در این مقاله، قصد داریم در مورد میل چیمپ که یکی از بهترین این ابزارها است، توضیحاتی را ارائه دهیم. در جلسات آینده هم به معرفی سایر ابزارها خواهیم پرداخت تا درنهایت بتوانید ابزار مناسب خود را انتخاب کنید و ایمیل مارکتینگ را برای کسبوکار خود آغاز کنید.
ابزار میل چیمپ یا MailChimp چیست؟
این نرمافزار یک پلتفرم مارکتینگ اتوماتیک است که به کسبوکارها برای اشتراکگذاری ایمیلها و کمپینهای تبلیغاتی با مشتریان کمک میکند. عملکرد این ابزار بر مدیریت فهرست ایمیل، طراحی مناسب کمپینها، دنبال کردن نتایج و تجزیهوتحلیل دادهها تمرکز دارد. این نرمافزار، نزد وبلاگنویسها و صاحبان کسبوکارهای کوچک از محبوبیت بالایی برخوردار است. مهمترین ویژگی آن برای این قشر از افراد این است که برای فهرست حداکثر 2000 مشترک یا ارسال 12000 ایمیل در هرماه، کاملاً رایگان است. این ابزار حدود هفت میلیون کاربر دارد که نشاندهنده اعتبار آن است.
میل چیمپ عملکرد خوبی در هماهنگی با WordPress دارد. از دیگر ویژگیهای آن میتوان بهراحتی استفاده از آن و ایجاد ایمیل در غالب HTML بدون نیاز به کد اشاره کرد. MailChimp یک ابزار بر اساس وبسایت (web-based) است که در اغلب مرورگرها مانند Google Chrome، Mozilla Firefox، Safari و Internet Explorer بهدرستی عمل میکند و برای استفاده از این ابزار، نیازی به نصب نرمافزار خاصی روی کامپیوتر نیست. همچنین، این ابزار کاملاً برای موبایل سازگار است ولی در جهت اطمینان میتوانید از drag-and-drop editor برای ایجاد و ویرایش کمپینها استفاده کنید.
آشنایی با اصطلاحات میل چیمپ MailChimp
زمانی که از ایمیل مارکتینگ صحبت میکنیم، واژگان ممکن است معنای دیگری داشته باشند که بهتر است پیش از توضیحات بیشتر، با آنها آشنا شویم:
Opt-in: راهی که مردم از طریق آن در لیست ایمیلهای شما ثبتنام میکنند.
Subscribers: مخاطبانی که برای دریافت ایمیل در لیست ایمیل شما ثبتنام کردهاند.
Recipient: مشتریان فروشگاه آنلاین شما هستند ولی در لیست ایمیل ثبتنام نکردهاند. شما ممکن است برای این گروه از افراد ایمیلهای معاملاتی ارسال کنید ولی آنها ممکن است مانند Subscriberهای معمولی شما رفتار نکنند.
List: محلی که اطلاعات Subscriberها و Recipientهای خود را حفظ میکنید.
Campaign: ایمیلی که برای Subscriberهای خود ارسال میکنید. برخی از مردم آنها را “e-blasts” یا “newsletters” مینامند.
Template: طرحی که برای یک کمپین مورداستفاده قرار میگیرد. میتوانید از قالبهای MailChimp برای استفاده مجدد استفاده کنید یا قالب مورد نظرتان را با استفاده از Campaign Builder بسازید و قالب HTML آن را در MailChimp وارد کنید.
Reports: یک مرور کلی از عملکرد کمپین ارائه میدهد. گزارشهای MailChimp دادههای تحلیلی قدرتمندی را برای بهبود کمپینهای آینده ارائه میدهند.
تعرفهها و مدل قیمتگذاری سرویس میل چیمپ
MailChimp برای سازگاری با اقشار مختلف، مدلهای قیمتی مختلفی را ارائه کرده است که بهطورکلی به سه بخش زیر تقسیم میشوند:
- رایگان: همانطور که گفتیم، برای حداکثر 2000 نفر در لیست ایمیل یا ارسال حداکثر 12000 ایمیل در ماه، استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است.
- مدل ماهانه: اگر میخواهید که هیچگونه محدودیتی ازلحاظ تعداد برای ارسال ایمیل در هرماه نداشته باشید، میتوانید از این مدل استفاده کنید. قیمت این مدل از 10 دلار به ازای 500 مشترک در ماه آغاز میشود و هرچه تعداد بیشتر شود، قیمت نیز افزایش مییابد.
- پرداخت هنگام استفاده: درصورتیکه بهصورت مکرر و ماهانه ایمیل ارسال نمیکنید، میتوانید هنگامیکه قصد ارسال ایمیل دارید، اعتبار بخرید. شروع قیمت از 0.03 دلار به ازای هر ایمیل است و طبیعتاً هرچه حجم ارسال ایمیلها افزایش یابد، از قیمت هر ایمیل نیز کاسته میشود.
مراحل استفاده از میل چیمپ
- ایجاد حساب کاربری در MailChimp
- ایجاد لیست ایمیل
- تنظیم فرم ثبتنام
- ایجاد کمپین
- مشاهده گزارشهای کمپین
- مرور بر بعضی ویژگیها
ایجاد حساب کاربری در MailChimp:
برای ایجاد حساب کاربری در MailChimp، نام و آدرس ایمیل خود را وارد میکنید و همچنین دقت کنید که همواره به این ایمیل دسترسی داشته باشید؛ زیرا MailChimp از طریق این ایمیل با شما در ارتباط خواهد بود. بلافاصله پس از ثبتنام، MailChimp برای شما یک ایمیل فعالسازی ارسال میکند. پس از فعالسازی و ورود به حساب کاربری، میتوانید اطلاعاتی نظیر آدرس و URL وبسایت، آدرس شرکت یا P.O Box، آدرس شبکههای اجتماعی خود و اطلاعات دقیقتر شرکت را نیز اضافه کنید. همه حسابها در ابتدا بر اساس مدل قیمتی رایگان تنظیم شدهاند و نیازی به کارت اعتباری نیست، اما در صورت انتخاب مدل پولی، به اطلاعات کارت اعتباری شما نیاز خواهد بود.
ایجاد لیست ایمیلها
پایه و اساس ایمیل مارکتینگ، ایجاد یک لیست مناسب است که این فهرست شامل آدرس ایمیل مخاطبان شما و اطلاعات ارزشمند دیگر است. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که برای واردکردن آدرس ایمیل مخاطبان به فهرست خود، از آنها اجازه گرفته باشید. این ابزار در مورد این قوانین بسیار جدی است. هنگام ایجاد لیست جدید، از شما خواسته میشود که اطلاعات پیشفرض مانند آدرس ایمیل فرستنده و پیامی مبنی بر یادآوری و معرفی خود به مخاطبان لیست را وارد کنید. قبل از ایجاد لیست باید بدانید که:
- همه لیستها از یکدیگر مجزا هستند و لغو اشتراک، شکایت از ایمیل و … برای هر لیست بهطور جداگانهای پیگیری میشود.
- هزینه آدرس ایمیلهایی که در چند لیست چندین بار تکرار میشوند، در قیمت کلی مدل پرداخت ماهانه به تعداد دفعات شمارش میشود. بهعنوانمثال، درصورتیکه یک آدرس ایمیل در سه لیست وجود داشته باشد، هزینه آن هر سه بار محاسبه میشود.
- این ابزار برای اطمینان از تحویل ایمیلها به دریافتکنندگان آنها از قوانین ضد اسپم ایمیل و استانداردهای این صنعت پیروی میکند؛ زیرا اسپم شدن ایمیلها بر نرخ تحویل (Delivery Rate) تأثیر میگذارد و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد؛ بنابراین ابتدا قوانین MailChimp را مطالعه فرمایید.
- شما میتوانید تعداد زیادی لیست ایجاد کنید، اما پیشنهاد میشود که بهجای ایجاد لیستهای متعدد، از یک لیست اصلی استفاده کنید و آن لیست را توسط بعضی ترفندها مدیریت کنید. Mailchimp امکان قرار دادن فیلترهای مختلف روی هر لیست را میدهد و بهاینترتیب میتوانید لیستهای فرعی را از روی لیست اصلی خود ایجاد کنید.
7 مرحله ایجاد لیست ایمیل
- به صفحه لیست بروید.
- بر روی دکمه create list کلیک کنید.
- در پاسخ به سؤال New list or groups، بر دکمه create list کلیک کنید.
- جزئیات خواستهشده در list details را وارد کنید.
- اطلاعات لیست مخاطبان را بررسی و در صورت نیاز ویرایش کنید.
- آدرس ایمیلی که میخواهید اعلانها در مورد تغییرات لیست مخاطبین برای آن ارسال شود را وارد کرده و اعلانهایی که فکر میکنید لازم است بلافاصله از طریق ایمیل به شما اطلاعرسانی شوند را انتخاب کنید.
- پس از انجام تمام این مراحل، بر دکمه save کلیک کنید.
پس از آن برای واردکردن مخاطبان به موارد زیر نیاز دارید:
- نام و آدرس ایمیل افرادی که برای دریافت ایمیلهای شما عضو شدهاند.
- لیست ایمیلی که مراحل ایجاد آن را در بالا توضیح دادیم.
- یک فایل اکسل یا Google Sheets ذخیرهشده با فرمت CSV. دقت کنید که فایل حتماً با فرمت CSV ذخیره شود.
6 مرحله واردکردن لیست مخاطبان به MailChimp
- آماده کردن فایل اکسل مخاطبان در فرمت CSV که بهتر است شامل سه ستون Email Address، First Name و Last Name باشد. ستون آدرس ایمیل موردنیاز برای این لیست ضروری است، اما میتوانید زمینههای دیگری مانند شماره تلفن، تاریخ تولد، زبان، آدرس، شهر و کشور مخاطبان را نیز در ستونهای جدید اضافه کنید.
- برای اضافه کردن فایل CSV در MailChimp، به صفحه List رفته و پس از انتخاب Import از منوی کشویی، گزینه فایل CSV را انتخاب کنید و بر کلید Next کلیک کنید.
- بر روی دکمه Browse کلیک کرده، فایل CSV را از کامپیوتر خود انتخاب و بر دکمه Next کلیک کنید.
- برای هر یک از ستونها، بر روی دکمه Save کلیک کنید. اگر قصد حذف یکی از ستونها را داشتید، بر روی skip کلیک کنید.
- پسازآن، بر روی Next کلیک کنید تا نتیجه Import خود را مرور کنید.
- پس از مرور تنظیمات، بر روی دکمه Import کلیک کنید.
دقت کنید درصورتیکه اطلاعات مخاطبان تغییر کرد، میتوانید بهراحتی از طریق CRM خود یا نرمافزارهای دیگر، دادهها را تغییر داده و بهروزرسانی کنید. همچنین، MailChimp گزینه Auto-update را نیز برای لیست در نظر گرفته است. اگر از این گزینه استفاده میکنید، باید دقت داشته باشید که اسامی import شده با اسامی MailChimp همخوانی داشته باشد و هیچ جای خالی وجود نداشته باشد.
تنظیم فرم ثبتنام در میل چیمپ
در صورتی مشترکی ندارید، نگران نباشید. این ابزار بهصورت اتوماتیک یک فرم ثبتنام برای فهرست ایمیلها برای شما ایجاد خواهد کرد که میتوانید در وبسایت یا صفحه فیسبوک خود قرار دهید و از آن طریق به جمعآوری لیست ایمیلها بپردازید. همچنین، این ابزار گزینههای زیادی برای طراحی و استایل فرم ثبتنام در اختیار شما قرار میدهد.
مراحل ایجاد فرم ثبتنام
یک- به صفحه list بروید.
دو- از منوی کشویی کنار لیستی که میخواهید با آن کار کنید، گزینه signup forms را انتخاب کنید.
سه- General forms را انتخاب کنید. سپس، بر روی منوی کشویی Forms and response emails کلیک کرده و هر فرمی که میخواهید ویرایش کنید را انتخاب نمایید.
چهار- بهمنظور تغییر و ویرایش طراحی، استایل و رنگ فرم، بر روی Design tab کلیک کنید و پس از اتمام کار بر روی Save and Close کلیک کنید.
ایجاد کمپین در MailChimp
کمپین در واقع، پیامی است که از طریق ایمیل، تبلیغات یا کانالهای دیگر به اشتراک میگذارید. در اینجا قصد ایجاد یک کمپین ایمیلی را داریم. بهمنظور ایجاد کمپین، مراحل زیر را انجام دهید:
1- به صفحه Campaigns بروید و بر روی Create Campaign کلیک کنید.
2- در پنجره بازشده بر روی Create an email کلیک کنید.
3- در Regular tab، نام کمپین را وارد کرده و لیست خود را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه Begin کلیک کنید.
4- در مرحله Recipients ایجاد کمپین، لیستی را از منوی کشویی انتخاب و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
5- در مرحله Setup، عنوان ایمیل، پیشنمایش متن، نام فرستنده و آدرس ایمیل فرستنده را وارد کنید. ابزار دنبال کردن (Tracking tools)، ارتباط با شبکههای اجتماعی و سایر گزینههای تنظیمات پیشرفته را نیز انتخاب کنید. سپس بر روی Next کلیک کنید.
6– در مرحله Template، یکی از چهار الگو را انتخاب کنید.
7- در مرحله Design، محتوای کمپین خود را وارد و شخصیسازی میکنید. پس از طراحی مناسب کمپین خود، بر روی Next کلیک کنید تا به صفحه Confirm هدایت شوید. در این صفحه، میتوانید از صحت تمامی مراحل اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز قسمتهایی از تنظیمات که به ویرایش نیاز دارد را اصلاح کنید. همچنین، در این مرحله میتوانید تعیین کنید که کمپین ایمیل در چه زمان و روز و ساعتی ارسال شود.
دقت داشته باشید که طراحی کمپین باوجوداینکه کار جذابی است، میتواند دشوار نیز باشد؛ زیرا گزینههای شخصیسازی زیادی در MailChimp مطرح شده است. زمانی را برای تسلط بر نحوه کار کردن با این ابزار اختصاص دهید و درزمینهٔ کمپینهای تبلیغاتی مهارت پیدا کنید.
مشاهده گزارشهای کمپین
یکی از مهمترین مراحل مارکتینگ پس از اجرای کمپین موردنظر، دنبال کردن (track) میزان مشارکت مخاطبان است که از این طریق میتوانید به آنچه مخاطبان نیاز دارند یا ندارند، پی ببرید و به اصلاح کمپین در جهت بهبود نتایج بپردازید.
پس از ارسال ایمیلها و اجرای کمپین، میتوانید نرخ بازگشایی، نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک را در قسمت Dashboard مشاهده کنید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، دانلود، اشتراکگذاری یا پرینت گزارشهای کمپین، بر روی Reports کلیک کنید. این دادهها با استفاده از تلفیق حساب کاربری Google Analytics شما با MailChimp یا از طریق ارتباط با نرمافزار CRM شما به دست میآید.
برای مشاهده گزارشها، به صفحه Reports بروید و بر روی View Report کلیک کنید که این صفحه شامل اطلاعات کلی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و میزان درآمد کل از کمپین است.
مرور بر بعضی ویژگیهای میل چیمپ
پس از یادگیری نکات پایه و اساسی در مورد MailChimp، میتوانید برای ارتقای مارکتینگ خود از دیگر ویژگیهای پیشرفته این ابزار نیز استفاده کنید.
-
اتوماسیون
این اصطلاح که بهعنوان “drip campaigns” یا “autoresponders” نیز شناخته میشود، یک سری ایمیلهای هدفمند بر اساس رخدادهای خاص، زمان یا فعالیت مشترکین ارسال میکند. این ترفند MailChimp به بازاریابان پرمشغله کمک میکند تا ارتباط خود با مشترکین را همواره حفظ کنند.
-
Mailchimp Pro
این ابزار، مجموعهای از قدرتمندترین ابزارهای MailChimp است که کمپینهای چندمتغیره، گزارشهای مقایسه و دادههای مربوط به تحویل ایمیل را در بردارد. این ابزار، کمپین ایمیلهای شما را بهبود میبخشد و میزان بازگشت سرمایه (ROI) شما را افزایش میدهد. این بخش MailChimp پولی است و اگر در حال استفاده از مدل رایگان باشید، نمیتوانید از آن بهرهمند شوید.
-
کمپین تبلیغاتی Facebook
با استفاده از تبلیغات در فیسبوک به حجم زیادی از مخاطبین که در لیست ایمیلهای شما ثبتنام نکردهاند، دسترسی پیدا کنید. این کار باعث فروش بیشتر، ارتقای کسبوکار و افزایش درآمد میشود. بهتازگی تبلیغات اینستاگرام هم به قابلیتهای این ابزار اضافه شده است که با ورود به بخش تبلیغات، میتوانید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.
-
اپلیکیشنهای موبایل
MailChimp در iOS و Android: این ابزار برای iOS و Android، یک اپلیکیشن رایگان است که به شما در مدیریت حساب کاربری خود کمک میکند. این ویژگی به شما امکان دنبال کردن فعالیت مشترکین، مشاهده گزارشهای کمپین و اضافه کردن مشترکین جدید را بهطور مستقیم از طریق دستگاه موبایلتان میدهد. -
MailChimp Subscribe برای iPad و Android:
این ابزار در واقع، یک اپلیکیشن موبایل است که فرمهای ثبتنام سادهای را بهمنظور سهولت ثبتنام مردم در لیست ایمیل شما بر روی تبلت ایجاد میکند. این ابزار برای کسانی که قصد جمعآوری لیست ایمیل در مغازه خود یا رویدادهای حضوری (مثل نمایشگاهها و …) را دارند، بسیار مناسب است.
-
ابزارهای توسعهدهنده:
API 3.0: این ابزار در واقع یک رابط برنامهنویسی است که کاربران پیشرفته میتوانند برای ارتقای شخصیسازی، با استفاده از API دادههای خود را از اپلیکیشنها به MailChimp منتقل کنند.
مرور بر بعضی محدودیتها
باوجوداینکه Mailchimp همواره در تلاش برای ارائه بهترین امکانات ایمیل مارکتینگ است، اما بعضی محدودیتها همیشه وجود دارند. تعدادی از آنها در زیر آورده شده است:
- محدودیت تست ایمیل: همواره قبل از ارسال کمپین، باید آن را مرور و تست کنید ولی در MailChimp تعداد دفعات تست ایمیل محدودیت دارد.
- ارسال کمپین متوقف نمیشود: متأسفانه پس از ارسال و کلیک بر دکمه Send، به دلیل مشکل بودن بازگرداندن دادههای ارسالی امکان کنسل یا ویرایش کردن کمپین وجود ندارد. اگر تعداد مشترکین لیست شما بیش از 10000 نفر است، MailChimp Pro میتواند برای کنسل کردن کمپین به شما کمک کند.
- محدودیت فعالیتهای بزرگ: برای دنبال کردن فعالیت کمپینها و مشترکین، ازلحاظ جابجایی مشترکین از لیستی به لیست دیگر یا حذف مشترکین از لیست، محدودیت وجود دارد.