خبرنامههایی که با سردبیری منحصر به فرد منتشر میشوند، جایگاه خود را پیدا کردهاند. یک استارتاپ آلمانی سرویسی را فراهم کرده که هرکسی به راحتی بتواند یک خبرنامهی رسانهای راه بیندازد.
هر طور که حساب کنیم، ایمیل باید تا الان مرده باشد!
منظورم این است که، همه تقریبا از ایمیل متنفرند. عدهی کمی به راحتی میتوانند اینباکسهایشان را مدیریت کنند و شرکتهایی زیادی هستند که ایمیل را به عنوان یک پلتفرم ارتباطی و مکاتبات کنار گذاشتهاند.
چند تا مورد را با هم بررسی کنیم: چتباتها کمر به قتل ایمیل بستهاند. از آن طرف مسنجرهای مختلف، مثل مسنجر فیسبوک. باز هم مثال بزنیم؟ شرکتها سراغ Trello و Asana آمدهاند و هم کارهایشان را با آنها مرتب میکنند و هم مکاتبات داخلیشان را با آن انجام میدهند. اسلک هم که محبوب قلوب توسعهدهندگان است. از تلگرام و واتساپ هم صحبت نکنیم که هرکدام جایگاه ویژهای پیدا کردهاند.
و البته این وسط، نسل تازه (نسل Miillennials) را فراموش نکنیم. این نسل ظاهرا تصمیم گرفته که یک بار برای همیشه تکلیف ایمیل را مشخص کند و آن را به زبالهدان تاریخ بفرستد!
با این همه خصومتی که علیه ایمیل وجود دارد، ایمیل نه تنها در حال رشد است، بلکه در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم انتشاراتی است؛ پلتفرمی که ظاهرا نقشی مهم را در چشمانداز آتی رسانههای نوین به خود اختصاص داده. همهی برآوردهای آماری و تحلیلهای مراکز تخصصی دیجیتال مارکتینگ نشان میدهد که ایمیل به شکل عجیبی در حال رشد است.
یک استارتاپ کوچک هلندی به نام Revue سرویسی را ایجاد کرده تا هر فرد و شرکتی بتواند از قدرت ایمیل به عنوان یک بستر رسانهای استفاده کند.
نشر شخصی (ورژن ۲)
مدیر این استارتاپ که یک کارآفرین سریالی در هلند است، اولین بار سه سال پیش متوجه قابلیتهای ویژهی رسانهای ایمیل شد.
او میگوید: «من متوجه شدم که سر رشتهی اطلاعات را در فضای وب از دست میدهم. مطالب را روی توییتر و جاهای دیگر میخواندم و با خودم میگفتم باید روش بهتری برای خواندن مطالب با کیفیت وجود داشته باشد.»
در همان زمان با خبرنامههای ایمیلی آشنا شد که برخی افراد و رسانهها برای انتشار محتوا از آنها استفاده میکردند.
او به عنوان یک کارآفرین اینترنتی متوجه شد که ایمیل بیشتر به عنوان ابزاری برای تبلیغات آنلاین استفاده میشود، نه به عنوان بستری برای انتشار محتوا. همین موضوع باعث میشد سرویسهای فنی که مخصوص نویسندگان و ناشران است، کمتر توسعه پیدا کرده باشد.
چهار هفته بعد، او اولین نسخه از سرویس Revue را رونمایی کرد.
در همان چند هفتهی اول ۲۰۰۰ نفر در این سرویس ثبتنام کردند و این نوید را به او دادند که او در این ایده که «ایمیل یک بستر برای انتشار محتواست» تنها نیست.
امروز پس از سه سال، Revue به یک پلتفرم کامل انتشاراتی مبتنی بر ایمیل تبدیل شده است. یک سیستم ساده و کارا که به تولیدکنندگان محتوا و ناشران آنلاین این امکان را میدهد که به سرعت و با استفاده از امکانات Plug-and-Play خبرنامههایی حرفهای و با کیفیت تولید و ارسال کنند، بدون اینکه نگران جنبههای فنی آن باشند.
رابط کاربری سرویس Revue خیلی ساده است:
در سرویس آنلاین Revue میتوانید لینک مقالات، توییتها و حتی ویدئوهای یوتیوب را به تدریج وارد کنید. متن و تصاویر مورد نظرتان را هم اضافه کنید. در دورههای زمانی مورد نظر شما، سیستم این مطالب را فرمتبندی میکند و از دل آنها یک خبرنامهی خواندنی و زیبا درمیآورد.
برای اضافه کردن محتوا میتوانید از فید RSS هم استفاده کنید که محتواهای جدید سایت یا بلاگتان به صورت اتوماتیک به خبرنامه اضافه شود.
یک پلاگین هم آماده کردهاند که میتوانید به صورت مستقیم از داخل مرورگر مطالب را به پروفایلتان در Revue اضافه کنید و کار را خیلی سریعتر و راحتتر پیش ببرید.
تمرکز عالی سرویس روی سادگی و طراحی منجر به این شد که خیلی از نویسندگان و ژورنالیستهای حرفهای برای راهاندازی خبرنامهی ایمیلیشان به این سرویس مراجعه کنند.
یکی از نویسندگان وبسایت TechCrunch که برای راهاندازی خبرنامهاش از این سرویس استفاده کرده، میگوید: «من این مفهوم که در خبرنامه به خواننده توجه کنم را خیلی دوست داشتم. اینکه یک سرویس ایمیل مارکتینگ وجود داشته باشد که به جای اینکه روی جنبههای تجاری مرسوم تمرکز کند، تمرکزش روی محتوا و خوانندگان محتوا باشد.»
برای او که یک روزنامهنگار شناختهشده است و در توییتر و Medium کلی خواننده دارد، خبرنامهی ایمیلی یک مفهوم جذاب است که امکانات بهتری را به عنوان نویسنده/ناشر در اختیارش قرار میدهد: توانایی ارتباط مستقیم با خواننده، عدم وابستگی به الگوریتمهای مرسوم شبکههای اجتماعی و ارتباطی نزدیکتر و صمیمانهتر با خواننده – در صندوق ایمیل آنها.
برای او به عنوان یک روزنامهنگار، ارتباط تک به تک با خوانندگان اهمیت زیادی دارد. او میگوید که در زمانهای که همه در حال سرعت گرفتن در فیدهای توییتر و فیسبوک هستند تا توجه مخاطبین را جلب کنند، ایمیل مثل یک بستر مطمئن و آرام و قابل اتکا برای انتقال آرام و با احترام محتواست.
سیر تکاملی خبرنامههای ایمیلی
خبرنامههای ایمیلی به ابزار قدرتمندی برای تقویت روزنامهنگاری تبدیل شدهاند.
خبرنامهها میتوانند در خط مقدم فعالیت سازمانهای رسانهای فعالیت کنند. خبرنامههای ایمیلی به صورت آنلاین و سریع و ارزان برای مشترکین دیجیتالی ارسال میشوند و ابزاری مهم برای اطلاعرسانی سریع به خوانندگان ارزشمند هستند.
همچنان که اتاقهای خبر کوچکتر میشوند، خبرنامههای ایمیلی قدرتمندتر میشوند.