یکی از سؤالات پرتکرار مختصصان ایمیل مارکتینگ ما این است که چه کنیم که ایمیلها در تب پروموشن قرار نگیرند و در تب اصلی مشتری جای بگیرند؟
جیمیل ایمیلهای ورودی را بر اساس الگوریتمهای پیچیده و در حال تغییر مداوم، در تبهای مختلفی قرار میدهد. هر کاربر چند TABپیشفرض در صندوق ورودی ایمیلهایش دارد و میتواند این تبها را اضافه و کم کند یا اینکه به طور کلی آنها را حذف کند، ولی اغلب کاربران این تبها را در حالت پیشفرض استفاده میکنند. ایمیلهای تبلیغاتی و بازاریابی و انبوه معمولا در تب اول (Primary) قرار نمیگیرند و معمولا در تب Promotion یا دیگر تبهای جیمیل قرار میگیرند.در حال حاضر حدود ۳۳ درصد از کاربران همچنان از سیستم TAB پیشفرض گوگل استفاده میکنند و دو سوم کاربران آن را غیرفعال کردهاند.
یک نکتهی جالب دیگر آنکه ۷۵٪ کاربران جیمیل از موبایل برای خواندن ایمیلهایشان استفاده میکنند و خبر خوب اینکه سیستم تبها در نسخهی موبایلی جیمیل کار نمیکند! در واقع در نسخهی موبایلی همه ایمیلها، فارغ از اینکه در کدام تب قرار گرفته باشند، در یک تب نمایش داده میشوند.
جیمیل در سال ۲۰۱۳ سیستم تببندی را معرفی کرد و ایمیلهای ورودی به صورت اتوماتیک و بر اساس الگوریتمهای گوگل در یکی از این ۵ تب قرار میگیرند.
جواب سریع برای سؤال بازاریابان ایمیلی این است که متأسفانه هیچکدام از سرویسهای ایمیل مارکتینگ دیگر کنترلی روی اینکه ایمیلها در کدام تب قرار بگیرند، ندارند. در واقع هیچ راه قطعی و ثابتشدهای که بتواند الگوریتمهای گوگل را دور بزند هم وجود ندارد.
در واقع اصل کار به مخاطب شما برمیگردد. اگر مخاطب مایل باشد، میتواند به سادگی ایمیل شما را از Promotion خارج کند و به گوگل بفهماند که مایل است ایمیلهای بعدی شما را در تب اصلی Primary دریافت کند.
بگذارید قبل از اینکه اوقاتمان را تلخ کنیم، کمی در مورد تبهای جیمیل و فلسفهی وجودی آنها صحبت کنیم و ببینیم برای حل این مشکل چه کارهایی از دستمان برمیآید.
مزایای تب پروموشن
تب Promotion در جیمیل مخصوص ایمیلهای تبلیغاتی و پیشنهادهای تجاری است. جیمیل بر اساس فاکتورهای متعدد و الگوریتمهای پیشرفته، ایمیلهای تبلیغاتی و انبوه را شناسایی میکند و آنها را در این تب قرار میدهد.
زمانی که گوگل امکان تبها را در جیمیل معرفی کرد و آن را به صورت پیشفرض برای تمام کاربرانش فعال کرد، بازاریابان ایمیلی نگران شدند که این موضوع میتواند تأثیرگذاری کمپینهای آنها را کاهش دهد.
خوشبختانه مطالعات مراکز پژوهشی نشان داده که این اتفاق نیفتاده. ملت در واقع از امکانات تب Promotion استفاده میکنند. مؤسسهی Return Path اطلاعات ۳ میلیون کاربر جیمیل را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که تبها در جیمیل باعث شدهاند که آمار دلیوری ایمیلها افزایش پیدا کند، درصد باز شدن ایمیلها بیشتر شود و مشکلات مربوط به اسپم شدن ناخواستهی ایمیلها کمتر شود. در واقع وقتی ایمیلهای تبلیغاتی به صورت اتوماتیک به جایگاه خود هدایت میشوند، کاربران دلیلی نمیبینند که آنها را اسپم کنند و سر فرصت به تب Promotion مراجعه میکنند و نامههای تبلیغاتیشان را مطالعه میکنند.
اختلاف آمار مطالعه ایمیلها در دو تب اصلی و پروموشن هم خیلی زیاد نیست. آمار خوانده شدن ایمیلهای قرار گرفته در تب اصلی ۲۲٪ و آمار خوانده شدن ایمیلهای ارسالی به تب پروموشن ۱۹٪ است. به طور کلی، ۶۸ درصد ایمیلهایی که یک کاربر دریافت میکند، وارد تب پروموشن او میشوند.
این آمار و ارقام نشان میدهد که قرار گرفتن در تب پروموشن، موضوعی نیست که باعث افسردگی بازاریابان شود!
قرار گرفتن ایمیلها در تب پروموشن به دنبال همان هدفی است که جیمیل از خلق این گزینه داشته: ایمیلها دستهبندی شوند و کاربران ایمیلها را به صورت دستهبندی شده مطالعه کنند. تجربه و مطالعات نشان داده که تمرکز کاربران روی ایمیلهای تبلیغاتی بیشتر شده و حتی ممکن است نتیجهی بهتری از کار بگیرند.
چرا بهتر است از تلاش برای انتقال کمپینهایتان به تب اصلی جیمیل خودداری کنید؟
اگر نظر من را به عنوان یک متخصص ایمیل مارکتینگ میخواهید، پیشنهاد میکنم از تلاش برای خارج کردن ایمیلهایتان از تب پروموشن خودداری کنید. به این چند دلیل:
ریسک اسپم شدن ایمیلها بیشتر میشود.
کاربران ایمیلهای رسیده به تب پروموشن را کمتر اسپم میکنند. جیمیل نیز مهربانانهتر با آنها برخورد میکند. اگر بخواهید با روشهای غیرعادی ایمیلها را از این تب خارج کنید، ریسک اسپم شدن کمپینهایتان را به شدت افزایش میدهید.
ایمیلهای شما با ایمیلهای شخصی باید رقابت کنند.
تب اصلی جیمیل را مثل یک خانه ببینید. جایی که اعضای خانواده و دوستان و فامیل و همکاران نزدیک در آن هستند. وقتی ایمیلهای تبلیغاتی شما برای کاربرانی که امکان تب را در جیمیل فعال کردهاند، به این پوشه میرود، مثل این است که یک بازاریاب تبلیغاتی آمده در جمع دوستانه و ماجرا عجیب میشود!
با خارج شدن از تب پروموشن، ایمیل شما از مزایای ایمیلهای تبلیغاتی صرفنظر میکند.
جیمیل نگاه مهربانانهای با ایمیلهای تب پروموشن دارد. این ایمیلها حجیمتر و با گرافیک برجسته و کدهای فراوان HTML و CSS هستند. ایمیلهای تب اصلی معمولا ساده و شخصی هستند. میخواهید از این مزایا دست بکشید؟
چه کنیم که ایمیلها وارد تب اصلی شوند؟
در مورد مزایای تب پروموشن کلی صحبت کردیم، ولی باز هم اگر عشق تب اصلی جیمیل سراپای شما را فرا گرفته، باید بگوییم که تنها یک راه برای اینکه ایمیلهای بعدیتان در تب اصلی کاربر قرار بگیرند، وجود دارد: زحمت و لطفِ کاربرِ شما.
میتوانید از طریق ایمیل از کاربر درخواست کنید که این دو کار را برای شما انجام دهد:
۱) آدرس ایمیل شما را به لیست کانتکتهای جیمیلش اضافه کند.
اگر آدرس ایمیل فرستنده در لیست کانتنکهای کاربر ثبت شده باشد، جیمیل ایمیلهای آن فرستنده را به تب اصلی میفرستد.
میتوانید در ایمیل تأییدیهی ثبتنام، ایمیل خوشآمدگویی یا ایمیلهای بعدی، از کاربرانتان درخواست کنید که ایمیل شما را به لیست مخاطبینشان در جیمیل اضافه کنند.
۲) ایمیل شما را به تب Primary منتقل کند.
از کاربر بخواهید که ایمیل شما را از تب پروموشن به تب اصلی منتقل کند.
این کار به سادگی و از طریق drag-and-drop ایمیل از تب پروموشن به تب اصلی قابل انجام است. (تصویر بالا) بعد از اینکه کاربر ایمیل را به تب اصلی منتقل کرد، جیمیل از او سؤال میکند که مایل است ایمیلهای بعدی این فرستنده را هم در همین تب دریافت کند و در صورت تأیید کاربر، دیگر خبری از Promotion نیست!
(البته یک نکته را داخل پرانتز بگوییم که تحقیقات نشان داده کمپینهای درخواست از مخاطبین برای انجام این کار چندان جوابگو نیست. تحقیقات نشان داده که از هر ۱۰۰۰ کاربر تنها یک کاربر این کار را برای شما انجام میدهد؛ یعنی شکست کامل!)
جمعبندی
با توجه به مجموع صحبتهایی که در مورد مزایای تب پروموشن جیمیل داشتیم، به نظر میرسد بهتر است از این تب لذت ببرید و سعی کنید با آن دوست شوید! این تب مخصوص شماست. بگذارید جیمیل کارش را بکند. شما هم کمپینهایتان را آماده کنید و بفرستید و از موفقیتتان لذت ببرید. ?