برای روزنامهی معتبر تایمز لندن، مشترکین خبرنامه نه یک ابزار و راهکار کوتاهمدت برای رسیدن به خوانندگان بیشتر، بلکه هدف نهایی هستند. خبرنامههای ایمیلی جایگاهی ویژه در این روزنامه دارند و به یکی از فرمتهای اصلی انتقال محتوا به مخاطبین روزنامه تبدیل شدهاند.
خبرنامههای روزنامهی تایمز محدود یه یک خبرنامه نیست. مدیر توسعهی مخاطبین روزنامهی تایمز میگوید: «از خبرنامههای مختلف برای اهداف مختلف روزنامه استفاده میکنیم.»
اولین خبرنامهی ایمیلی روزنامه ۵ سال پیش راه افتاد و این روند همچنان در حال پیشرفت است. تایمز (لندن) از جمله روزنامههایی است که از مدل تجاری دسترسی پولی به محتوای سایت استفاده میکند. در این مدل، کاربران باید با یک آدرس ایمیل فعال در سایت ثبتنام کنند و مبلغی را به صورت هفتگی برای دسترسی به محتوا پرداخت کنند. این مدل، این روزها در دنیای وب فراگیر شده و در روزگار افول نسخههای چاپی روزنامه و کم شدن مشترکین آفلاین، روزنامههای زیادی در سراسر دنیا از این روش پرداخت، به عنوان منبع درآمدی مطمئن برای ادامهی حیات روزنامه استفاده میکنند.
در کنار این راهحل پولی برای دسترسی به محتوا، کاربران میتوانند آدرس ایمیلشان را ثبت کنند و در عوض هفتهای دو مطلب را در سایت به رایگان بخوانند. حدود ۲ میلیون کاربر با این روش در سایت ثبتنام کرده اند و هر روز ایمیلی حاوی تیتر و خلاصهی مهمترین مطالب منتشرشده در روزنامه را دریافت میکنند؛ مطالبی که دامنهای از مطالب خبری، تحلیلهای بینالمللی، ورزش و سرگرمی را در بر میگیرد.
کاربرانی که از امکانات رایگان سایت استفاده میکنند، امکان عضویت در ۴ خبرنامهی ایمیلی دیگر را نیز دارند. خبرنامههایی که با موضوعات «فوتبال»، «رانندگی»، «سبک زندگی» و «غذا و نوشیدنی» منتشر میشوند. این خبرنامهها خلاصهای از محتوای منتشر شده در روزنامه را به مخاطبین عرضه میکنند و تلاش میکنند آنها را به عضویت در سرویس پرمیوم (پولی) روزنامه ترغیب کنند.
روزنامهی تایمز، ۲۰ خبرنامهی ایمیلی دیگر برای کاربران پرمیوم (پولی) روزنامه دارد. این خبرنامهها هرکدام یکی از حوزههای محتوایی را پوشش میدهند؛ مثلا یکی از آنها مربوط به خلاصهی خبرهای روزانه در مورد ماجرای برگزیت (ماجرای پر پیچ و تاب خروج انگلستان از اتحادیهی اروپا) است و به صورت روزانه توسط یکی از بهترین روزنامهنگاران تایمز تنظیم میشود و برای علاقهمندان این حوزهی خبری در قالب یک خبرنامهی ایمیلی ارسال میشود.
پرداخت و ویراستاری محتوا به شکل مفصلتری در این ۲۰ خبرنامه انجام میشود و با توجه به اینکه فقط برای کاربرانی ارسال میشود که در نسخهی پولی سایت روزنامه ثبتنام کردهاند، خبر چندانی از لینکهای ارجاعی به سایت نیست. دبیران این خبرنامهها تلاش میکنند بیشترین حجم محتوا را در خودِ خبرنامه به خوانندگان ارایه کنند، به شکلی که خواننده نیازی به خروج از ایمیل برای پیگیری ادامهی ماجرا نداشته باشد. هرکدام از این خبرنامهها با سردبیری یکی از روزنامهنگاران و دبیران سرویس روزنامه اداره میشود و این توجه و تمرکز روی حوزههای محتوایی، باعث شده خبرنامهها کیفیت ادیتوریال بالایی داشته باشند و به خواندنیهای روزانهی ارزشمندی برای خوانندگان مشتاق و وفادار روزنامه تبدیل شوند.
مدیر واحد «توسعهی مخاطبین» روزنامهی تایمز معتقد است که هنوز در اول راه هستند و کارهای زیادی هست که باید انجام دهند. مثلا میگوید که روزنامه هنوز وارد شخصیسازی محتوا نشده. ایدهای که در مرحلهی بعدی به دنبال اجرایی کردن آن هستند، با این نگاه که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، محتوایی متناسب با نیاز هر مخاطب را برایش آماده کنند و هر خبرنامه را به صورت منحصربهفرد برای تکتکِ مخاطبین ارسال کنند.
به صورت یک قانون کلی و جهانشمول، افرادی که در خبرنامهی ایمیلی یک روزنامه ثبتنام میکنند، جزو بهترین مخاطبین روزنامه محسوب میشوند. وقتی یک فرد در خبرنامهی یک روزنامه ثبتنام میکند، اشتیاق اولیهی خودش برای ارتباط با روزنامه و دنبال کردن محتوای آن را نشان میدهد. چنین خوانندگانی، فوقالعاده برای روزنامه ارزشمند هستند. در اختیار داشتن لیست ایمیل چنین مخاطبانی، این امکان را به مدیریت روزنامه و تحریریه میدهد که بتوانند ارتباط دقیقتری با مخاطبین برقرار کنند و محتواهای ارزشمند را به آنها پیشنهاد دهند. لیست کاربران خبرنامه، فرصت خوبی برای برگرداندن مخاطبین به روزنامه است. تحریریه این امکان را دارد که بستههای رسانهای دقیقی را متناسب با نوع علاقهی کاربران برای آنها فراهم کند و مخاطبین را بهتر از همیشه با روند کاری روزنامه همراه کند.
فراگیر شدن اینترنت، صنعت انتشار روزنامه را با چالشهای فراوانی روبرو کرده است، ولی تحریریهها نیز دست روی دست نگذاشتهاند و تورهای خودشان را پهن میکنند.