ماجرای ویروس کرونا (یا اگر با همان نام علمی بخواهیم بنامیمش: COVID-19) این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده است. شرکتها و برندها هم تلاش میکنند تا بر اساس مسؤولیت اجتماعی که دارند، از طریق ابزارها و رسانههای مختلفی که در اختیار دارند – و منجمله لیست ارزشمند ایمیل مشتریانشان – اخطارها و آموزشها و اطلاعیههای مرتبط با این ویروس را ارسال کنند.
در این یادداشت نگاهی داریم به برخی از ایدههای طراحی شرکتها و استارتاپهای مشهور در این روزها.
در این روزها و در اوج بحران جهانی کروناویروس، خیلی اهمیت دارد که کمپینهای ایمیلی شما نیز متناسب با شرایط روز به دست مخاطبین و مشتریانتان برسند. در این روزها بهتر است تمرکز را از تبلیغ مستقیم محصولات و خدمات بردارید و روی ارایهی راهکار به مشتریان تمرکز کنید. ایمیلهای شما باید حس خوبی به مردم منتقل کنند و چهرهای انسانی از شما نمایش دهند.
در کمپینهای زیر (مانند همین نمونهی شرکت خدمات پستی FedEx) با ایمیلهایی رسمی مواجه هستیم که از جذابیتها مرسوم گرافیکی در طراحی کمپینهای ایمیلی دور هستند. در این کمپینها تلاش شده تا مهمترین و سودمندترین اطلاعات در قالب یک نامه به مشتریان، به آنها ارایه شود.
اطلاعاتی که به درد مخاطبینتان میخورد
راهنماهایی برای محافظت از خود و دیگران. سرویسهایی آنلاین برای کسب اطلاع و تست.
فراموش نکنیم که هر شرکت یک بانک ایمیلی منحصربهفرد در اختیار دارد و میتواند مهمترین آموزههای بهداشتی را به شکلی شیوا و روان در اختیار آها قرار دهد. این موضوع احتمالا کمترین کاری است که از دست خبرنامههای ایمیلی شرکتها برمیآید.
سایتها و استارتاپهای گردشگری (خدمات هوایی، رزرو هتل و…) در این روزها احتمالا بیشترین آسیب را میبینند. ولی باز هم مهم است که مشتریان شما را در کنار خودشان ببینند. بهترین توصیههایی را که میتوانید، به آنها ارایه دهید.
نامهای به مشتریان
شرکت معظم SalesForce نامهی مفصلی به لیست مخاطبینش ارسال کرده و شرایط شرکت و وضعیت دورکاری کارمندان را برای آنها تشریح کرده است. الگویی مناسب از محرم دانستن مشتریان و شریک کردن آنها در اطلاعات داخلی مجموعهی شما.
استارتاپ بزرگ AirBnb نیز از جمله استارتاپهایی است که این بحران جهانی، آسیب بزرگی دیده است و خواهد دید.
برای چنین استارتاپهایی، خبرنامههای ایمیلی میتوانند ابزاری باشند برای ارایهی اطلاعات به مشتریانی که در حال استفاده از خدمات این مجموعهها هستند. مشتریان میخواهند بدانند که وضعیت خدمات آنها چگونه است و چه راهکارها و پیشبینیهایی انجام دادهاید.
چهرهای حرفهای و انسانی از خودتان نشان دهید.