«شبکهی اجتماعی» به «ایمیل» گفت: دههات گذشته مربی! «ایمیل» گلنگدن کشید و پاسخ داد! پوکهی فشنگ روی سرامیک کف آژانس به رقص درآمد و همه را میخکوب کرد.
اینترنت سؤالهای جدیدی را پیش روی نسل جدید قرار داده است. یکی از مهمترین سؤالات برای متخصصین دیجیتال مارکتینگ این است: ایمیل مارکتینگ بیشتر کارایی دارد یا شبکههای اجتماعی؟
در حال حاضر بیش از ۴.۳ میلیارد نفر کاربر اینترنت داریم. حدود ۸۰٪ کاربران وب حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی عضو هستند. در یک نگاه کلیتر، کاربران وب به طور میانگین عضو ۵ شبکهی اجتماعی مختلف هستند.
یک نکتهی دیگر:
تقریبا تمام کاربران وب، حداقل یک آدرس ایمیل فعال هم دارند.
در این یادداشت با ذکر آمار و ارقام، نگاهی داریم به رقابت نفسگیر این دو رقیب گردنکلفت.
قبل از اینکه وارد ادامهی ماجرا شویم، بگذارید یک سؤال که احتمالا ذهنتان را مشغول کرده را پاسخ بدهم:
آیا ایمیل مارکتینگ همچنان تأثیرگذار است؟
در ده سال گذشته شبکههای اجتماعی به شکل عجیبی رشد کردند و دنیا را تسخیر کردند. وقتی پای تکنولوژی پیشرفته در میان باشد، این رشد دور از ذهن نیست.
شبکههای اجتماعی هم مانند ایمیل یک «کانال ارتباطی» هستند. سؤالی که برای خیلی از متخصصین این حوزه پیش میآید این است که آیا لازم است از هر دوی این کانالها برای ارتباط با مخاطبین استفاده کنند؟
واقعیت این است که ایمیل همچنان پابرجا و قدرتمند است. تحقیقات متعدد توسط آژانسهای دیجیتال مارکتینگ و انستیتوهای تحقیقات بازار نشان داده که نرخ بازگشت سرمایهی ایمیل مارکتینگ همچنان به مراتب بالاتر از شبکههای اجتماعی است. برای اینکه موضوع بیشتر و بهتر روشن شود، در این یادداشت آمار را با هم بررسی میکنیم.
نگاهی به آمار مقایسهای شبکههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی
برای اینکه نگاه عمیقتری به ماجرا داشته باشیم، کمی آمار و ارقام را بررسی میکنیم. به جدول زیر توجه کنید:
تعداد کاربران فعال ایمیل در دنیا در حال حاضر ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است و آمار کاربران فعال در شبکههای اجتماعی، کمی کمتر: ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ نفر.
وقتی در مورد شبکههای اجتماعی صحبت میکنیم، از تعداد اکانتها صحبت نمیکنیم، بلکه از تعداد افراد صحبت میکنیم. «اکانت»ها نیستند که خرید میکنند، بلکه «افراد» دستبهجیب میشوند و خرج میکنند! به همین دلیل، هم در ایمیل و هم در شبکههای اجتماعی، آمار مربوط به تعداد «افراد» فعال جمع شده است. این تلفیق، هم در شبکههای اجتماعی در این آمار لحاظ شده است و هم در ایمیل. فقط جهت اطلاع خدمتتان عرض کنم که تعداد کل ایمیلهای اکتیو در حال حاضر حدود ۸ میلیارد آدرس ایمیل است، ولی این ۸ میلیارد ایمیل متعلق به حدود ۳.۸ میلیارد نفر است.
بقیهی آمار را هم بررسی میکنیم، ولی قبل از هر چیز توجه شما را جلب میکنم به ایموجی داخل جدول در قسمت ROI مربوط به شبکههای اجتماعی!
آمار کاربران
آمارها در هر دو گروه سر به فلک کذاشتهاند، ولی به جز آمار تعداد کاربران، نکتهی دیگری هم برای ما اهمیت دارد: میخواهیم ببینیم وضعیت آمار کاربران در گروههای مختلف سنی چگونه است؟
با توجه به نمودارهای زیر متوجه میشوید که ایمیل نه تنها تعداد کاربران بیشتری از مجموع تمام شبکه های اجتماعی دارد، بلکه در تمام گروههای سنی نیز وضعیت بهتری نسبت به دوستانِ سوشال نتورک دارد.
اولین کاری که ملت صبحها با گوشی انجام میدهند؟
یک روز مرسوم برای شما چگونه شروع میشود؟ جالب است بدانید این موضوع بررسی شده و آمارهای جذابی از دل آن درآمده است.
پژوهشها نشان میدهد که ۵۸٪ از مردم دنیا، اولین کاری که پس از برداشتن گوشی موبایل در صبحها انجام میدهند، چک کردن ایمیلهایشان است.
کارهایی که ملت بعد از خواب انجام میدهند، به این ترتیب است:
۵۸٪ – چک کردن ایمیل
۲۰٪ – جستجوی یک موضوع در اینترنت (بیشتر از همه: با کمک گوگل)
۱۴٪ – چک کردن اکانتها در شبکههای اجتماعی (بیشتر از همه: اینستاگرام)
۵٪ – چک کردن سایتها و اپلیکیشنهای خبری
۳٪ – بررسی سیستمهای اینترانت و کارتابلهای سازمانی
ملت دوست دارند پیامهای تبلیغاتی را کجا دریافت کنند؟
در نمودار قبلی دیدیم که ایمیل با ۵۸٪، بالاترین اولویت افراد برای کار با گوشی موبایل است.
آمار دیگری وجود دارد در مورد روشهایی که کاربران علاقهمند هستند تا پیامهای تبلیغاتی برندهای مورد توجهشان را از طریق آن دریافت کنند. در این شاخص نیز ایمیل تقریبا ۳ برابر بیشتر از شبکههای اجتماعی برندها جذابیت دارد.
تعامل با کاربران
احتمالا شنیدن این آمار برایتان عجیب باشد، ولی واقعیت دارد. شبکههای اجتماعی نمیتوانند مخاطبین را به صورت مستقیم با هدف شما درگیر کنند. مثلا هدف شما این است که کاربران روی لینکی کلیک کنند و وارد سایت شوند تا توضیحات محصول را ببینند – و شاید خرید کنند.
پژوهشها نشان داده که نرخ CTR در شبکههای اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و…) ۰.۵۸٪ است (حدود نیم درصد). به بیان سادهتر، از هر ۱۰۰۰ کاربری که پیام شما در شبکههای اجتماعی میبیند، حدود ۶ کاربر روی لینک کلیک میکنند.
اما در جبههی مقابل، ایمیل آمار دیگری دارد. آمار دلیوری ایمیلها به طور میانگین ۸۵٪ است. یعنی ۸۵ درصد ایمیلها در صندوق ایمیل مخاطب قرار میگیرند. از این تعداد ایمیل، ۲۲.۸۶٪ ایمیلها باز میشوند (نرخ Open Rate) و ۳.۷۱٪ ایمیلها کلیک میشوند.
نرخ بازگشت سرمایه
وقتی از بازاریان سؤال میکنید که مهمترین کانال تبلیغاتی مورد استفادهی شما چیست، به اولین چیزی که فکر میکنند، نرخ ROI کانالهاست. ROI شاخصی است برای تعیین میزان سودآوری تبلیغات در ازای هزینهای که برای آن تبلیغات انجام شده است.
وقتی میخواهیم «ایمیل مارکتینگ» و «شبکههای اجتماعی» را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدامیک کارکرد بهتری دارند، احتمالا مهمترین موضوع، سنجش نرخ ROI هرکدام از این کانالها است.
در این شاخص، ایمیل با اقتدار و سرافرازی در صدر میایستد!
واقعیت این است که این موضوع فقط در رقابت با شبکههای اجتماعی نیست. تقریبا هر کانال دیگری را که بخواهیم با ایمیل بررسی کنیم، به همین نتیجه میرسیم. به طور خلاصه: ایمیل بالاترین نرخ ROI (بازگشت سرمایه تبلیغاتی) را دارد.
بر اساس نتایج تحقیقات مختلفی که توسط مراکز گوناگون و دانشگاههای متعدد انجام شده، (به طور میانگین) به ازای هر ۱ دلار صرف هزینه در ایمیل مارکتینگ، ۴۴ دلار سود عاید شرکت میشود: یعنی نرخ ۴۴۰۰٪ در ROI (بله! اشتباه نمیکنید! ۴۴۰۰ درصد.)
خب؛ حالا که بحث به اینجا رسید، نرخ ROI شبکههای اجتماعی را هم بررسی کنیم.
واقعیت تلخی اینجا خودش را نشان میدهد و این واقعیت این است که معیار واحدی برای سنجش نرخ ROI در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. برخی از برندها سنجههایی را در نظر میگیرند و بر اساس آن نرخ ROI سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی را میسنجند، ولی این سنجهها همه جا کاربرد ندارد.
از کدام یک استفاده کنیم؟
در مورد برتریهای ایمیلِ عزیز نسبت به شبکههای اجتماعی صحبت کردیم. این صحبت البته به این معنی نیست که ایمیل باید تنها راهکار شما در فضای آنلاین باشد. طبیعتا هرکدام از این دو کانال کارکردهای خود را دارند. تیمهای خلاق و هوشمند دیجیتال مارکتینگ میدانند که چگونه با تلفیق کارکردهای این دو کانال، به بهترین نتیجه برسند.
به طور خلاصه، ایمیل کارکرد مناسبی برای ارسال پیامهای شخصی دارد، میتواند مشتریان نهایی خوبی برای شما فراهم کند، قابل سنجش و ارزیابی دقیق است و برای حفظ مشتریان قدیمی قابل استفاده است.
شبکههای اجتماعی میتوانند ترافیک خوبی به سمت وبسایت شما بفرستند، برند شما را معرفی میکنند و یک اجتماع هواداری برای شما ایجاد میکنند.
برخی از مستندات که برای تهیهی این یادداشت و آمارها به آنها مراجعه کردیم:
GlobalWebIndex Flagship Report 2018
MarketingSherpa Consumer Purchase Preference Survey 2016
GetResponse Email Marketing Benchmarks 2018