یکی از بزرگترین چالشهایی که متخصصین دیجیتال مارکتینگ در حوزهی ایمیل با آن درگیرند، تقویت و بزرگ کردن لیست ایمیل مخاطبین است. سایت اینترنتی کسبوکارها، فضایی است که به عنوان مهمترین مرکز گردآوری آدرسهای ایمیل مخاطبین استفاده میشود، ولی چالشی که سایتها با آن مواجهند این است که چگونه بازدیدکنندگان سایت را ترغیب کنند تا در خبرنامه ثبتنام کنند.
سایتها کارکرد خودشان را دارند، ولی در طرف دیگر «اینستاگرام» را داریم. شبکهای محبوب با مخاطبین فعال میلیاردی. این روزها کمتر فردی را پیدا میکنید که اکانتی در اینستاگرام نداشته باشد و دقایق یا ساعاتی در روز را در این شبکهی عکسمحور جهانشمول سپری نکند. اینستاگرام همچنان شبکهای در حال رشد است و نمودارهای آن رو به بالا هستند.
کمپینهای ایمیلی امکان بسیار خوبی هستند تا در یکی از خصوصیترین و نزدیکترین فضاهای کاربران با آنها ارتباط برقرار کنید. ایمیل امکانات زیادی را از نظر فرمی و محتوایی در اختیار شما قرار میدهد. اینستاگرام فرصت خوبی است تا بتوانید عضو شدن در خبرنامهی ایمیلی را به مخاطبین وفادارتان پیشنهاد دهید. امکان اینکه کاربران به صورت مستقیم در اینستاگرام در خبرنامهی شما عضو شوند وجود ندارد، به همین دلیل باید کمی دقیقتر در مورد راهکارهای پیشرو فکر کنیم.
در این یادداشت در مورد راهکارهایی که اینستاگرام میتواند به شما کمک کند تا لیست ایمیلتان را تقویت کنید، صحبت میکنیم.
کاری کنید که مخاطبین بخواهند در خبرنامهی شما عضو شوند.
برای اینکه توجه مخاطب را جلب کنید و او را ترغیب کنید در لیست ایمیل شما ثبتنام کند، قبل از هر چیز باید محتوای ارزشمندی منتشر کنید. این محتوا میتواند پستهای بلاگی خواندنی، کتاب الکترونیک یا ویدئوهای اختصاصی و حرفهای و دیدنی باشد.
علاوه بر محتوا، ارزشهای دیگری نیز از طریق ایمیل قابل ارایه هستند؛ مثل کدهای تخفیف و دعوتنامههای شرکت در وبینار.
محتوایی که در سایت شما عرضه میشود و محتوایی که ادعا میکنید از طریق خبرنامههای ایمیلی برای مخاطبینتان ارسال میکنید، باید توانایی جلب کردن توجهها را داشته باشد. کاری کنید که مخاطب مایل باشید باب ارتباط را با شما باز کند و ایمیلهای ارزشمند شما را دریافت کند.
برای این جلب توجه، اینستاگرام ابزار بسیار خوبی است. محتوای ارزشمند شما قابل معرفی از طریق اینستاگرام است و میتوانید دنبالکنندگان اکانت اینستاگرام شرکت را ترغیب کنید برای بهدست آوردن ارزشهای بیشتر، در خبرنامهی ایمیلی شما نیز ثبتنام کنند.
صفحات فرود سفارشی طراحی کنید
یکی از راهکارهای مناسب برای عضو کردن مخاطبین اکانت اینستاگرام، ساخت صفحهی فرود اختصاصی برای آنهاست.
صفحهی فرود اختصاصی یعنی ساخت یک برگه روی سایت اینترنتی که کاربرانی که روی لینک شما در اکانت اینستاگرام کلیک میکنند را به این صفحه هدایت کند. فرودگاهی برای اینستاگرامبازان عالم! این صفحه از این جهت اهمیت دارد که به شما این امکان را میدهد تا بتوانید محتوایی سفارشی برای مخاطبین اینستاگرام ارایه کنید و پیشنهادهایی بدهید که متناسب باشد. این صفحهی فرود در نهایت قرار است کاربر را ترغیب کند تا آدرس ایمیلش را ثبت کند و به جرگهی ایمیلدریافتکنندگانِ شما اضافه شود.
بهتر است صفحهی فرود یک ارزش پیشنهادی مشخص را به مخاطبین عرضه کند و CTA واضحی داشته باشد. CTA یعنی اقدام عملیاتی که توسط کاربران شما انجام میشود. CTA مخفف کلمات Call To Action است. هدف از صفحهی فرود این است که کاربر را ترغیب کند در نهایت به CTA مورد نظر شما هدایت شود و در این مورد خاص، عملیاتی که انتظار داریم کاربر انجام دهد، عضویت در خبرنامهی ایمیلی فوقالعادهی ما است! خبرنامهای که قرار است دنیایی از هیجان و پیشنهاد را به مخاطبین ارزشمند اکانت اینستاگرام ما عرضه کند. کاربر اینستاگرام وقتی وارد این فرودگاهِ اختصاصی میشود، باید با یک عملیات مشخص فرودگاه را ترک کند: ایمیلش را ثبت کند!
سعی کنید فرودگاهِ اختصاصی کاربرانی که با هواپیمای اینستاگرام در آن فرود آمدهاند را به صورت شفاف (و البته جذاب) طراحی کنید. نگذارید کاربران گیج شوند و با پیشنهادی ویژه آنها را غافلگیر کنید. این پیشنهاد ویژه میتواند یک کتاب دیجیتال رایگان یا کد تخفیف باشد. پیشنهادهایی که البته به شرط عضو شدن کاربر در لیست ایمیل شما به مخاطب اهدا میشود و برایش ایمیل میشود.
پیشنهادی دهید که عضو شدن در خبرنامهی ایمیلی شما را برای مخاطبین شلوغ اینستاگرام به یک کیک خامهای (همراه با یک توتفرنگی تازه روی قسمت خامهای کیک!) تبدیل کند.
لینک CTA را در قسمت بیوی اکانت اینستاگرام قرار دهید
پلتفرم اینستاگرام به صورت کلی یک پلتفرم بسته است. در بسته بودن آن همین بس که اینستاگرام به هر اکانت تنها اجازهی درج یک هایپرلینک میدهد. این لینک نیز در قسمت Bio پروفایل کاربر نمایش داده میشود.
قسمت پروفایل اکانت اینستاگرام شما از این جهت اهمیت زیادی دارد. کاربران میتوانند پستهای شما را ببینند و از مطالب آن لذت ببرند. ممکن است روی پستهایتان آدرس اینترنتی سایت را هم بگذارید، ولی نباید انتظار داشته باشید کاربران آدرس سایت را نگاه کنند و بروند سراغ مرورگرشان و آدرس را تایپ کنند و وارد سایت یا صفحهی لندینگ مورد نظر شما شوند. دورهی این کارها گذشته! الان همه چیز باید زیر انگشتان کاربر باشد و در آنی و کمتر از آنی میتوانید توجه مخاطب را از دست بدهید. لینک درج شده در پروفایل اینستاگرام تنها جایی است که میتوانید لغزش زیبا و دلربای انگشتان مخاطب روی آن را احساس کنید و در خلسهی لذتآور کلیکهای مشتریان غرق شوید!
از این تکفرصت استفاده کنید و به بهترین شکل از آن استفاده کنید. بهتر است متن کوتاه و گویایی برای لینک مورد نظرتان درج کنید و در چند کلمه اشاره کنید که چرا این کاربر برای مخاطبینتان اهمیت دارد. قرار است از طریق این لینک کاربر را به صفحهی لندینگی هدایت کنید که مخاطب در این صفحه در خبرنامهی ایمیلی شما ثبتنام میکند.
از گزینهی «Swipe up» در استوریهای اینستاگرام استفاده کنید
یکی از امکانات جالب اینستاگرام، گزینهی Swipe Up است. این امکان البته برای کاربرانی فعال است که بالای ۱۰K (ده هزار) دنبالکننده دارند.
این گزینه در استوریهای اینستاگرام فعال شده است. در استوریها میتوانید علاوه بر درج تصاویر و متنهای سفارشی، لینکهایی را درج کنید و کاربران با کشیدن صفحه به بالا میتوانند به طور مستقیم از داخل اینستاگرام صفحه مورد نظر را روی گوشی موبایلشان باز کنند.
برای معرفی خبرنامهی ایمیلی، میتوانید اسکرینشاتهایی از قسمتهای زیبای خبرنامه درج کنید و با ذکر مزایای عضویت در خبرنامهی ایمیلی، کاربران را ترغیب کنند سرانگشتانشان را بلغزانند و بروند سراغ فرم عضویتی که در صفحهی فرود اختصاصی برایشان تدارک دیدهاید.
اگر تعداد مخاطبین اکانت شما هنوز به ۱۰ هزار نفر نرسیده است، امکان استفاده از لینک را در استوریها ندارید، ولی به این معنی نیست که نمیتوانید از Story اینستاگرام برای جذب مخاطبین خبرنامهی ایمیلی استفاده کنید. میتوانید استوریهای کوتاه و انگیزاننده با پیامهایی مشخص ثبت کنید و از کاربران دعوت کنید در لینک شما در Bio اکانت کلیک کنند.
بعضی وقتها سراغ دایرکت اینستاگرام هم بروید
با توجه به این واقعیت که تقریبا ۷۰٪ پستهای منتشرشده در اینستاگرام توسط کاربران دیده نمیشوند، باید به دنبال راهی باشید که برخی پیامهای مهم را به روشی به گوش آنها برسانید. یکی از راهکارها، استفاده از ارسال «پیامهای مستقیم» (Direct messages) است.
Direct Message یعنی پیامی را به صورت شخصی برای تکتک مخاطبین ارسال کنید. این روش البته به صورت عادی خیلی زمانبر است، ولی سرویسهایی هستند که این امکان را فراهم میکنند تا این کار را برای گروه زیادی از مخاطبین به صورت اتوماتیک و البته با رعایت آییننامههای اینستاگرام انجام دهید.
ارسال پیام شخصی برای کاربران میتواند راهکاری باشد برای معرفی شخصی خودتان و پیشنهادی ویژه به مخاطبین که در خبرنامهی ایمیلی شما ثبتنام کنند.
البته به این نکتهی مهم توجه داشته باشید که ارسال پیامهای دایرکت روشی نیست که مرتب بتوانید از آن استفاده کنید. ارسال دایرکت را بگذارید برای موارد خیلی خاص و در استفاده از آن خیلی محتاط باشید.