ایموجیها (یا شکلک یا تصویرنگاشت) به بخشی از فرهنگ اینترنت تبدیل شدهاند. وقتی میگوییم شکلک، به نظر میرسد حق مطلب ادا نمیشود و مجبوریم از همان عنوان فارسی/انگلیسی آن – یعنی ایموجی – استفاده کنیم. ایمجویها به قدری محبوب شدهاند که یک روز جهانی هم دارند!
کاربرد در عنوان ایمیل
یکی از بهترین کاربردهای استفاده از شکلکهای ایموجی، استفاده از آنها در خط عنوان ایمیل است. اغلب ایمیل مارکترها اقبال خوبی نسبت به استفاده از شکلکها در نوار عنوان دارند و اغلب سرویسهای ایمیلی نیز به خوبی از آنها پشتیبانی میکنند.
استفاده از ایموجی در عنوان کمپینهای ایمیلی این فواید را دارد:
- باعث افزایش درصد باز شدن ایمیلها میشود.
- فضای خط عنوان شما را حفظ میکند. (با توجه به اینکه درصد بالایی از ایمیلها در دستگاههای موبایل خوانده میشوند، خیلی مهم است که تعداد کاراکترهای استفاده شده در عنوان ایمیل خیلی زیاد نباشد. استفاده از ایموجی باعث می شود با تعداد کاراکترهای کمتر، احساسات بیشتری را منتقل کنید.)
- احساسات مخاطب را درگیر میکند.
- باعث تمایز ایمیل شما در یک صندوق ایمیلی شلوغ میشود.
- به ایمیل شما لحن و تن مشخصی میبخشد و ضرباهنگ آن را مشخص میکند. استفاده هوشمندانه از حتی یک ایموجی در جای مناسب، باعث میشود ایمیل از حالت خشک و رسمی خارج شود و به ایمیلی دلچسب تبدیل شود.
کاربرد در متن داخل ایمیل
مهمترین کاربرد ایموجی، استفاده از آن در خط عنوان ایمیل است، ولی منعی برای استفاده از ایموجی در داخل ایمیل نیست. فقط به یک نکته باید توجه داشته باشید و آن اینکه استفادهی بیش از حد از آن، میتواند کیفیت ایمیل شما را کاهش دهد.
یکی از بهترین راههای استفاده از ایموجی در متن داخل ایمیل، جایگزین کردن آن با دکمههای پیشفرض Bullet List است. همچنین استفادهی حسابشده و کمحجم از ایموجی در متنهای اصلی ایمیل، میتواند کمک کند تا لحن نوشتهی شما، نزدیک به چیزی شود که به دنبال انتقال آن به خواننده هستید.
پشتیبانی سرویسهای ایمیلی از ایموجی
تقریبا تمام سرویسدهندههای ایمیل از ایموجی پشتیبانی میکنند و آنها را در ایمیل نمایش میدهند. به این نکته توجه داشته باشید که از کدهای استاندارد ایموجی استفاده کنید.
شکل نمایشی ایموجیها ممکن است در دستگاههای مختلف و سرویسهای مختلف کمی با هم متفاوت باشد.
به عنوان مثال، شکل نمایشی چند ایموجی در نسخههای مختلف دستگاههای آندرویدی را میتوانید با هم مقایسه کنید:
همچنین نمایش یک ایموجی واحد را در سه سرویس اپل، گوگل و سامسونگ با هم مقایسه کنید:
در سیستم عامل ویندوز و در کلاینت ایمیلی اوتلوک، ایموجیها ممکن است با شکلهای مختلفی نمایش داده شوند. مثلا در ویندوز ۷، اوتلوک از ایموجیهای رنگی پشتیبانی نیمکند و از نسخه ۸.۱ ویندوز به بالا، کاربران میتوانند ایموجیها را به شکل رنگی ببینند.
به طور کلی، بهتر است قبل از اینکه کمپینتان را ارسال کنید، آن را روی چند دیوایس مختلف (گوشی اندروید، گوشی آیفون، کامپیوتر) و در چند سرویسدهندهی ایمیلی مختلف (جیمیل، یاهو، اوتلوک و…) تست کنید تا مطمئن شوید آیکون تصویری شما به درستی منتقل میشود.
بگذارید یکی از نمونه ایموجیهای مشهوری که برای نمایش شگفتی استفاده میشود را بررسی کنیم. خیلی از ایمیل مارکترها برای کمپینهایی که با هدف معرفی یک تخفیف ویژه و جشنوارههای شگفتانگیز است، از این آیکون استفاده میکنند؛ ولی به یک نکتهی مهم توجه نمیکنند: این آیکون در خیلی از سرویسها (منجمله سرویسهای Apple) نمادی از شگفتی است، ولی در Gmail با شکل متفاوتی دیده میشود و کل پیام شما را مخدوش میکند. در واقع شما به دنبال این بودید که شگفتی را نشان دهید، ولی پیام تنفر و انزجار را به خوانندگان ایمیلتان منتقل میکنید!
شما به دنبال استفاده از این آیکون در ایمیل بودید:
ولی در جیمیل به این شکل نمایش داده میشود!
خلاصهی مطلب اینکه از ایموجیها استفاده کنید و کمپینهایتان را به چیزی جذابتر و خواندنیتر و تأثیرگذارتر تبدیل کنید، ولی مواظب این کوچولوها هم باشید که پیامتان را مخدوش نکنند!