بگذارید روی یک موضوع همین اول یادداشت توافق کنیم: کمپینهای ایمیلی به اندازهای که باید جذاب نیستند. خبرنامهها خیلی خوب و کاربردی هستند، ولی مطمئنیم که باید به چیزی بهتر تبدیل شوند.
این را به عنوان کسی میگویم که هر هفته مشغول نوشتن از ایمیل و ایمیل مارکتینگ هست.
احتمالا شما هم در سالهای گذشته از خبرنامههای ایمیلی برای معرفی شرکتتان یا اطلاعرسانی به مشتریان و معرفی محصولات و سرویسهای جدید استفاده کردهاید. احتمالا برای این کار از یکی از سرویسهای تخصصی ایمیلمارکتینگ استفاده میکنید. احتمالا شما هم مثل ما و خیلیهای دیگر، یک بانک ایمیلی از مخاطبین دارید.
در کمپینهایی که می فرستیم، وقتی از شخصیسازی صحبت میکنیم، معمولا چیزی بیشتر از اضافه کردن عبارت «علی عزیز» یا «سلام فرزانه» در اول ایمیلها منظورمان نیست.
خبرنامههای ایمیلی خوب و کارا هستند، ولی شرکتها و استارتاپهای هوشمند به این نتیجه رسیدهاند که به چیزی بیشتر از خبرنامههای معمولی نیاز دارند. اینجاست که خبرنامههای ایمیلی داینامیک وارد میدان میشوند.
گوگل از چندی پیش اطلاعیهای منتشر کرد و خبر داد که از دوم جولای امسال (۱۱ تیر ۱۳۹۸) از ایمیلهای داینامیک پشتیبانی میکند.
این اطلاعیهی گوگل خبر مهمی برای دیجیتال مارکترها است. اگر میخواهید در رقابت شدید کمپینهای ایمیلی عقب نمانید، مجبورید به موضوع ایمیلهای داینامیک توجه کنید.
استفاده از ایمیلهای داینامیک رایج میشود
وقتی از طریق استارتاپ Open Table یک میز در رستوران رزرو میکنید، یک ایمیل دریافت میکنید که همهی اطلاعات سفارشتان داخل ایمیل هست. حتی بعد از اینکه سفارشتان تمام شد، میتوانید به همین ایمیل مراجعه کنید و نظرتان را در مورد رستوران ثبت کنید.
یا «اسپاتیفای» بر اساس اطلاعات پروفایل شما و لیست موسیقیها و موزیسینهایی که انتخاب کردهاید، پیشنهادهای ویژهای برای شنیدن و خرید بلیت از طریق ایمیل به شما ارایه میکند.
آمازون بر اساس خریدهای قبلی شما، پیشنهادهای ویژهای از طریق ایمیل برایتان میفرستد.
چرا راه دور برویم. تاکسی اینترنتی «اسنپ» پس از اینکه سفر شما انجام شد، یک ایمیل برای شما میفرستند که حاوی اطلاعات سفر و یک عکس از مسیر سفر شماست. از داخل ایمیل و با کلیک روی ستارهها، میتوانید با یک کلیک و بدون خارج شدن از ایمیل، به راننده رتبه بدهید.
وقتی در «دیجیکالا» میچرخید و کالاهایی را میبینید، در ایمیلهای تبلیغاتی دیجیکالا که معمولا هر روز برای کاربران عضو ارسال میشود، علاوه بر اطلاعات پیشفرض کمپین تبلیغاتی، لیستی از آخرین کالاهای مشاهدهشده را هم میبینید و دیجیکالا به شما یادآوری میکند که اگر مایل هستید، آنها را به سبد خریدتان اضافه کنید.
همهی این ایمیلها داینامیک هستند، به این خاطر اینکه حاوی چیزی فراتر از اطلاعات پیشفرض هستند. این ایمیلها بر اساس سابقهی فعالیت مشتری، اطلاعات دقیق پروفایل مشتریان و خریدهای آنها سفارشی میشوند. این ایمیلها به مخاطبین اجازه میدهند که بدون اینکه لازم باشد از ایمیل خارج شوند و به سایت شما مراجعه کنند، به شما فیدبک بدهند یا خرید کنند یا اطلاعات دقیقی را مشاهده کنند.
– تو هم ایمیل جدید شرکت را دریافت کردهای؟ شرکت هر روز صبح برای همهی پرسنل یک ایمیل میفرسته که جزییات کامل زندگیمون توش هست! آنها کمپین ایمیلی سازمانی رو به همهی دیتابیسها وصل کردهاند. مثلا توی کمپین امروز اومده بود که دیروز سه کاپ قهوه خوردهام که یکی از آنها تلخ و دو تای دیگه با کافیمیت و شکر بودند!
کار اضافی
هیچ کار اضافی نیاز نیست. همه چیز داخل ایمیل رخ میدهد.
البته اینکه میگوییم کار اضافی نیاز نیست، مربوط به مشتریان شماست! واقعیت این است که کار شما به عنوان کسی که مسؤول فرستادن کمپینهای ایمیلی هستید، خیلی سخت و زیاد میشود، ولی بر این اعتقادیم که ارزشش را دارد!
یک موضوع بدیهی را با هم مرور کنیم: ایمیلهای داینامیک به راحتی ارسال نمیشوند!
اینکه جیمیل و برخی دیگر از سرویسدهندههای بزرگ (مانند سرویسهای مدیریت مشتری Hubspot و SalesForce) از ایمیلهای داینامیک پشتیبانی میکنند، خبر بزرگی است، ولی «پشتیبانی کردن» به این معنی است که این پلتفرمها بستر فنی لازم برای شناسایی و نمایش ایمیلهای داینامیک را فراهم کردهاند. کار اصلی را شما باید انجام دهید.
برای اینکه ایمیلهای داینامیک به شکلی که مطلوب شما و مشتریان است، ارسال شود، باید زیرساختهای لازم را در نرمافزارتان فراهم کنید و اجازه دسترسی مناسب به دیتابیس اطلاعات مشتریان را بدهید. قالبهای ایمیل که طراحی میکنید، باید توانایی پشتیبانی از این اطلاعات را داشته باشند و کلی کار کدنویسی دارید.
در ایمیلهای داینامیک باید کار فراوانی انجام دهید تا اطلاعات به درستی به کاربران ارسال شود.
ولی بیایید از این زاویه به موضوع نگاه کنیم: سالها و دهههاست که مشتریان خبرنامههایی دریافت میکنند که مثل یک کاتالوگ یا بیانیهی تبلیغاتی است. خلاقیت شرکتها محدود به این میشد که این کاتالوگ تبلیغاتی را خوشآبورنگتر طراحی کنند و کمی آن را سفارشی کنند تا خیلی زشت و تبلیغاتی به نظر نرسد. حالا با پیشرفتهایی که بهوجود آمده، شرکتها این امکان را دارند که همزمان برای هزاران و میلیونها مشتری ایمیلهایی بفرستند که برای هر مشتری منحصربهفرد است. این منحصربهفرد بودن محدود به سلام و علیک با مشتری در اول ایمیل نیست، بلکه از اول تا آخر ایمیل متناسب با اطلاعاتی است که مخصوص مشتری است.
اگر این امکان ویژه شما را علاقهمند نمیکند که روی ایمیلهای داینامیک سرمایهگذاری کنید، نمیدانم چه چیز دیگری میتواند؟!