ایمیل یکی از بهترین پلتفرمها برای انتشار محتواست. کارکرد رسانهای ایمیل تنها محدود به مؤسسات رسانهای (مانند وبسایتها و وبلاگها و روزنامهها و مجلات) نیست، بلکه شرکتها و استارتاپها نیز میتوانند رسانهی خودشان را در بستر ایمیل راه بیندازند.
تولید محتوا یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به CTA (کلیک) بیشتر و افزایش نرخ ROI کمپینهای ایمیلی است.
برای تولید محتوای سازمانی، به تعداد کمپانیهای روی کرهی زمین، ایده وجود دارد! ولی به هر حال چند ایده را با هم بررسی میکنیم. ?
باز هم اپل! با هم طراحی اپل!
وقتی از اپل صحبت میکنم، از چه صحبت میکنیم واقعا؟!
اگر شما شرکت اپل باشید و محصولاتی در کلاس جهانی دارید که به خاطر طراحیهای منحصربهفرد و یونیکشان مشهورند، از تیم دیجیتال مارکتینگ شما هم انتظار میرود که خبرنامههایی در همان کلاس طراحی کنند.
Apple News یکی از پروژههای اپل است که در حوزهی ارایهی باکیفیت اخبار به مشترکان آن فعالیت میکند. اپل نیوز خودش تولید مطلب نمیکند، بلکه با توجه به اینکه یکی از بزرگترین پلتفرمهای کاربری دنیا را در اختیار دارد، از این ویژگی استفاده کرده و یک پلتفرم باز-انتشار محتوا را در اختیار ناشران بزرگ قرار میدهد. به این ترتیب محتوای ناشران در گسترهی وسیعتری و در یک پلتفرم مستقل و یکپارچه خوانده میشود و البته هر دو طرف (ناشر و اپل) در منافع اقتصادی آن شریک میشوند.
این خبرنامه پیچیدگی خاصی ندارد. همه چیز روشن و شفاف است و جالب است که حتی در طراحی هم با اتفاق عجیبی مواجه نیستیم. طراحی در مینیمالترین و روشنترین حالت ممکن انجام شده. لوگوی سرویس در بالا خودنمایی میکند و توضیحی کوتاه در یک خط، و بلافاصله میرود سراغ ۵ باکس محتوایی که گزیدهی مطالب هفته برای خوانندگان سرویس است.
این فرمت، تقریبا برای تمام شرکتها قابل استفاده است و کارا است. بگذارید خوانندگان شما از خواندن یک خبرنامهی ساده و تیپیکال لذت ببرند.
وقتی از طراحی صحبت میکنیم، از محتوا هم صحبت میکنیم!
InVision استارتاپی است با موضوع سرویسهای گرافیکی. طبیعتا اگر شما استارتاپی در حوزهی گرافیک باشید، انتظار میرود خبرنامهی شما نیز مرتبط با گرافیک باشد.
خوانندگان خبرنامهی شما احتمالا چندان علاقهای ندارند که در تمام خبرنامههای شما با جنبههای فنی و ویژگیهای محصول و سرویس شما آشنا شوند و مرتب جزییات سرویستان را توی چشمشان فرو کنید! اگر مخاطبی در خبرنامهی شما عضو شده، مایل است که علاوه بر اینکه خبرهای جدید مربوط به سرویس شما را دریافت میکند، در حوزهی فعالیت شما اطلاعات بیشتری به دست بیاورد. طبیعتا یکی از بهترین راههای غنی کردن دانش در یک حوزه، مقالات آموزشی و نقد و بررسیها و به طور کلی محتوایی است که شما در سایت و بلاگ و اکانتهای اجتماعیتان منتشر میکنید.
این خبرنامه الگوی خوبی است: چند مقالهی آموزشی و تخصصی و همچنین چند لینک به مقالات منتشر شده رد سایر رسانههای وب.
وقتی یک سرویس فنی، محتوای جذاب تولید میکند!
WePresent یک مجلهی آنلاین است که متعلق به سرویس WeTransfer است؛ سرویسی فنی که برای انتقال فایلهای حجیم ایجاد شده است.
WeTransfer به تدریج سرویسهای دیگری را نیز ایجاد کرد تا به پلتفرمی برای هنرمندان و نویسندگان تبدیل شود تا بتوانند محتوای خودشان را به شکل مناسبی در بستر وب گردآوری و منتشر کنند.
ماجرا این است که سرویسهای WeTransfer سرویسهایی فنی هستند، ولی در خبرنامهی ایمیلی این شرکت، یک مجلهی خواندنی و حرفهای و تمامعیار است. اگر ندانید این مجله را چه مجموعهای منتشر میکند، تصور میکند با یک ناشر محتوایی سروکار دارید، نه یک استارتاپ فنی که در حوزهی انتقال فایل کار میکند.
درسی که از دیدن این خبرنامه میشود گرفت این است که لازم نیست خیلی خشک و اتوکشیده باشیم. اگر به این نتیجه رسیدهاید که خبرنامهای را برای مجموعهتان راهاندازی کنید، به این فکر کنید که چه ایدههایی را میتوانید به کار ببندید تا خبرنامه را به یک مجلهی ایمیلی خواندنی و جذاب تبدیل کنید. در هر صنعتی که باشید، به ایدههایی خواهید رسید که خبرنامهی شما را برای مخاطبین شما جذاب و خواندنی میکند.
مجلهای در بستر ایمیل
Authentic Form & Function یا همین اسم عجیب و غریبی که دارد، یک شرکت تخصصی در حوزهی معماری و طراحی شهری است.
پیرو یادداشتی که برای خبرنامهی قبلی نوشتیم، این خبرنامه نیز الگوی خوبی است برای نمایش این موضوع که چگونه میتوانید برای یک موضوع کاملا تکنیکی، یک خبرنامهی جذاب و خواندنی و چشمنواز طراحی کنید. یا در واقع بهتر است اینطوری بگویم: چگونه میتوانید یک مجلهی تخصصی را در بستر ایمیل برای مخاطبین شرکت ارسال کنید.
ترکیبی از مقالات و تصاویر چشمنواز و طراحی مینیمال، با همراهی یک پادکست، این خبرنامه را به مجلهای قابل اعتنا و خواندنی برای اعضای این خبرنامه تبدیل کرده است.
مجلهی ایمیلی سپیدار سیستم
سپیدار سیستم یکی از مجموعههای نرمافزاری وابسته به گروه همکاران سیستم است که نرمافزارهای مالی و حسابداری تولید میکنند.
مجلهی ایمیلی سپیدار سیستم راهکار خوبی است برای حفظ ارتباط با مشتریان شرکت.
در این مجله آخرین مطالب بلاگ منتشر میشود و بخشی را هم برای پادکست در نظر گرفتهاند که آخرین پادکستها از طریق خبرنامه در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
این خبرنامه، الگوی خوبی است از کاربرد ایمیلهای محتوایی در شرکتهای ایرانی.
امیدواریم که این جایگاه روزبهروز قویتر شود و شرکتها و سازمانها و استارتاپهای ایرانی از این پلتفرم محکم و قدرتمند برای تولید و انتشار محتوا استفاده کنند.