همه شنیدهایم که محتوا پادشاه است. این شعار، گفتار مشهور جناب بیل گیتس کبیر است که در یک جلسه عنوان کرد و تحلیلی روی این موضوع داشت. پس از گذشت سالها، متخصصین بازاریابی همچنان به این گزاره اعتقاد دارند.
محتوا، محور فعالیت در بازاریابی است و عنوان پادشاهی را به خود اختصاص داده. محتوا زمانی پادشاه است که سایر اجزای منظومهی بازاریابی بتوانند به درستی در کنار آن کار کنند.
وقتی وارد موضوع ایمیل و خبرنامههای ایمیلی و تعیین استراتژی برای حضور جدی و مؤثر در کمپینهای ایمیلی میشویم، با همین نگرش تلاش میکنیم کارکردهای ایمیل را بسنجیم. در این یادداشت فکتهایی را ذکر کردهایم که اهمیت ایمیل را نشان میدهد. معتقدیم که «ایمیل پادشاه است»، چون بالاترین کارکردها را در قیاس با سایر رقیبانش دارد.
۱
ایمیل بالاترین رتبه را در رقابت با سایر آمارهای دیجیتال مارکتینگ دارد.
آمار کارکرد روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را در دو بازهی زمانی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷ میلادی با هم مقایسه کنید. (با این توضیح که نوار میلهای زرد رنگ مربوط به سال ۲۰۰۸ است و نوار نارنجی که پررنگتر است، مربوط به سال ۲۰۱۷). برآوردهای مختلف نشان میدهد که ایمیل همچنان یکی از پربازدهترین روشهای قابل استفاده در دیجیتال مارکتینگ است.
۲
ایمیل قابل محاسبه و سنجش است.
میتوان گفت که هیچکدام از روشهای تبلیغاتی به اندازهی ایمیل قابل محاسبه و سنجش نیستند. در کمپینهای ایمیلی نه تنها میتوانید ببینید که پیام شما به دست چه تعداد از مخاطبین رسیده، بلکه میتوانید روند فعالیت آنها را رصد کنید. مثلا بررسی کنید که چه تعداد از مخاطبین شما روی یکی از لینکها کلیک کردهاند. حتی لیست این مخاطبین را میتوانید دربیاورید. میتوانید گزارشهای دقیقی از تمام مراحل کار داشته باشید و از اطلاعات فوقالعاده ارزشمندی استفاده کنید.
۳
ایمیل قابل شخصیسازی است.
پیامی که در کمپینهای ایمیلی ارسال میکنید، با پیام شما در رسانههای اجتماعی و سایر روشهای تبلیغاتی بسیار متفاوت است. ایمیل قابل شخصیسازی است و این شخصیسازی فراتر از درج نام مخاطب در ابتدای ایمیل است. علاوه بر اینکه میتوانید ایمیل را با نام و مشخصات و توضیحات سفارشی مخاطب ارسال کنید، میتوانید ایمیلهای داینامیکی داشته باشید که بر اساس سلیقه و پروفایل کاربر شما ساخته شده و به صورت اختصاصی برای او ارسال میشود. میتوانید کمپینی به هزاران و میلیونها نفر ارسال کنید و به کدام ایمیلی بفرستید که سفارشیشده برای اوست.
۴
ایمیل در تمام مراحل فعالیت مشتری قابل استفاده است.
ایمیل تنها یک ابزار تبلیغاتی نیست. تبلیغات، تنها یکی از کارکردهای کمپینهای ایمیلی است. ایمیل در مراحل مختلف ارتباط با مشتریان کارکرد دارد.
۵
فرایند کار ایمیل قابل خودکار شدن است.
۶
ایمیل قابلیت خوبی برای تعاملی شدن دارد.دنیای طراحی ایمیل به سمت طراحی ایمیلهای تعاملی در حرکت است و به زودی خبرهای زیادی در رابطه با نسل جدید ایمیلها میشنویم. ایمیلهایی که کاربران میتوانند خرید را به صورت مستقیم از داخل ایمیل انجام دهند، در فرمهای نظرسنجی شرکت کنند، نظرشان را اعلام کنند و به شکلهای مختلفی، با پیام ارسالی تعامل برقرار کنند.
۷
ایمیل قابل تست و بررسی قبل از ارسال است.
کمپینهای ایمیلی یکی از بهترین قابلیتها برای بررسی و تست قبل از ارسال را دارند. کمتر شیوهی بازاریابی است که به اندازهی ایمیل این قابلیت را داشته باشید.
شما میتوانید تمام اجزای ایمیل را قبل از ارسال بررسی کنید و پس از ارسال نیز گزارشهای خیلی خوبی بگیرید.
۸
ایمیل فرایندی مبتنی بر اجازهی مخاطب است.
بازاریابی در عصر کنونی بر نیازهای واقعی مصرفکنندگان متمرکز شده است. بازاریابی به معنی این است که ببینید مشتریان شما چه چیزی را در چه زمانی میخواهند.
شما باید به انتخاب آنها و حریم خصوصی آنها احترام بگذارید. به همین دلیل است که همهی کسانی که در حوزهی ایمیل مارکتینگ کار میکنند، به شما میگویند باید لیست ایمیلتان را به شیوهی کاملا اریجینال و با کسب اجازهی کاربران تولید کنید. با این کار به مشتریان نشان میدهید که حریم خصوصی آنها برای شما مهم است و ایمیلهایتان به دست کسانی میرسد که مشتاق خواندن حرف شما هستند.
ایمیل مارکتینگی که مبتنی بر این اصل باشد، یکی از بهترین شیوههای مارکتینگ در دنیای امروز است.