در این مقاله میخواهیم سه ابزار ایمیل مارکتینگ یعنی: کمپینمانیتور (Campaign Monitor)، میلرلایت (Mailerlite) و میلچیمپ (MailChimp) را از جوانب مختلف بررسی و با یکدیگر مقایسه کنیم؛ بنابراین، با مطالعه این نوشتار، میتوانید بهراحتی ابزاری که متناسب با اهداف کسبوکار و بودجه شما است را انتخاب کرده و برای کمپینهای ایمیلی خود از آن استفاده کنید. اگر برای انتخاب سرویس ایمیل مارکتینگ خود دچار مشکل هستید، مطالعه جداول و مطالب این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
مقایسه سه ابزار ایمیل مارکتینگ
برای انتخاب ابزار ایمیل مارکتینگ خود باید معیارهای مختلفی نظیر قیمت، امکان تلفیق با سایر ابزارها و … را در نظر بگیرید. بر اساس گزارش وبسایت comparisons.financesonline.com، نمره سه نرمافزار میل چیمپ، میلرلایت و کمپینمانیتور به ترتیب 9، 8.9 و 8.3 است. همچنین، درصد رضایت مشتریان از این سه ابزار به ترتیب 98%، 89% و 92% است. به منظور بدست آودن یک دیدگاه کلی و مقایسه این سه ابزار، جداول زیر مطالعه کنید. اصطلاحات موجود در جدول که ممکن است برای شما آشنا نباشد را به صورت خلاصه در زیر توضیح دادهایم:
- Drip Email Marketing؛ تنظیم ارسال ایمیلهای خودکار بر اساس یک زمان مشخص یا تعاملات مشتریان است.
- Email List Distribution؛ قابلیتی در یک ابزار ایمیل مارکتینگ است که به کاربران آن اجازه ارسال ایمیل به تمام لیست موجود را به طور همزمان میدهد.
- Event Triggered Email؛ قابلیت ارسال ایمیلها بر اساس یک رخداد خاص مانند تولد، سالگرد و … که از اطلاعات مشترکین بدست آمده است.
- Mail Merge؛ ارسال ایمیلهای مشابه به گروههای مختلف مشترکین
- Third Party Management؛ فرایند نظارت و مدیریت بر تمام بخشهای خارجی مرتبط با ایمیل مارکتینگ است.
- User Activity Monitoring؛ نظارت و کنترل بر فعالیت کاربران در ابزار مورد نظر
مقایسه مدلهای قیمتگذاری ابزارهای ایمیل مارکتینگ
به منظور مقایسه قیمت و تعرفههای این سه ابزار با یکدیگر، به جدول زیر توجه نمایید.
میلرلایت دارای تعرفه پرداخت سالیانه و ماهیانه با حجم ارسالهای بسیار زیاد نیز ارائه میدهد. پرداخت سالیانه دارای 30 درصد تخفیف در مبلغ کلی است؛ بهعنوانمثال، اگر قصد ارسال ایمیلهای سالیانه برای 5000 مشترک دارید، بهجای پرداخت 20 دلار در هرماه، تنها 168 دلار (12*20*0.3) در هرسال پرداخت کنید؛ بنابراین، درصورتیکه قصد ارسال ایمیل در طول سال را دارید، استفاده از این مدل قیمتگذاری اقتصادیتر خواهد بود.
میل چیمپ نیز دارای تعرفه پرداخت دیگری به نام Pay as you go یا پرداخت هنگام استفاده نیز است. درصورتیکه بهصورت مکرر و ماهانه ایمیل ارسال نمیکنید، میتوانید هنگامیکه قصد ارسال ایمیل دارید، اعتبار بخرید. شروع قیمت از 0.03 دلار به ازای هر ایمیل است و طبیعتاً هرچه حجم ارسال ایمیلها افزایش یابد، از قیمت هر ایمیل نیز کاسته میشود بهگونهای که برای ارسال ایمیل به بیش از 5000 مشترک، قیمت هر ایمیل 0.02 دلار خواهد بود.
نتیجهگیری سه ابزار ایمیل مارکتینگ
باوجود اطلاع از موارد ذکرشده در بالا، این شما هستید که باید ابزار ایمیل مارکتینگ خود را با توجه به اهداف کسبوکار، بودجهبندی و تقاضای مشتریان انتخاب کنید. از مطالب بالا میتوان نتیجه گرفت که:
- ابزار MailChimp برای افراد تازهکار و کسبوکارهای کوچک مناسب است. این ابزار به دلیل رایگان بودن و استفاده آسان از قسمتهای مختلف آن، برای آغاز کار بسیار مناسب است. زمانی که کسبوکارتان توسعه پیدا کرد، به دنبال ابزار دیگری که پاسخگوی نیازهای شما باشد، بروید.
- ابزار MailChimp برای افراد دارای تجارت آنلاین یا Ecommerce نیز مفید خواهد بود.
- سیستم اتوماسیون در MailChimp کاربرپسند (user-friendly) است.
- ابزار Mailerlite برای افرادی که درآمد زیادی ندارند یا کسانی که صاحب وبلاگهای سرگرمی هستند بسیار مناسب است.
- هزینه ابزار Campaign Monitor از سایر ابزارهای رقیب بیشتر است. همچنین، به دلیل عدم وجود مدل رایگان، بسیاری از کسبوکارهای کوچک از این ابزار استفاده نمیکنند.