چگونه از کمپین مانیتور (Campaign Monitor) استفاده کنیم؟

چگونه از کمپین مانیتور (Campaign Monitor) استفاده کنیم؟

در این مقاله به توضیح در مورد یکی دیگر از ابزارهای ایمیل مارکتینگ یعنی ابزار Campaign Monitor می‌پردازیم. همچنین، پس از آشنایی با campaign monitor و تست A/B ، توضیحات کوتاه و مختصری راجع به چند ابزار ایمیل مارکتینگ دیگر ارائه می‌دهیم.

ابزارCampaign Monitor چیست؟

Campaign Monitor یک ابزار ارائه‌دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ است که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها به بیش از 2 میلیون نفر و بیش از 150،000 کسب‌وکار در سراسر جهان می‌رسد. به‌عنوان یک ESP (Email Service Provider) خدمات این ابزار عبارت‌اند از: ایجاد و ساخت لیست ایمیل‌های مشترکین، تقسیم‌بندی لیست مشترکین، اتوماسیون، سفارشی‌سازی یا customize کردن قالب‌های ایمیل، طراحی ایمیل‌، ارسال ایمیل، دنبال کردن (track) نتایج کمپین‌ها، گزارش دهی و آنالیز گزارش کمپین‌ها، تست سازگاری با inboxها در دستگاه‌های مختلف، شخصی‌سازی، ایجاد محتوای پویا و … . این ابزار در وب‌سایت و iOS پاسخ‌گو و برای تمامی کسب‌وکارها با اندازه‌های کوچک تا بزرگ قابل‌استفاده است. ازجمله شرکت‌های مهمی که از این ابزار استفاده می‌کنند، Apple، Disney، Coca-Cola هستند.

ویژگی‌های Campaign Monitor در بازاریابی ایمیلی

این ابزار دارای تمام ویژگی‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کمپین‌های حرفه‌ای ایمیل مارکتینگ است. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر ازجمله طرح های زیبا برای محتوا ایمیل، شخصی سازی ایمیل،اتوماسیون ایمیل،قابلیت اندازه گیری اثربخشی و ویژگی محبوب تست A/B هستند:

طراحی ایمیل‌های زیبا و مؤثر

drag & drop builder موجود در Campaign monitor دارای طیف وسیعی از قالب‌های حرفه‌ای ایمیل از پیش طراحی شده است که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد ایمیل‌های منحصربه‌فرد استفاده کنید. DIY email builder ایمیل‌های شخصی را برای نمایش در هر دستگاهی بهینه می‌کند تا کاربران بتوانند در صفحه کامپیوتر و دستگاه‌های مختلف، پیام‌ها را به‌راحتی بخوانند.

شخصی‌سازی ایمیل‌ها

این ابزار به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر، امکان شخصی‌سازی را برای کمپین‌های شما فراهم می‌کند. همچنین به‌منظور ارسال پیام‌های مرتبط با هر مشتری، امکان تقسیم‌بندی لیست مشترکین نیز وجود دارد. ابزارهای مدیریت لیست Campaign monitor امکان تقسیم‌بندی لیست مشترکین و شخصی‌سازی محتوا را فراهم می‌کنند.

اتوماسیون ایمیل‌ها

 اجرای کمپین‌های اتوماسیون ایمیل‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند. این ترفند کمترین زمان و انرژی را از شما می‌گیرد. تنها کافی است اطلاعات مشترکین را در Campaign monitor وارد کرده و اتوماسیون ایمیل‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پیام‌های از پیش طراحی شده در زمان مناسب ارسال شوند. پس‌ازآن با خیال راحت به ادامه فعالیت‌های خود بپردازید.

این اتوماسیون در Campaign monitor به سه بخش journey emails، transactional email و RSS email تقسیم می‌شود. گزینه اول شامل ایمیل‌های خوشامدگویی می‌شود. دسته دوم برای ارسال ایمیل‌های خودکار بر اساس رخدادهای خاص مرتبط با وب‌سایت یا اپلیکیشن شما است. ایمیل‌های RSS برای ارسال ایمیل‌های خودکار در مورد به‌روزرسانی‌های انجام‌شده بر روی اکانت شما مانند پست‌های جدید در وب‎‌سایت است که می‌تواند به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای لیست مخاطبین شما ارسال شود.

نحوه اندازه‌گیری اثربخشی کمپین‌های ایمیلی

به‌منظور ایجاد یک دیدگاه از چگونگی عملکرد کمپین‌های در حال اجرا، Campaign monitor امکان تجزیه‌وتحلیل نتایج کمپین‌ها را فراهم می‌کند. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید میزان تعامل مشترکین خود با ایمیل‌ها، میزان تأثیرگذاری دکمه‌های CTA و میزان اشتراک‌گذاری محتوای خود را مشاهده کنید. ابزارهای بسیار قوی آنالیز و گزارش دهی دقیق Campaign monitor اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهند که برای بهینه‌سازی کمپین‌های بعدی بسیار مفید هستند. چه کسانی ایمیل‌ را باز کرده‌اند؟ کدام بخش از ایمیل بیشتر موردتوجه مشترکین قرار گرفته است؟ مشترکین ایمیل‌ها را برای چه کسانی فوروارد کرده‌اند؟ Campaign monitor توانایی پاسخ به تمامی این سؤال‌ها را دارد.

تست A/B چیست؟

یکی از راه‌های تعیین تأثیرگذارترین کمپین بر اساس میزان نرخ بازگشایی، کلیک یا فاکتورهای دیگر، انجام تست آ/ب بر روی دو گروه کوچک از لیست مخاطبین و ارسال کمپین برنده برای سایر مشترکین لیست است. متغیرهای مورد آزمایش در این تست‌ها شامل عنوان ایمیل، نام فرستنده و محتوای ایمیل است. پس از تعیین متغیر، باید سایز گروه و معیار برنده شدن کمپین را مشخص کنید. برای تعیین معیار برنده شدن کمپین، باید یکی از سه گزینه open rate، total unique clicks و total clicks on selected link را انتخاب کنید و میزان زمان موردنیاز برای اعلام کمپین برنده به‌عنوان‌ مثال 7 ساعت پس از ارسال کمپین را نیز مشخص کنید.

تلفیق با سایر نرم‌افزارها

 Campaign monitor می‌تواند با نرم‌افزارهای آنالیز مانند Google analytics یا نرم‌افزارهای دیگر مانند Shopify، WordPress و … تلفیق شود.

تعرفه و مدل قیمت‌گذاری

این پلتفرم هم برای کسب‌وکارهای کوچک و هم برای شرکت‌های گسترده‌تر قابل‌استفاده است و خدمات مناسبی را برای هر دو نوع کسب‌وکار ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید از مدل رایگان Campaign monitor برای تست استفاده کنید. سه مدل قیمت‌گذاری برای این ابزار وجود دارد:

پلن Basic

این مدل به‌صورت پرداخت ماهیانه 9 دلار برای ارسال 2500 ایمیل برای حداکثر 500 نفر است؛ هرچه تعداد ایمیل‌های ارسالی و تعداد مشترکین افزایش یابد، هزینه‌ مدل نیز افزایش می‌یابد. این مدل تمامی ویژگی‌های پایه مانند drag-and-drop email builder و قالب‌های از پیش طراحی شده حرفه‌ای را شامل می‌شود. با استفاده از این مدل، به یک مرور کلی بر ایمیل‌ها مانند گزارش KPI ها، رشد لیست مشترکین و میزان تعاملات مشترکین دسترسی خواهید داشت. این مدل، یک سیستم اتوماسیون پایه مانند ایمیل‌های خوشامدگویی را شامل می‌شود.

پلن Unlimited

این مدل به‌صورت پرداخت ماهیانه 29 دلار برای ارسال تعداد نامحدودی ایمیل به حداکثر 500 نفر است؛ هرچه تعداد مشترکین افزایش یابد، هزینه ماهیانه نیز بیشتر می‌شود. این مدل شامل تمام ویژگی‌های پایه، آنالیزهای لازم، اتوماسیون پیشرفته نظیر تقسیم‌بندی لیست مشترکین، تأییدیه دریافت (delivery) ایمیل، مرور ایمیل در تعداد نامحدودی inbox پیش از ارسال آن، تست نامحدود کمپین‌ها برای جلوگیری از اسپم شدن و ارسال ایمیل‌های تنظیم‌شده بر اساس منطقه زمانی است.

پلن Premier

این مدل به‌صورت پرداخت ماهیانه 139 دلار برای ارسال تعداد نامحدودی ایمیل به حداکثر 500 نفر است و طبیعتاً هرچه این تعداد افزایش یابد، هزینه ماهیانه نیز افزایش خواهد یافت. این مدل علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های ذکرشده برای مدل unlimited، دارای مزیت‌های دیگری است که شامل موارد روبرو می‌شود: ارسال ایمیل‌ها در بهترین زمان بر اساس داده‌های مرتبط باسابقه تعاملات هر مشترک با کمپین‌های قبلی، دنبال کردن (track) پیشرفته لینک‌ها مانند دنبال کردن چگونگی عملکرد کمپین‌ها در پلتفرم سومی مانند Omniture، WebTrends و CoreMetrics و دسترسی به تیم حرفه‌ای Campaign monitor برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون.

پرسش‌هایی درباره تعرفه‌های ابزار Campaign Monitor

یک- در صورت عبور از محدودیت مدل، چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت ارسال ایمیل‌های بیشتر یا برای تعداد بیشتر، Campaign monitor شما را مطلع می‌کند و دو گزینه upgrade یا پرداخت هزینه مشخص برای ایمیل‌های اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دو- مدل قیمت‌گذاری سالیانه در Campaign monitor وجود دارد؟

با وجود اینکه اغلب مشتریان این ابزار درخواست مدل‌های ماهیانه دارند، اما در صورت درخواست مدل سالیانه این پلان به شما ارائه می‌شود.

سه- طریقه پرداخت هزینه‌های چگونه است؟

در اغلب موارد، پرداخت‌ها از طریق کارت اعتباری انجام می‌شود، اما برای سازمان‌های بزرگ‌تر و ارسال‌های با حجم زیاد، پرداخت با صورت‌حساب نیز مورد قبول است.

چهار- امکان تغییر مدل قیمت‌گذاری وجود دارد؟

بله امکان تغییر مدل‌های ماهیانه بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی وجود دارد.

پنج- این ابزار، مدل رایگان ارائه می‌دهد؟

ایجاد حساب کاربری و ایجاد کمپین در Campaign monitor رایگان است، اما برای ارسال به بیش از 5 مشترک، باید یکی از مدل‌های قیمت‌گذاری را انتخاب کنید.

نحوه ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ

برای ایجاد و ارسال کمپین:

یک- بر روی Campaign کلیک کنید.

دو- بر روی create new campaign کلیک کنید.

سه- در این قسمت باید بین دو نوع کمپین “Regular” و “تست A/B” یکی را انتخاب کنید. به‌طور پیش‌فرض، این گزینه بر روی کمپین Regular تنظیم‌شده است.

چهار- اطلاعات موردنیاز مانند نام کمپین، عنوان ایمیل، نام و آدرس فرستنده ایمیل را در صفحه پر کنید و بر دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله طراحی ایمیل برسید.

4 روش برای طراحی ایمیل در Campaign Monitor

برای طراحی ایمیل در Campaign monitor، راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • انتخاب Design: یکی از طرح‌های email builder را انتخاب کنید و آن را برای برند خود customize کنید و پس از اتمام طراحی، آن را به‌عنوان templates email builder ذخیره کنید تا برای کمپین‌ها بعدی نیز از آن استفاده کنید.
  • استفاده از Custom HTML template: می‌توانید قالب موردنظرتان را به‌صورت کد HTML وارد کنید. پیش از ایجاد کمپین، باید این کار را انجام داده باشید و در این مرحله، قالب خود را از قسمت My template انتخاب کنید. برای اطلاع دقیق از بخش template، به این لینک مراجعه کنید.
  • وارد کردن HTML: درصورتی‌که قبلاً یک ایمیل در قالب HTML دارید که کاملاً طراحی شده و آماده ارسال است، می‌توانید از طریق Import HTML، آن را از کامپیوتر یا وب‌سایت وارد کنید.
  • Plain Text: برای ارسال ایمیل حاوی فقط متن، plain text را از منو انتخاب کنید. دقت کنید که تنها گزارش‌های پایه از این نوع ایمیل به دست می‌آید.

ایجاد لیست مشترکین برای کاربران

به‌منظور ایجاد لیست جدید subscriberها:

یک- بر روی List & subscribers کلیک کنید.

دو- Create new list را انتخاب کنید.

سه- نام مخاطبان را در قسمت Name وارد کنید و به‌عنوان نوع لیست، یکی از دو گزینه single یا confirmed opt-in را انتخاب کنید. تفاوت این دو با یکدیگر این است که در دومین گزینه، پس از ثبت‌نام مخاطبان در لیست ایمیل خبرنامه شما، برایشان یک ایمیل confirmation یا تأییدیه ارسال می‌شود.

چهار- برای بارگذاری لیست جدید مشترکین بر روی Create list کلیک کنید. پس از ایجاد لیست، برای تنظیم یک فرم ثبت‌نام روی Sign up forms کلیک کنید و درصورتی‌که قبلاً لیست ایمیل داشته‌اید، برای وارد کردن فایل نام و آدرس subscriber ها یا وارد کردن آن‌ها به‌صورت دستی بر روی Add new subscribers کلیک کنید.

انتخاب دریافت‌کنندگان

درصورتی‌که مرحله قبل را انجام داده باشید، لیست‌های شما زیر قسمت Current lists در دسترس هستند، در غیر این صورت می‌توانید با کلیک بر روی Import new یک لیست جدید ایجاد کنید. می‌توانید نام و نوع لیست را پس از اتمام کار نیز تغییر دهید.

مرور بر کمپین ایجادشده

برای بررسی مجدد همه تنظیماتی که تاکنون انجام داده‌اید، خلاصه‌ای از این کارها را می‌توانید در قسمت campaign snapshot مشاهده کنید و برای تغییر هر یک از تنظیمات بر روی edit کلیک کنید. در این بخش برای اطمینان از صحت کمپین، بر روی send a test کلیک کرده و کمپین را برای خود یا همکارانتان ارسال کنید.

ارسال کمپین

برای ارسال کمپین، با سه گزینه send now، specific time و optimize the send time مواجه خواهید شد. اگر کمپین را برای تعداد کمتر از 5 نفر ارسال می‌کنید، بر روی دو گزینه اول کلیک کنید. در صورت ارسال به بیش از 5 نفر، بسته به نوع پلان قیمت‌گذاری انتخاب‌شده با دو گزینه Pay for this campaign or Add یا Confirm payment details روبرو خواهید شد و باید اطلاعات مربوط به پلان خود را وارد کنید.

گزارش‌های Campaign monitor

Campaign monitor توانایی دنبال کردن (track) و ارائه گزارش درباره نرخ بازگشایی (open rate)، نرخ کلیک (click rate)، اشتراک‌گذاری (forward) ایمیل توسط مخاطبین، bounced rate و شکایات اسپم شدن توسط ابزار آنالیز خود یا Google analytics را دارد.

در این بخش، مروری کوتاه بر ابزارهای Mailijet و GetResponse خواهیم داشت.

ابزار Mailijet

یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ است که شرکت‌های بسیاری برای راه‌اندازی کمپین‌های ایمیلی خود از آن استفاده می‌کنند. ویژگی‌های این ابزار شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از قالب‌های ایمیل از پیش طراحی شده
  • تقسیم‌بندی لیست ایمیل و شخصی‌سازی بر اساس داده‌های مشترکین
  • اجرای حداکثر ده مرتبه تست A/B برای بدست آوردن بهترین کمپین
  • ابزار مقایسه کمپین‌های قبلی با کمپین‌های در حال اجرا

میزان هزینه‌های این ابزار، برای ارسال 6000 ایمیل به صورت ماهانه و برای 100000 هزار مخاطب رایگان است. مدل قیمت‌گذاری دیگر آن، پرداخت ماهیانه 7.49 دلار به صورت ماهیانه است.

ابزار GetResponse

یکی دیگر از ابزارهای ایمیل مارکتینگ که برای کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و تازه‌کار بسیار مناسب است. این ابزار دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دسترسی به بیش از 500 قالب زیبا که برای نمایش روی دستگاه‌های موبایل هم مناسب هستند.
  • قابلیت تلفیق با نرم‌افزارهایی مانند WordPress و  Shopify
  • اجرای تست A/B بر اساس متغیرهای محتوا، عنوان ایمیل، نام فرستنده و حتی زمان ارسال

این ابزار مدل‌های قیمت‌گذاری مختلفی را بر اساس تعداد subscriber های شما ارائه می‌دهد. قیمت آن از 15 دلار در ماه برای 1000 نفر اغاز می‌شود و طبیعتاً هرچه تعداد مشترکین بیشتر شود، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *