی است که به صورت اتفاقی گذرش به بلاگ افتاده و میتوانید با گرفتن آدرس ایمیل او، پلی برای حفظ ارتباط داشته باشید. پلی که میتواند یک خوانندهی اتفاقی را به خوانندهی دائمی بلاگ شما تبدیل کند.
استفاده از فید RSS برای ساخت خبرنامههای اتوماتیک بلاگ
اغلب بلاگها از یکی از نرمافزارهای مدیریت محتوا (CMS) استفاده میکنند. محبوبترین CMSهای دنیا، WordPress و Joomla هستند که در ایران نیز محبوب قلوب طراحان وب و بلاگرها هستند! این سامانهها، امکانی را فراهم میکنند تا بتوانید خروجی محتوایی بلاگ را در قالب خروجی RSS ارایه دهید. یکی از بهترین کاربردهای فیدهای RSS، استفاده از آنها در خبرنامههای ایمیلی است. به این شکل که در سامانهی ایمیل مارکتینگ، خبرنامهای را تعریف کنید و فید سایت را به آن متصل کنید و دورهی زمانی مشخصی (مثلا روزانه یا هفتگی یا ماهیانه یا به محض انتشار هر پست) برای انتشار خبرنامه تعریف کنید. به این ترتیب، سامانهی ایمیل مارکتینگ بر اساس قالبی که اجرا کردهاید و دورهی زمانی انتشاری که مشخص کردهاید، خبرنامهها را به صورت اتوماتیک میسازد و برای مخاطبین ارسال میکند.
حواستان به آمار و ارقام باشد
مانند بقیهی کمپینهای ایمیلی، در خبرنامههای بلاگ نیز باید حواستان به آمارهای مربوط به کمپینهای ارسالی باشد. اینکه چند درصد از کاربران شما خبرنامهها را باز میکنند، چند درصد روی لینکهای داخل خبرنامه کلیک میکنند، نرخ اینباکس و اسپم ایمیلها چقدر است، چه تعداد از ایمیلها دچار بانس میشوند، چه تعداد از مخاطبین شما از عضویت در خبرنامه خارج شدهاند و کلی جزییات دیگر.
توجه به این آمار، به شما به عنوان نویسندهی بلاگ کمک میکند ذهنیت دقیقتری نسبت به بلاگ و خبرنامه و نیازهای خوانندگان پیدا کنید و خبرنامهها را در مسیر درستی هدایت کنید.
توصیههایی کوتاه برای استفاده از خبرنامه در بلاگ
جدای از همهی صحبتهایی که در این یادداشت داشتیم، این ۱۰ نکته را به عنوان یادآور داشته باشید. نکاتی که البته تقریبا در تمام کمپینهای ایمیلی برای هر تخصصی قابل استفاده هستند، ولی یادآوری دوبارهی آنها برای بلاگرهای عزیز مناسب است:
کاربران ثبتنامی در فرم ثبتنام خبرنامه را با استفاده از ارسال ایمیل تأییدیه، ثبت کنید.
اگر بلاگ پرمحتوایی دارید و هر روز مطلب مینویسید (که کار خیلی خوبی هم هست و اصلا بلاگنویسی یعنی هر روزهنویسی!)، بهتر است به کاربرانتان این امکان را بدهید که انتخاب کنند مایلند در چه بازههای زمانی خبرنامهی شما را بخوانند؛ هر روز، هر هفته یا ماهی یک بار.
سعی کنید که عنوان هرکدام از ایمیلهایتان را متناسب با محتوای آن ایمیل تعریف کنید. عنوان همهی خبرنامهها را ننویسید «خبرنامه بلاگ فلان». به جای آن، بهتر است بر اساس محتوایی که در پستهای اخیر منتشر کردهاید و آنها را از طریق خبرنامه میخواهید به مخاطب ارایه دهید، عنوانی گویا و جذاب – و کوتاه – برای خبرنامه انتخاب کنید و خواننده را درگیر کنید.
محتوای ارزشمندی بنویسید. چیزی که شما را با بقیهی تولیدکنندگان محتوا متفاوت میکند. محتوای ارزشمند از بلاگ شما به خبرنامهی شما نیز منتقل میشود و آن را به ایمیلی خواندنی تبدیل میکند.
سعی کنید تا حد ممکن اطلاعات بیشتری در مورد مشترکین خبرنامهی بلاگ به دست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک میکند محتوایی متناسب با نیازشان منتشر کنید و همچنین میتواند به شما برای دستهبندی کاربران (Segmentation) کمک کند.
فراموش نکنید امکان لغو عضویت راحت را در خبرنامه قرار دهید.
از سرویس ایمیل مارکتینگ مناسبی برای طراحی و ارسال خبرنامههای بلاگ استفاده کنید.
در خبرنامههای بلاگ، علاوه بر ارایهی محتوا، سعی کنید دکمههای Call to Action مشخصی را نیز درج کنید که کاربران را به سایت شما هدایت کند.
طراحی خبرنامه در بلاگها اهمیت زیادی دارد (همانطور که برای تمام کمپینها اهمیت دارد). از امکانات متن استفاده کنید و توجه زیادی به تایپوگرافی ساده و خوانا و زیبا داشته باشید. فراموش نکنید بیش از هر چیز باید تلاش کنید که متنهای شما، شکل نمایشی خوبی داشته باشند و خواننده را به خواندن و کلیک کردن روی لینکها ترغیب کنند. استفادهی مناسب از تصاویر هم جای خود را دارد.
به نمایش بهینهی ایمیل روی گوشیهای موبایل توجه کنید. فراموش نکنید که در حال حاضر افرادی که ایمیل شما را روی گوشی موبایل میبینند و میخوانند، از افرادی که روی کامپیوتر و لپتاپ ایمیلها را باز میکنند، بیشتر هستند. بهینه کردن طراحی ایمیل برای نمایش روی موبایل، این روزها نه یک امر لوکس، بلکه کاری ضروری است.
یکی از خبرنامههایی که در روزهای یکشنبه در هر هفته برای مخاطبین میلچی میفرستیم.