سایت معتبر Litmus گزارشی را منتشر کرده که نشان میدهد تنها ۳۰٪ از برندها به درستی آمار ROI کمپینهای ایمیلی را محاسبه میکنند.
برای اینکه بتوانید آمار درست و درمانی دربیاورید که بتوانید به آنها اتکا کنید و در جلسات شرکت روی آن مانور دهید، به چند نکته توجه کنید. یکی اینکه مدل کار منظمی در کمپینهای ایمیلی داشته باشید و همچنین دورهی زمانی مشخصی را برای درآوردن نرخ ROI تعریف کنید؛ مثلا یک دورهی کوتاهمدت سه ماهه یا دورهی یک ساله.
سادهترین راه به دست آوردن ROI این است:
- هزینهای که در بازهی زمانی مشخص برای ایمیل مارکتینگ دارید را جمع بزنید.
- درآمدهای کمپینهای ایمیلی در همین بازهی زمانی را مشخص کنید.
- از تقسیم درآمد بر هزینه، میتوانید نرخ ROI را به دست آورید.
نمونهای از محاسبهی نرخ ROI
به عنوان مثال، وضعیت یک شرکت فرضی (مثلا یک آژانس گردشگری) را بررسی کنیم.
این اطلاعات البته خیلی هم فرضی نیست و جدول هزینهها و درآمدها، بر اساس گزارشات یکی از آژانسهای گردشگری متوسط در تهران تنظیم شده است.
این آژانس ۱۰ هزار آدرس ایمیل از مشتریانش دارد و هر هفته روزهای دوشنبه یک ایمیل تبلیغاتی به لیست مشتریانش ارسال میکند. این ایمیل شامل یک یادداشت جدید است که در بلاگ آژانس منتشر شده و یکی از مقصدهای گردشگری را توصیف میکند. همچنین پیشنهادهای تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و فروش بلیت هواپیما را به مشتریانش ارایه میکند. آژانس سالی ۴ جشنوارهی فروش هم دارد و کمپینهای جداگانهای به همراه کد تخفیف اختصاصی برای مشتریانش میفرستد.
لیست ایمیل این آژانس مسافرتی متعلق به خودشان است و مربوط به مشتریانی است که به صورت حضوری یا از طریق سایت آژانس خرید بلیت یا تور انجام دادهاند. این لیست تمیز شده و فقط شامل مشتریانی است که با آژانس تعامل دارند و ایمیلها را میخوانند. ایمیلهای غیرفعال از لیست خارج شده. این اقدامات که با کمک مشاور ایمیلی انجام شده، باعث شده کمپینهای آژانس با نرخ بین ۴۰ الی ۵۰ درصد باز شود و نرخ کلیک کمپینها نیز به ۱۰ درصد برسد.
هزینهها:
هزینههایی که این شرکت در طول یک سال برای مدیریت کمپینهای ایمیلی دارد، بدین شرح است:
- هزینهی خرید پنل ایمیل مارکتینگ به صورت اشتراک یک ساله: ۴ میلیون تومان
- هزینهی مشاوره با استراتژیست ایمیل مارکتینگ: ۱۲ جلسه در سال – با هزینهی ۳.۶۰۰.۰۰۰ تومان
- هزینهی سفارش طراحی سه قالب ایمیل برای کمپینهای هفتگی و کمپینهای اتوماتیک و کمپینهای جشنوارهها: ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان
- هزینهی استخدام نیروی پارهوقت برای تولید محتوا در بلاگ و آمادهسازی و ارسال کمپینهای هفتگی و گزارشگیری از کمپینها و مرتب کردن لیستها: پرداختی ماهیانه ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان – مجموع هزینهی ۲۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان
- سایر هزینههای متفرقه (شامل دامین و هاست، آیپی اختصاصی و…): ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان
مجموع هزینهها: ۳۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان
درآمدها:
شرکت در طول سال ۵۰ کمپین ایمیلی به لیست مشتریانش ارسال میکند. هر کمپین به ۱۰ هزار مشترک ارسال میشود و به طور میانگین توسط ۵۰۰۰ کاربر باز میشود. نرخ کلیک روی کمپینها ۱۰ درصد است؛ یعنی ۱۰۰۰ کلیک در هر کمپین هفتگی.
درآمد آژانس از طریق کمپینهای ایمیلی به شرح زیر است:
- فروش موفق هفتگی بلیت و تور که بر اساس کلیکهای داخل ایمیل انجام میشود / هفتهای ۲۰ فروش موفق با سودآوری مجموع ۱۰ میلیون تومان در هفته
مجموع درآمد فروشهای مرتبط با کمپینهای ایمیلی: (حدود) ۵۰۰ میلیون تومان در سال
محاسبهی نرخ ROI این شرکت
با توجه به آمار و ارقام ذکر شده، نرخ ROI شرکت گردشگری فوق، ۱۵۰۰ درصد محاسبه میشود.
یعنی ۱۵ هزار تومان درآمد به ازای هر ۱۰۰۰ تومان هزینه.
نرخ استاندارد ROI در ایمیل مارکتینگ چقدر است؟
آمار ذکر شده در بالا احتمالا جذاب به نظر میرسد، ولی واقعیت این است که جذابتر از آمار جهانی نیست. نرخ جهانی مناسب برای ROI حدود ۴۴۰۰ درصد است؛ یعنی ۴۴ دلار سود به ازای هر یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ.
این نرخ بازگشت فوقالعاده و عمومی بودن کاربردهای ایمیل در حوزههای مختلف، همهی شرکتها را وادار میکند نگاهی دوباره به موضوع ایمیل مارکتینگ داشته باشند و جدیتر به این موضوع نگاه کنند.