بهتر است کمپینهای ایمیلی که برای شرکتها و خریداران عمده ارسال میکنید، با کمپینهای مشتریان نهایی متفاوت باشند. هرکدام از این دو دسته از مشتریان، رفتارهای خرید متفاوتی دارند.
اگر کسبوکار آنلاینی را اداره میکنید که هم به شکل B2C (خرید به مشتریان نهایی) فروش دارد و هم به شکل B2B (فروش تجارت به تجارت)، خیلی مهم است که در کمپینهای ایمیلی، تفاوت ارتباط با این دو نوع مشتری را بشناسید و لحن کمپینهایتان را متناسب با آنها تنظیم کنید.
برای اینکه کمکی کرده باشیم، ۵ نکتهی مهم در مورد تفاوتهای کمپینهای ایمیلی با مخاطب مشتری نهایی و کمپینهای تجاری را در این یادداشت مرور میکنیم:
۱. تصمیمات مشتریان / رفتارهای خرید متفاوت
در کمپینهای ایمیلی اهمیت زیادی دارد که تفاوت رفتار خرید مشتریان تکی و مشتریان تجاری را مورد توجه قرار بدهید. اهمیت زیادی دارد که عادتهای خرید مشتریان نهایی و مشتریان تجاری را مورد توجه و مطالعه قرار دهید و کمپینهایتان را در هرکدام از این موارد متناسب با این رفتارهای خرید پیاده کنید.
در کمپینهای B2B باید به این نکتهی مهم توجه داشته باشید که مشتریان خریدهایشان را با هدف نهایی بازگشت متناسب سرمایه انجام میدهند. آنها جوانب مختلف را در خرید محصولات انجام میدهند و به فاکتورهای متعددی توجه میکنند. کمپینهای ایمیلی شما برای مشتریان تجاری، بیشتر از اینکه دنبال فروش مستقیم باشد، باید به دنبال ارایهی اطلاعات باشد.
در کمپینهای B2C شما با مشتریان نهایی کار دارید. افرادی که ممکن است همین ایمیل، تنها شانس شما برای فروش باشد. در این دسته از کمپینها، شما باید عادتها و رفتارهای خرید مشتریان را شناسایی کنید و سعی کنید آنها را برای خرید سریع ترغیب کنید.
۲. دورههای چرخش خرید متفاوت
مشتریان تجاری معمولا زمان بیشتری را برای انتخاب خرید صرف میکنند. آنها تحقیقات عمیقتری برای خرید انجام میدهند و سعی میکنند فاکتورهای متعددی را برای نهایی کردن خرید مدنظر قرار دهند.
مشتریان انفرادی معمولا خریدها را سریعتر انجام میدهند. فاکتورهایی که برای ترغیب مشتریان نهایی برای خرید تأثیرگذار است، تا حد زیادی مربوط به احساسی است که مشتریان از محصول شما به دست میآورند.
۳. زمانبندی
انتخاب زمان مناسب برای ارسال کمپینها، تأثیر زیادی در آمار باز شدن و کلیک شدن ایمیلهای شما دارد.
برای اینکه بهترین زمان ارسال برای کمپین را شناسایی کنید، پیشنهاد میکنیم از روشهای تست A/B استفاده کنید و تستهایی در زمانهای مختلف برای گروه کوچکی از مخاطبین انجام دهید تا به بهترین زمان ارسال برسید.
۴. دورههای ارسال
در کمپینهای ایمیلی B2B به دیسیپلین بیشتری نیاز دارید. شما با شرکتها و عرضهکنندگان عمده سروکار دارید و نیاز دارید تا با دقت برند خودتان را معرفی کنید و اعتماد شرکای تجاری را جلب کنید. در کمپینهای ایمیلی برای مشتریان تجاری، پیشنهاد میشود زمانبندی دقیقی را رعایت کنید. مثلا اگر کمپینهای شما به صورت هفتگی ارسال میشود، یک روز و ساعت مشخص را در هفته انتخاب کنید و تمام کمپینها را در یک تایمبندی دقیق ارسال کنید و به این زمانبندی متعهد بمانید.
در کمپینهای ایمیلی B2C با توجه به اینکه با مشتریان نهایی سروکار دارید، تمرکز شما باید روی ارایهی بهترین پیشنهادهای ممکن خرید در بهترین زمان باشد، به همین دلیل ممکن است برخی اوقات از زمانبندی روتین خارج شوید و پیشنهادهای ویژه را برای مشتریان بفرستید.
۵. محتوا
شاخص کلیدی در کمپینهای ایمیلی B2C، توجه به احساسات کاربران است. اینکه بتوانید به خوبی محصول را معرفی کنید و او را برای خرید یا توجه به محصول و خدماتتان ترغیب کنید. ایمیلهای شما باید بتوانند به سادگی و خیلی سریع توجه مخاطب را جلب کنند.
در کمپینهای ایمیلی B2B بیشتر به دنبال این هستید که با ارایهی اطلاعات صحیح و دقیق و ذکر منافع جامع محصولات و خدماتتان، توجه عرضهکنندگان و شرکای تجاری را جلب کنید. در این دسته از کمپینها سطح بالاتری از اطلاعات تجاری دربارهی محصول را به مخاطبین ارایه میکنید. میدانید که فرصت بیشتری برای جلب توجه مخاطبین دارید، به همین دلیل به جای تمرکز روی جذابیتهای ظاهری ایمیل، روی ارایهی اطلاعات دقیقتر و جامعتر در ایمیل تمرکز میکنید.
به عنوان جمعبندی، باید به این نکته اشاره کنیم که چه در کمپینهای ایمیلی B2B و چه در کمپینهای B2C، فراموش نکنید که شما با انسانها سروکار دارید. دنبال این باشید که چه چیزی برای آنها اهمیت دارد و به همانها بچسبید.
ایمیلها فرصتهای خوبی برای ارتباط با مشتریان و مخاطبین هستند و فرصت زیادی هم ندارید. مینیمال و تمیز کار کنید و آنچه را که میخواهید ارایه کنید، با شکلی شستهرفته و مرتب به مخاطبین ارایه کنید.
فروش خوبی داشته باشید!