در ایمیل مارکتینگ شاید چیزی مهمتر از لیست با کیفیت ایمیل وجود نداشته باشد.
اگر کمپینهای شما حرفهای طراحی شوند و از امکانات حرفهای برای ارسال و آنالیز کمپینها استفاده کنید و ساختار محتوایی مناسبی داشته باشید، ولی در نهایت لیست با کیفیتی از گیرندگان ایمیل نداشته باشید، راه به جایی نخواهید برد.
لیست ایمیل خیلی وقتها به چالش مدیران بازاریابی آنلاین تبدیل میشود و آنها را به این فکر میاندازد که برای رسیدن به هدف، از روشهای غیراصولی استفاده کنند. (چیزی شبیه به موضوعی که کارتونیست به آن اشاره کرده!)
ولی واقعیت موضوع این است که به همان اندازه که ایمیل مارکتینگ برای حضور جدی برند در فضای آنلاین اهمیت دارد، روش اصولی تهیهی لیست ایمیل نیز اهمیت دارد.
در این یادداشت برخی نکات پیرامون لیست ایمیل را به صورت کوتاه بررسی میکنیم؛ با این امید که در یادداشتهای دیگری موضوع را به اندازهی کافی مورد توجه قرار دهیم.
وبسایت
وبسایت شما بهترین ابزار برای گردآوری بانک ایمیلی مخاطبین است. بهتر است در فضای مناسبی از صفحهی اول و همچنین در بخشهایی مانند سایدبار، پایین مطالب و فوتر وبسایت، باکس ساده و سریع ثبتنام در خبرنامه را برای کاربران قرار دهید.
تبلیغات کلیکی
استفاده از کمپینهای تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی، یکی از راههای مطمئن و حرفهای برای گردآوری بانک ایمیلی مخاطبین بالقوه است. در این روش، معرفی کوتاهی از سرویستان را در تبلیغات متنی و بنری درج میکنید و کاربران را به یک صفحهی فرود (Landing Page) هدایت میکنید. فرم ثبتنام در خبرنامه به صورت شفاف و برجسته در صفحهی فرود درج میشود و مخاطبین را برای عضویت در آن دعوت میکند.
نمایشگاهها و همایشها
فرمهای آنلاین و کاغذی یکی از روشهای مناسب برای گردآوری بانک ایمیلی از مخاطبین علاقهمند در نمایشگاهها و همایشهای تخصصی است. پیشنهاد میشود صفحهی لندینگ سادهای همراه با فرم عضویت در خبرنامه طراحی کنید و از طریق تبلت، از بازدیدکنندگان غرفه دعوت کنید در خبرنامه عضو شوند.
مشتریان شما
از طریق ارسال دعوتنامهی ایمیلی به لیست کنونی مشتریان و همکاران شرکت، میتوانید از آنها برای عضویت در خبرنامه دعوت کنید.
بهرهگیری از اطلاعات سامانهی CRM شرکت در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی، لنگرهایی برای ارتباط نزدیکتر مخاطبین با سایت اصلی (به عنوان کانال ارتباطی اصلی شما) هستند. میتوانید از گسترهی مخاطبین برندتان در شبکههای اجتماعی برای عضویت در خبرنامه دعوت کنید.
بانکهای آمادهی ایمیل
ایمیل مارکتینگ مبتنی بر این پیشفرض است که افرادی که خبرنامهی ایمیلی یا تبلیغات ایمیلی شما را دریافت میکنند، به نحوی رضایت خود را از دریافت ایمیلها اعلام کردهاند. در غیر اینصورت شما مرتکب تخلف شدهاید. علاوه بر این، اگر کاربر از دریافت ایمیلها رضایت نداشته باشد، انتظار بازخورد و سودآوری از کمپینها نمیشود داشت. درصد اسپم و گزارش هرزنامه در اینگونه لیستها به شدت بالا میرود و اعتبار دامین ارسالی و کمپینهای شما را بسیار پایین میآورد.
به همین دلیل روشن، استفاده از بانکهای ایمیلی انبوه به هیچ عنوان توصیه نمیشود. اغلب سرویسهای معتبر ایمیل مارکتینگ دنیا، استفاده از بانکهای آمادهی ایمیلی را ممنوع کردهاند و قوانین سفت و سختی در این زمینه دارند.