پیشبینی میشود که ایمیل مارکتینگ جایگاه خود را در ۱۰ سال آینده به عنوان قدرتمندترین کانال ارتباط با مخاطبین حفظ کند.
برای اینکه با روند رو به جلوی ایمیل همراه باشید، به چه ترندهایی باید توجه کنید؟
ایمیل مارکتینگ به شکل عجیبی قبراق و سرحال است و هر روز مطالب جدیدی پیرامون آن در رسانههای دنیا منتشر میشود. حتی در رسانههای بزرگی مانند نیویورک تایمز، آتلانتیک و نیویورکر هم اخیرا یادداشتهایی تحلیلی و خواندنی پیرامون جایگاه ایمیل و خبرنامههای ایمیلی خواندهایم. اگر از بازاریابان دیجیتال بپرسید، به شما میگویند که ایمیل، یک بلیت داغ و درجه یک برای رسیدن به مشتریان وفادار است. در این یادداشت میخواهیم اوضاع و احوال ایمیل مارکتینگ و چشمانداز آتی آن را بررسی کنیم و ببینیم که واقعا اوضاع از چه قرار است.
سایت اینترنتی Litmus که یک مؤسسهی تحقیقاتی نامآور در حوزهی دیجیتال مارکتینگ در دنیاست، گزارشی منتشر کرده و نتیجهی نظرسنجی از هزاران بازاریاب آنلاین را جمعبندی کرده است. سؤال از بازاریابان این بوده که تصور میکنند کدام یک از کانالهای بازاریابی تا ۱۰ سال آینده همچنان کاربردی باقی میمانند. نتیجه جالب و عجیب است: ایمیل مارکتینگ بالاترین رتبه را دارد.
چرا ایمیل مارکتینگ همچنان حرف برای گفتن دارد؟
آیندهی ایمیل مارکتینگ درخشان است. این گزاره، نتیجهی گزارشهای متعدد مراکز پژوهشی و دانشگاهی است. در سالهای گذشته، هر سال آمار ارسال ایمیلها افزایش پیدا میکند، توجه افراد حرفهای به صندوق ایمیل بیشتر میشود و میزان صرف هزینهی شرکتها روی سرویسهای ایمیل مارکتینگ افزایش پیدا میکند.
در سال ۲۰۱۸ هر روز ۲۸۱ میلیارد ایمیل در سراسر دنیا ارسال شده و پیشبینی میشود این آمار در سال ۲۰۱۹ به ۲۹۳ میلیارد ایمیل در روز برسد. پیشبین میشود تا سال ۲۰۲۳ روزانه حدود ۳۵۰ میلیارد ایمیل در دنیا ارسال شود.
اینها، آماری نیستند که بشود به سادگی از کنارشان رد شد!
اگر آمار ارسالها خیلی هیجانزدهتان نمیکند، توجه شما را به آمار دیگری جلب میکنم: در حال حاضر ۳.۹ میلیارد آدرس ایمیل اکتیو (یعنی ایمیلهایی که کاربران به صورت روتین با آن کار میکنند) در دنیا وجود دارد. وقتی این آمار را با آمار ۳.۵ میلیارد پروفایل کاربران در شبکههای مختلف اجتماعی مقایسه میکنید، متوجه میشوید که وقتی میگوییم ایمیل همچنان قدرتمندترین کانال ارتباط با مخاطبین در فضای آنلاین است، از چه حرف میزنیم.
ترندهای ایمیل مارکتینگ که باید به آنها توجه کنید
ایمیل مارکتینگ زنده است و سر جایش باقی میماند! در سالهای آتی همچنان بخش بزرگی از کمپینهای ایمیلی که توسط شرکتها ارسال میشود، همان ایمیلهای تبلیغاتی مرسومی هستند که در سالهای پیش هم بودند، ولی اگر به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بخواهید به موضوع نگاه کنید، به شما پیشنهاد میکنیم برای اینکه کاری اساسیتر با ایمیل انجام دهید، به ترندها و تغییرات روز در ایمیل مارکتینگ توجه کنید. اینها چند تا از مواردی هستند که میتوانیم به شما پیشنهاد دهیم. (میدانیم! برخی از این عناوین ممکن است پیچیده به نظر برسند، ولی باور کنید در دنیایی پیچیده زندگی میکنیم و همه چیز به همان راحتی که فکر میکنیم، نیست!)
۱. یادگیری ماشینی
«یادگیری ماشینی» از آن دست استراتژیهایی است که این روزها خیلی از آن صحبت میشود و پیشبینی میشود که طوفانی را در دنیای بازاریابی ایجاد کند، ولی همچنان درست فهمیده نمیشود.
یادگیری ماشینی واقعا چیست و چه نقش و جایگاهی در ایمیل مارکتینگ میتواند داشته باشد؟
یادگیری ماشینی، راهحلی است برای اینکه الگوریتمهایی را در ساختاری از دیتا اجرا کنیم تا فرایند اجرا و تصمیمسازی را سریعتر از عملکرد انسانی انجام دهیم.
یادگیری ماشینی موضوعی نیست که در بخشی از این یادداشت کوتاه بتوانیم آن را باز کنیم. خبر خوب در مورد یادگیری ماشینی این است که استراتژیهای مبتنی بر آن، میتوانند فرایند ایمیل مارکتینگ را در بخشهای مختلف آن (مثل تست ایمیلها، بهینه کردن ایمیلها، بخشبندی کاربران و اتوماسیون ایمیلی) سادهتر کنند و کاربرد داشته باشند.
۲. هوش مصنوعی (AI)
کاربرد «یادگیری ماشینی» و «هوش مصنوعی» در ایمیل مارکتینگ ممکن است خیلی شبیه به هم به نظر برسد. در واقع هر دوی این فرایندها، مبتنی بر استراتژی استفاده از دیتاهای فراوان و تحلیل دیتا و سادهسازی فرایندها هستند، ولی AI یک کار دیگر هم انجام میدهد: شخصیسازی ایمیلها. AI نه تنها به بازاریابان دیجیتال کمک میکند که به درستی از دادهها استفاده کنند، بلکه به آنها کمک میکند که محتوا را به شیوهای خیلی سفارشیتر به دست مخاطبین برسانند.
Machine Learning و AI دو حوزهی کاری متفاوت هستند، ولی وقتی با هم تلفیق میشوند، استراتژی ایمیل مارکتینگ شما را به چیزی غیرقابلتوقف تبدیل میکنند که ایمیلهایی درست را به مخاطبی درست در زمان درست تحویل میدهد. چیزی بهتر از این میخواهید؟!
۳. محتوای تعاملی
صحبت از محتوای تعاملی (interactive content) در کمپینهای ایمیلی، در نگاه اول برای خیلی از بازاریابان ممکن است عجیب به نظر برسد. ایمیلهایی که خیلی از آنها با آن سروکار داشتهاند، ایمیلهایی طراحیشده است که سعی میکند با ترکیبی از متن و عکس و طراحی، پیام را به دست مخاطب برساند، ولی دنبال چیزی فراتر از این هستیم. در روزگاری که صندوق ایمیل کاربران پر از ایمیلهای تکراری است، شما به چیزهای دیگری نیاز دارید تا آنها را برای باز کردن ایمیل و تعامل با آن مشتاق کنید.
محتوای تعاملی دقیقا چیست؟ هر چیزی که باعث درگیر شدن مخاطب و اقدامی از سوی او شود را میگوییم تعامل. محتوای تعاملی ممکن است شکلهای مختلفی داشته باشد؛ مانند:
- فایلهای GIF متحرک
- ویدئو
- گزینههای به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
- نظرسنجی
- فرمهای داخل ایمیل
- و…
یک نمونه را با هم بررسی کنیم؟ (برای اینکه قابلیت تعاملی بودن ایمیل را بررسی کنید، باید روی آن کلیک کنید تا به صفحهی اصلی ایمیل هدایت شوید.)
در نسخهی Live این ایمیل که مربوط به استارتاپ Two UK است، کاربران میتوانند از داخل ایمیل گزینههای Blinking یا Twinkling را انتخاب کنند و بعد بروند سراغ درخت و به شکل دلخواه آن را تزیین کنند و در نهایت با کلیک روی Bah!Humbug مدلی از فروتنی ایمیلی را مشاهده کنند!
این نمونه از کاربرد ایمیلهای تعاملی البته جنبهی فان دارد، ولی کاربردهای فراوانی را میتوان برایش برشمرد. به این موضوع فکر کنید که فروشگاههای آنلاین میتوانند با مشتریان فروشگاه به صورت مستقیم از داخل ایمیل تعامل کنند، میتوانید فرمهای نظرسنجی را در داخل ایمیل به مشتریانتان نشان دهید و اطلاعاتی را به صورت مستقیم و بدون خارج شدن از صندوق ایمیل از آنها دریافت کنید.
۴. برنامههای وفاداری
بازاریابان هوشمند سعی میکنند استفاده از برنامههای وفاداری مشتری را در استراتژیهای کمپینهای ایمیلی نیز بگنجانند. برنامههای وفاداری مشتری نه تنها باعث میشوند مشتریان و مخاطبان جدیدی به دست بیاورید، بلکه باعث ماندگاری بیشتر مشتریان قدیمی میشوند و همچنین یک راهکار عالی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مشتریانتان هستند.
هرچه اطلاعات بیشتری در مورد رفتار مخاطبان و مشتریان به دست بیاورید، میتوانید سفارشیسازی بیشتری در کمپینهای ایمیلی بعدی انجام دهید و نتایج بهتری بگیرید. اجرای این برنامهها باعث میشود اطلاعات ارزشمندی به دست شما برسد و به شما امکان میدهد تا بتوانید محتوایی مناسبتر را در زمانی بهتر برای گروههای هدف مشخصتری ارسال کنید.
گروهبندی مخاطبین به مخاطبین معمولی و مخاطبینی که خریدها یا فیدبکهایی داشتهاند، در نهایت میتواند یک باشگاه مشتریان عالی برای شما ایجاد کند و به شما این امکان را بدهد تا کمپینهایی اختصاصی برای مشتریان سفارشی اجرا کنید.
۵. کیفیت، فراتر از کمیت
ارجحیت دادن کیفیت بر کمیت، موضوعی است که تقریبا در تمام حوزههای بازاریابی مورد توجه است. اگر شما پیام ضعیفی داشته باشید، خیلی مهم نیست که چقدر این پیام تکرار شود و چند نفر آن را ببینند. با پیام ضعیف، احتمال گرفتن نتیجهی خوب نمیرود.
در آیندهی ایمیل مارکتینگ چیزی شبیه به این مفهوم وجود دارد: اگر پیام ضعیفی داشته باشید، خیلی فرقی نمیکند که هر روز یا هر هفته یا هر ماه یا سالی یک بار برای کاربران ایمیل ارسال کنید.
یک سؤال ساده از خودتان بپرسید: کاربران چرا در خبرنامهی شما ثبتنام میکنند؟
کاربران در خبرنامه ثبتنام میکنند تا پاسخی برای سؤالهایشان پیدا کنند، اطلاعات جدیدی در مورد محصولات و خدمات شما به دست بیاورند و چیزهایی در اختیارشان قرار بگیرد که کاربردی برایشان داشته باشد.
اگر ایمیلهایی که برایشان می فرستید، چیز تازهای در اختیارشان قرار ندهد و یک حرف واحد را مرتب به شکلهای مختلف تکرار کنید، شانس لغو عضویت مخاطبین را خیلی بالا میبرید.
به این نکته توجه کنید که مردم ایمیلهای شما را نمیخوانند تا از زنده بودن شما مطمئن شوند. علاقهای هم به خواندن یک موضوع تکراری ندارند. آنها به دنبال ارزشی هستند که خبرنامهی شما به آنها میدهد.
۶. شخصیسازی
شخصیسازی ایمیل موضوعی است که آمده تا بماند! از همان ابتدا که ایمیل به عنوان بستری برای انتشار خبرنامه استفاده شد تا الان، طراحان کمپینهای ایمیلی همیشه دنبال این بودند که ایمیلهایشان را با سروشکلی سفارشیشده به دست مخاطبین برسانند. به عنوان آخرین نکته در یادداشتی که برای بررسی آیندهی ایمیل مارکتینگ مینویسیم، میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که احتمالا مهمترین موضوع در آیندهی کمپینهای ایمیلی، سفارشیسازی بیشتر آنهاست. تقریبا تمام بندهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، در نهایت به سفارشیشدن هرچه بیشتر ایمیلها برمیگردد.
ایمیلهای سفارشیشده ۲۶٪ آمار Open Rate بالاتری کسب میکنند. ایمیلهای سفارشیشده خیلی راحتتر در اینباکسهای شلوغ، راه خودشان را به چشمان مخاطب باز میکنند. بررسی چرایی این واقعیت، کلی توضیحات نیاز دارد که البته خیلیهایش واضح است! به صورت خیلی خلاصه و جمعبندیشده بخواهیم بگوییم، سفارشیشده، با اطلاعاتی درست، در زمانی درست و به دست مخاطبی درست میرسند. خلاصهی کلام اینکه، گم نمیشوند!
جمعبندی
خلاصهی حرف این است که آیندهی ایمیل مارکتینگ روشنتر از هر زمان دیگری دیده می شود. اگر تا الان از ایمیل به عنوان یکی از کانالهای ارتباط با مخاطب و فروش استفاده نمیکردید، وقتش است که زمان را از دست ندهید. باید استراتژی مناسبی برای ورود به این کانال داشته باشید.
این چند نکتهی کنکوری (!) را در ذهن داشته باشید:
- ایمیل مارکتینگ قدرتمندترین کانال برای حفظ ارتباط با مخاطبین جدی شماست. (فراتر از شبکههای اجتماعی و رسانههای مرسوم دیگر)
- ایمیل مارکتینگ به شما اجازه میدهد تا ارتباط مستقیم و کمهزینهای با مخاطبین جدی خودتان داشته باشید.
- بخشبندی کردن مخاطبین و اتوماتیک کردن فرایندها، دو مفهومی هستند که در ادامهی فرایند کار با ایمیل باید به آنها توجه جدی داشته باشید.