در عصر ترکتازی شبکههای اجتماعی و وباپلیکیشنها، «ایمیل» همچنان برتری خودش را نسبت به سایر کانالهای بازاریابی آنلاین حفظ کرده است. ایمیل همچنان یک ابزار قدرتمند ارتباطی است که برای چشماندازهای مارکتینگ مختلف به صورت یکپارچه عمل میکند. بازاریابی ایمیلی گسترهای وسیع از نوآوری و خلاقیت را در درون خود دارد که اجازه میدهد به شکلهای مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد.
در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ترندهای مختلفی در حوزهی ایمیل رایج شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. گرایشهایی مانند تایپوگرافیهای متنوع، گیمیفیکیشن (بازیسازی) در ایمیلها، محتوای داینامیک، انیمیشنهای مبتنی بر CSS و…
در سال ۲۰۱۹ اتفاقات هیجانانگیزتری پیش چشم علاقهمندان به ایمیل قرار دارد.
با یادداشت ما همراه باشید.
۱. فرمت عکس APNG در ایمیلها
فرمت APNG نوعی از فرمت ارتقایافتهی تصاویر PNG است که امکان استفاده از انیمیشن را در تصاویر فراهم میکند.
اپل در سال ۲۰۱۶ فرمت APNG را به عنوان فرمت گرافیکی برای استیکرهای متحرک در نرمافزار iMessage در iOS انتخاب کرد.
فرمت PNG خیلی شبیه به فرمت GIF است. در تصاویر فرمت GIF هم میتوان از تصاویر متحرک استفاده کرد، ولی این دو فرمت با هم تفاوتهایی اساسی دارند:
تصاویر GIF از تصاویر ۸ بیت بر پیکسل پشتیبانی میکند و تصاویر APNG از تصاویر ۲۴ بیت بر پیکسل.
تصاویر GIF شفافیت (Transparency) ندارند، ولی تصاویر APNG این امکان را دارند.
یک مشکل تصاویر APNG این است که توسط برخی سرویسدهندهها، مثل Outlook و Gmail پشتیبانی نمیشوند. پیشبینی میشود که با گسترش سرویسدهندههایی که از این فرمت پشتیبانی کنند، کاربردهای این فرمت در کمپینهای ایمیلی به شدت افزایش پیدا کند و جایگزین تصاویر GIF شوند.
۲. طراحی هوشمندانه
پیشبینی میشود که سال ۲۰۱۹ سال ادغام فناوری و طراحی باشد. با پیشرفتهایی که در طراحی کمپینهای ایمیلی ایجاد شده، حالا مشترکین میتوانند مستقیما از داخل صندوق ایمیلشان اقدامی را انجام دهند.
یک نمونهی خوب از این کاربرد، نظرسنجیهای آنلاین داخل ایمیلها است، بدون اینکه کاربر به صفحهی لندینگی هدایت شود.
۳. تغییر در ساختار طراحی و گریدبندی ایمیل
طرح مرسوم ایمیلها معمولا به این شکل است که یک تصویر هدر در بالا قرار میگیرد، یک متن مختصر به همراه تصویر، یک CTA مشخص (که معمولا به شکل یک دکمه در قالب تصویر است) و در نهایت هم توضیحات فوتر.
این طراحی از گریدبندی سادهای پیروی میکند که سالهاست رایج است.
به نظر میرسد در سال ۲۰۱۹ طراحان کمپینها به شکل بیشتری سراغ استفاده از ایدههای گریدبندی جدید بروند. گریدبندیها کمی شکسته میشود و طرحهای بدیعتری رو میشود.
این روند مدتی است که در طراحی سایتهای وب استفاده میشود و خلاقیتهای این شکلی احتمالا به زودی در طراحی ایمیل هم فراگیر میشود.
۴. AMP در ایمیل
در اوایل سال ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد که از ایمیلهای پویا و تعاملی که با تکنولوژی AMP (صفحات سریع موبایلی) طراحی شدهاند، پشتیبانی میکند.
ایمیلی که به صورت AMP طراحی شده باشد، به شما اجازه میدهد که به جای اینکه کاربر را به یک صفحهی وب هدایت کنید، کارهایتان را همانجا روی ایمیل انجام دهید. این شیوه، یک روش انقلابی برای تعامل با کاربران در ایمیل است.
طراحی ایمیلها به شیوهی AMP به شما این امکان را میدهد که اطلاعات را در زمان واقعی بهروز کنید. در نتیجه، ایمیل شما بسته به اینکه چه زمانی توسط کاربر باز شود، همیشه تازه و آپدیتشده است.
طراحی ایمیلها به این شبوه کمی کار طراحان کمپینها را سخت میکند، اما عقیده داریم به خاطر قدرت بالایی که در اختیار طراحان میگذارد، به زودی شاهد فراگیری این مدل ایمیلها در میلباکسها باشیم.
۵. طراحیهای پیشرفتهی ایمیل
سال ۲۰۱۹ سال بروز خلاقیت در طراحیهای هیجانانگیز است!
برندها و استارتاپها سعی میکنند از ایدههای مختلف برای متفاوت کردن کمپینهای ایمیلی استفاده کنند. استفاده از تصاویر طراحی شده به شکل سهبعدی، نزدیک کردن رنگبندی ایمیلها به رنگهای سازمانی، طراحیهای بکگراند زیبا، استفاده از رنگهای مونوکروم و طراحیهای مینیمال، بخشی از این ایدهها هستند.
۶. نمایش زندهی شبکههای اجتماعی در ایمیل
فیدهای زندهی توییتر و اینستاگرام راهشان را به داخل ایمیلها پیدا میکنند!
با این شیوه، مثلا وقتی کاربری یک ایمیل را باز میکند، میتواند آخرین توییتهای منتشر شده را روی ایمیل بخواند.
استفاده از این روندها در سال ۲۰۱۹ باعث میشود نزدیکی بیشتری بین کمپینها و اکانتهای اجتماعی برندها ایجاد شود.
۷. تایپوگرافی و فونت
وقتش است که طراحان کمپینهای ایمیلی توجه بیشتری به تایپوگرافی و انتخاب فونت بدهند.
استفاده از تایپوگرافی در صفحات وب و اپلیکیشنها ثابت کرده که میتواند نقش خیلی مهمی برای جلب توجه کاربران داشته باشد. به نظر میرسد یکی از روندهای سال ۲۰۱۹، توجه بیشتر به استفادهی حرفهای از فونتها باشد.
در زبان فارسی محدودیتهای زیادی برای استفاده از فونت وجود دارد.
۸. ویدئو در ایمیل
بر اساس نتایج یک تحقیق، اضافه کردن ویدئو به ایمیل باعث افزایش «نرخ باز شدن ایمیلها (Open Rate) تا میزان ۱۹٪ و افزایش «نرخ کلیک شدن ایمیلها» (Click-through Rate) تا میزان ۵۰٪ میشود.
این درصد ها چیزی نیست که برنامهریزان کمپینهای بازاریابی به سادگی از کنار آن بگذرند!