اگر در حوزهی بازاریابی و بازاریابی آنلاین فعالیت میکنید، چند کلمه حرف حساب هست که احتمالا باید بشنوید!
در مارکتینگ آنلاین میگویند که «ایمیل مارکتینگ» یکی از قدرتمندترین و پربازدهترین کانالهای تبلیغاتی است. الان این گزاره همچنان معتبر است و میتوانیم به آن اتکا کنیم. به یک شرط: ایمیل مارکتینگ را به شیوهی درست انجام دهیم.
اگر ایمیل مارکتینگ را با شیوهی صحیح انجام ندهید، ممکن است این کار به یکی از بدترین کابوسهای بازاریابی شما تبدیل شود.
اگر «ایمیل مارکتینگ» به «اسپم مارکتینگ» تبدیل شود، احتمالا توسط کاربران و مشتریانتان اسپم میشوید و گوگل هم روی خوشش را از شما برمیگرداند؛ و کیست که این روزها از خشم گوگل نترسد! عدم رعایت استانداردهای ایمیل مارکتینگ میتواند به جای تقویت برند، باعث ضعف برند شما شود.
در رابطه با نوشتن و طراحی ایمیل نکات زیادی هست که یادداشتهای زیادی در این مورد نوشتهایم. نکاتی در مورد متن، گرافیک، استانداردهای طراحی، عنوان ایمیل، دکمههای Call to Action و جزییات دیگر؛ اما چند تا نکته وجود دارد که فکر میکنم اهمیت آن بیشتر از همهی نکات دیگر است و عجیب آنکه اغلب هم نادیده گرفته میشود.
با «من» صحبت کن، نه با «ما»!
- برای اینکه کاربرانتان را مجاب کنید که هرچه سریعتر ایمیل را Delete کنند، هیچ کلماتی قدرتمندتر از اینها وجود ندارد: «مشتریان عزیز»، «دوستان عزیز» و بدتر از همه «تمام کسانی که این مطلب برایشان مهم است»!
- وقتی با ایمیلی مواجه میشویم که به من میگوید برای «من» نوشته نشده، بلکه «من» جزیی از یک لیست احتمالا خیلی بزرگ هستم که این ایمیل را دریافت کردهام، چیزی بیشتر از «نادیده گرفتن» انتظار نمیرود.
- خود ایمیل در واقع در حال گفتن این حرف است که لطفا من را نادیده بگیرید! من نامهای هستم که به هزاران نفر ارسال شدهام. حالا یکیاش هم برای شما آمده!
- خوشبختانه، تکنولوژی به کمک ما آمده. اغلب سرویسهای ایمیل مارکتینگ این امکان را به شما میدهند که از فیلدهای سفارشی برای شخصیسازی ایمیل استفاده کنید.
- درست است که باز هم مخاطب متوجه عمومی بودن ایمیل میشود، ولی با همین کار کوچک میتوانید شانس باز شدن و خوانده شدن ایمیل را تا ۵۰ درصد بالا ببرید. بقیهی کار به محتوای شما بستگی دارد.
شخصیسازی ایمیل چرا اینقدر مهم است؟
- به نیازهای مخاطبین توجه کنید، نه نیازهای خودتان! این نکته البته فقط مربوط به ایمیل مارکتینگ نیست، بلکه در تمام حوزههای بازاریابی و رسانهای کاربرد دارد.
- در ایمیل باید به نیازها و اهداف و علایق گیرندگان ایمیل توجه کنید، نه چیزهایی که مورد توجه شماست. اگر ایمیل بتواند بخشی از نیاز کاربران را برآورده کند، به آن عکسالعمل نشان میدهند.
- قبل از اینکه روی دکمهی ارسال کمپین ایمیلی کلیک کنید، خودتان را جای مخاطب بگذارید. این شخص الان کجاست؟ مشغول انجام چه کاری است؟ در محل کارش است یا در خانه مشغول استراحت است؟ آیا به اندازهی کافی در مورد مخاطبین و نیازهایشان اطلاعات دارید؟ آنها را میشناسید؟
- هرچقدر اطلاعات شما در مورد مخاطبین بیشتر باشد و ایمیلها را سفارشیتر و شخصیتر بای آنها بفرستید، شانس شما برای بازخورد گرفتن از کمپین بیشتر میشود.
ایمیل قدرتمند است. برایش وقت بگذارید.
- همهی مدیران بازاریابی، حتی اگر تاکنون از کمپینهای ایمیلی استفاده نکرده باشند، بالاخره روزی به آن رو میآورند، به این دلیل روشن که «ایمیل فرمت پیش فرض ارتباطات در دنیای کسبوکار است».
- ایمیل یکی از قدیمیترین ابزارهای دنیای وب است. میگویند حتی زودتر از www پا به عرصه گذاشته است! در آینده نیز ایمیل همچنان پرقدرت و کاربردی خواهد بود و چشماندازی که تکنولوژی دیگری جای آن را بگیرد، در آیندهی نزدیک وجود ندارد.
- اگر میخواهید وارد کانال تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ شوید و از مزایای آن استفاده کنید، وقت بگذارید و مطمئن شوید که شناخت کافی نسبت به مخاطبینتان دارید. بانک ایمیلی خوبی فراهم کنید و تا حد ممکن آن را سفارشی کنید. ارزشش را دارد. پاسخی که از کمپینها میگیرید و سودآوری نهایی کمپینها، شما را از وقت و هزینهای که برای کامل کردن بانک صرف کردهاید راضی میکند.