متخصص ایمیل مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

متخصص ایمیل مارکتینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایمیل مارکتینگ یک تکنیک تخصصی است. برای اینکه بتوانید کمپین‌های زیبا و کارایی طراحی و ارسال کنید، نیازمند افرادی هستید که تخصص این کار را داشته باشند. با ایمیل آشنا باشند. از طراحی سررشته‌ی خوبی داشته باشند. آشنا با HTML و CSS باشند. با کپی‌رایتینگ و نگارش متن تأثیرگذار آشنا باشند و همچنین در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ تجربه‌ی خوبی داشته باشند.

در دنیا عناوین شغلی مختلفی برای متخصصین ایمیل مارکتینگ وجود دارد. برخی از شرکت‌های بزرگ، افرادی را با پست‌های تخصصی در هرکدام از این عناوین جداگانه استخدام می‌کنند و افراد متناسب با تخصص خود، بخشی از پروسه‌ی کار را پیگیری می‌کنند.

در ایران نیز برخی شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ، تیم‌های متمرکزی را برای طراحی و اجرای کمپین‌های ایمیلی دارند.

متخصصین ایمیل مارکتینگ در دنیا
مؤسسه‌ی تحقیقاتی Litmus تحقیقی را در سال ۲۰۱۸ در بین متخصصین ایمیل مارکتینگ در سراسر دنیا انجام داد که نتایج جالبی دارد.

یک موضوع اینکه متخصصین ایمیل مارکتینگ تقریبا در هر جنسیت (آقایان و خانم‌ها) با نسبت مساوی تقسیم شده‌اند.

نکته‌ی دیگر آنکه ۸۲٪ از کارشناسان ایمیل مارکتینگ به صورت تمام‌وقت در این حوزه کار می‌کنند و ۱۸٪ به صورت پارت‌تایم. یعنی بیشتر متخصصین ایمیل مارکتینگ به صورت تمام‌وقت و تخصصی در همین حوزه مشغول به کار هستند.

۷۸٪ از متخصصین ایمیل مارکتینگ دنیا، سه سال یا بیشتر سابقه‌ی فعالیت در این حوزه دارند.

عناوین شغلی ایمیل مارکتینگ
بر اساس گزارش تحلیلی Litmus عناوین شغلی مرتبط با ایمیل مارکتینگ که به صورت زیرعنوان در شاخه‌ی اصلی این حوزه قرار می‌گیرند، به ترتیب اهمیت و تعداد نیروهای فعال در آن حوزه‌ها، شامل موارد زیر است:

  • توسعه و کدنویسی ایمیل
  • تحلیل عملکرد کمپین‌های ایمیلی
  • تعیین استراتژی ایمیل
  • برنامه‌ریزی ایمیل
  • طراحی ایمیل
  • مدیریت اکانت‌ها و پروژه‌ها و مشتریان ایمیل مارکتینگ
  • نظارت بر عملکرد کانال‌های ایمیل مارکتینگ
  • نگارش متن کمپین‌های ایمیلی

ایمیل مارکتینگ در شرکت‌های مختلف
بیشترین استخدام کارشناسان ایمیل مارکتینگ در شرکت‌هایی با حوزه‌ی فعالیت زیر است:

  • شرکت‌های بازاریابی و تحقیقات بازار
  • شرکت‌های روابط عمومی
  • شرکت‌های تبلیغاتی
  • نرم‌افزار
  • شرکت‌های خرده‌فروشی
  • شرکت‌ها و استارتاپ‌های تجارت الکترونیک
  • مؤسسات غیرانتفاعی و عام‌المنفعه
  • شرکت‌های خدمات مالی و بیمه‌ای
  • مؤسسات آموزشی
  • شرکت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی

چگونه یک طراح حرفه‌ای پیدا کنید؟
در بین عناوین شغلی طراحی و آی‌تی، عناوین مختلفی مرتبط با کمپین‌های ایمیلی به چشم می‌خورد، ولی در ایران آن‌چنان این موضوع هنوز جا نیفتاده. در ایران هم طراحان گرافیک، دستی بر آتش طراحی کمپین‌های ایمیلی دارند و هم طراحان وب. ولی واقعیت این است که با توجه به مجموع تخصص‌هایی که برای طراحی و اجرای یک کمپین قوی ایمیلی نیاز است، لازم است شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که دنبال کار اصولی در این زمینه هستند، سراغ آدم‌های متخصص این حوزه بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *