در این مقاله قصد داریم در مورد تمامی ویژگی هایی مانند: طراحی محتوای ایمیل، آنالیز کمپین ایمیلی، اتوماسیون و تست A/B میلرلایت را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.
میلرلایت چیست؟
میلرلایت یکی از نرمافزارهای پر کاربرد در زمینه ایمیل مارکتینگ است که توسط دو کارآفرین ساخته شده است. به دلیل تعرفههای مناسب این ابزار، به عنوان ارزانترین ابزار ایمیل مارکتینگ شناخته میشود. این ابزار دارای ویژگیهای بهتر و ارزانتری نسبت به MailChimp است که همین موضوع باعث روی آوردن درصد زیادی از بازاریابان به این ابزار شده است.
مدل قیمتگذاری میلرلایت به دو بخش رایگان و پولی تقسیم میشود که هر دو بخش در زیر توضیح داده شده است:
- رایگان؛ ایجاد کمپین و ارسال نامحدود ایمیل به تعداد حداکثر 1000 مشترک در هر ماه، رایگان است. نکته قابل توجه این است که با وجود رایگان بودن پلان، میتوان به همه ویژگیهای Mailerlite مانند اتوماسیون نیز دسترسی داشت که ممکن است در سایر ابزارها این امکان وجود نداشته باشد.
- کسبوکارهای کوچک؛ Mailerlite به منظور فراهم کردن خدمات مناسب برای کسبوکارهای کوچک که توانایی پرداخت هزینههای زیاد را ندارند، مدلهای قیمتگذاری ویژهای را ارائه داده است.
- حجم مخاطبین زیاد؛ در صورتی که بیش از 50000 مشترک دارید و ماهانه ایمیلهای زیادی ارسال میکنید، این مدل قیمت برای شما مناسب است. در این مدل بسته به تعداد مشترکین، تعداد ایمیلهای ارسالی در هر ماه محدودیتهایی دارد و در صورت ارسال بیش از یک مقدار معین، باید هزینه بیشتری را بپردازید.
ویژگیهای ابزار میلرلایت
این پلتفرم دارای قسمتهای مختلفی است که هر یک از این قسمتها، ویژگیهایی دارند. در ادامه، هر قسمت را به صورت جداگانه و کامل توضیح خواهیم داد:
1- نحوه ایجاد کمپین در میلرلایت
کمپینها را میتوان با استفاده از یکی از موارد زیر ایجاد کرد:
- Drag and drop Editorتمامی خبرنامههایی که با این ابزار ویرایش در میلرلایت ایجاد میشود، بسیار حرفهای و زیبا هستند. با این وجود، کار کردن با این ابزار آسان است و نیاز به هیچگونه مهارت ساخت HTML نیست.
در این قسمت میتوانید از طریق آوردن نام کاربر یا نمایش محصول مورد علاقه او، ایمیل را شخصیسازی کنید. علاوه بر این، تمامی کمپینها یا خبرنامههای ارسالی توسط Mailerlite برای نمایش روی دستگاههای موبایل مناسب هستند.
- Custom HTML Editorبا وجود اینکه استفاده از نرمافزار ویرایش آسان است، اما ممکن است بخواهید HTML ایمیل خود را شخصاً ایجاد کنید. این ابزار ویرایش HTML در میلرلایت این امکان را برای شما فراهم کرده است. امکان ویرایش نکات ریزی که باعث ایجاد تغییرات بزرگ میشوند مانند مشاهده و مرور ایمیل در موبایل پیش از ارسال، در ابزارهای ویرایش Mailerlite در نظر گرفته شده است.
- Rich Text Editorبا استفاده از این ابزار ویرایشگر، به راحتی میتوانید متنی را ایجاد کنید که در هر دستگاهی قابل خواندن باشد.
- Free newsletter design templatesمیلرلایت به منظور انتقال بهترین محتوا به مخاطبین، الگوهای از پیش طراحی شده را به شما ارائه میدهد. به بخش Campaign بروید و از گزینه template gallery، یکی از الگوها را انتخا کنید. همچنین با استفاده از drag and drop editor میتوانید الگوی مورد نظر خود را تغییر دهید بدون اینکه به مهارت HTML برای ایجاد و طراحی الگوی جدید نیاز داشته باشید.
- Built-in photo editing featureبا استفاده از ابزار ویرایشگر Mailerlite، نیازی به ابزارهای ویرایش دیگر نیست. کار با این ابزار بسیار ساده است ولی ابزار قدرتمندی است که شامل ویژگیهایی مانند تغییر سایز، بریدن، اضافه کردن متن روی عکس، اضافه کردن فیلتر و افکتهای عکس، تنظیم نور، قاب تصویر و … است.
- File Managerمدیریت کمپینها ممکن است دشوار باشد، اما با استفاده از این ویژگی Mailerlite، بسیار ساده خواهد بود. به راحتی میتوانید کمپینها را فولدربندی و مرتب کنید. با توجه به افزایش روز به روز تصاویر، میتوانید با استفاده از File Manager، تصاویر را فولدربندی و مرتب کنید و حتی ترتیب نمایش آنها را نیز مشخص کنید.
2- ایجاد لیست و صفحات در پنل ایمیل
- Subscriber Managementدر قسمت Subscribers، به راحتی مخاطبین خود را به صورت دستی یا فایل CSV، TXT یا اکسل وارد کنید. آدرس ایمیلهای تکراری یا بد ثبت شده به صورت خودکار حذف میشود. همچنین، ایمیلهای Unsubscribe یا Bounce نیز به راحتی تشخیص داده میشوند.
هرچه جزئیات بیشتری را در لیست مخاطبین خود وارد کنید، تقسیمبندی (segmentation) سادهتر خواهد شد. لیستهای خود را بر اساس اطلاعاتی نظیر سن، شهر سکونت، میزان مشارکت مخاطبان، موقیت شغلی یا هر معیار دیگری که مرتبط با کمپین ایمیل شما است، تقسیمبندی کنید.
- Popupsفرمهای ثبتنام پاپ آپ، بهترین روش تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به subscriber است. میلرلایت انواع popup ها را ارائه میدهد. علاوه بر این، میتوانید به راحتی فرمها را ویرایش کرده و استفاده کنید. همچنین، الگوهای از قبل طراحی شده نیز بر روی این وبسایت وجود دارد. میتوانید زمان نمایش Popup برای بازدیدکنندگان را نیز مشخص کنید. به عنوان مثال، میتوانید تنظیم کنید که بازدیدکننده Popup را زمانی که قصد خروج از وبسایت دارد، مشاهده کند. این popup ها بر روی همه دستگاهها مانند موبایل، تبلت و … سازگار است و با موتورهای جستجو مانند Google نیز سازگاری دارد.
- Landing Pagesایجاد صفحات فرود با استفاده از drag & drop builder به راحتی انجام میشود و نیازی به هیچگونه مهارت کدنویسی نیست. این ویژگی Mailerlite رایگان است. الگوهای بسیار متنوع با متن و گزینههای زیاد در این قسمت وجود دارد و کافی است الگوی مورد نظر خود را انتخاب کرده و متن خود را به آن اضافه کنید.
- Embedded Formsبا ایجاد فرمهای زیبا، Subscriber های جدید مستقیماً به گروههای مشترکین Mailerlite هدایت میشوند. میتوانید این فرمها را ویرایش کنید. همچنین، میتوانید فرایند ثبتنام subscriber ها را با ایجاد یک صفحه تشکر کامل کنید.
- Unsubscribe Page builderمشاهده لغو اشتراک مشترکین برای هیچ کسبوکاری خوشایند نیست، اما این عمل میتواند با ایجاد صفحات لغو اشتراک، ملایمتر انجام شود. این فرم را میتوانید بر اساس سلیقه خود ویرایش کنید.
3- دنبال کردن نتایج کمپین در میلرلایت
- Campaign Reports؛ در صفحه Campaign و قسمت Stat Overview میتوانید گزارشات مربوط به open rate، click rate، spam complaint، bounce rate وunsubscribe را مشاهده کنید. همچنین میتوانید درصد بازگشایی ایمیلهای خود در دستگاههای مختلف مانند موبایل و دسکتاپ و مرورگرهای مختلف را مشاهده کنید. در قسمت Subscriber Activity، علاوه بر چک کردن آمار کلی، میتوانید ببینید چه کسی ایمیل خبرنامه را باز کرده یا بر روی لینک کلیک کرده است.
در قسمت Link Activity، میتوانید میزان کلیک بر روی هر لینک موجود در ایمیل و حتی افرادی که بر لینک کلیک کردهاند را نیز مشاهده کنید.
- Click Maps؛ به منظور دنبال کردن و پی بردن به آنچه که مخاطبان شما علاقه دارند، از این ویژگی استفاده کنید. آیا مخاطبان شما بیشتر مایل به کلیک بر روی تصاویر، دکمه یا ویدئو هستند؟ click map، امکان پی بردن به دیدگاه مخاطبان را فراهم میکند.
- Opens by Location؛ با استفاده از این ویژگی در قسمت گزارشات ایمیلهای ارسالشده میتوانید به محل سکونت مخاطبان خود پی ببرید. همچنین، میزان تعاملات مخاطبان هر کشور با ایمیلهای شما را مشخص میکند.
4- اتوماسیون ایمیل مارکتینگ
- اتوماسیون ایمیل؛ با استفاده از این ویژگی میلرلایت ، میتوانید به راحتی ایمیلهای خودکار برای مشتریان جدید یا مشتریان سابق خود ارسال کنید. میتوانید سیستم اتوماسیون را بر اساس نیاز خود به سادگی ویرایش کنید. نوع کمپین،زمان و شرایط ارسال ایمیلها را نیز میتوانید تنظیم کنید.
- RSS Campaigns؛ به منظور ارسال خودکار کمپین ایمیل برای اطلاعرسانی در مورد پستهای جدید وبلاگ، از این ویژگی میلرلایت استفاده کنید. تنها کافی است RSS خود را وارد کنید و زمان ارسال (روزانه، هفتگی، ماهانه) و تعداد پستها را مشخص کنید. میتوانید با استفاده از ویرایشگر drag & drop editor، الگوهای آماده را ویرایش کنید یا از الگوهای مخصوص کمپین RSS استفاده کنید.
- Deliver by Timezone؛ برای اطمینان از اینکه مخاطبان در سراسر جهان، ایمیلها را در زمان مناسب دریافت میکنند، میتوانید ایمیلها را بر اساس منطقه زمانی ارسال کنید و با استفاده از ویژگی open by location که در بالا توضیح دادیم، عملکرد مخاطبان هر کشور نسبت به ایمیلهای ارسالی را دنبال کنید.
5- خصوصیات پیشرفته (آموزش میلرلایت)
- Auto Resendبا ارسال مجدد و خودکار کمپین ایمیل به افرادی که ایمیل را باز نکرده یا کلیک نکردهاند، نرخ بازگشایی را 30% افزایش دهید. ارسال مجدد ایمیل به سه صورت انجام میشود. برای ارسال مجدد میتوانید همان ایمیل را با عنوان متفاوتی ارسال کنید، یا علاوه بر تغییر عنوان، بخشهایی از محتوای ایمیل را نیز تغییر دهید. به منظور کسب بهترین نتایج، علاوه بر تغییرات نام برده، کمپین را بیشتر شخصیسازی کنید و در ابتدای ایمیل از عبارات شخصی استفاده کنید. میتوان مشخص کرد که ایمیل برای افرادی که ایمیل را باز نکردهاند ارسال شود یا افرادی که کلیک نکردهاند.
- تست A/B ایمیلهای متفاوتی را به دو گروه از subscriberهای خود ارسال کنید و نتایج هر دو را بررسی کنید. هر کدام از کمپینها که باعث تعاملات بیشتر مشترکین شده بود را به عنوان برنده انتخاب کنید و برای سایر افراد لیست نیز ارسال کنید. میلرلایت، تست آ/ب را با قرار دادن گزینههای عنوان ایمیل، نام فرستنده و محتوای ایمیل به عنوان معیار تست، آسان کرده است. همچنین، امکان ارسال دو ایمیل با طراحی کاملاً متفاوت نیز وجود دارد.
پس از مشخص کردن عنوان و محتوای ایمیل، باید سایز گروههای آ و ب را مشخص کرد. همچنین باید معیار برتری گروه برنده به عنوان مثال نرخ کلیک یا نرخ بازگشایی بالاتر را تعیین کرد و پس از آن، Mailerlite به صورت خودکار کمپین برنده را برای سایر مشترکین ارسال میکند. البته امکان انتخاب گروه برنده به صورت دستی نیز وجود دارد.
در صفحه Campaign report، میتوانید آمار و نتایج هر کدام از گروههای مربوط به تست آ/ب را مشاهده کنید.
- User Permissionsبا استفاده از این ویژگی، اعضای مختلف یک تیم میتوانند به عنوان کاربران میلرلایت به راحتی با یکدیگر همکاری کنند و کمپینهای خوبی را ایجاد کنند. Mailerlite این فرایند را بهبود میبخشد. چهار نوع کاربر در Mailerlite وجود دارد؛ Administrator، Manager، Viewer و Accountant. در صورتی که نوع کاربری مورد نیاز خود را پیدا نکردید، Custom user را انتخاب کنید و گزینههای مورد نیاز خود را تیک بزنید.
6- کار با میلرلایت با استفاده از اپلیکیشن
- iPhone App؛ با استفاده از اپلیکیشن Mailerlite بر روی گوشیهای آیفون، میتوانید به راحتی و سریع به کمپینها و مشترکین خود دسترسی داشته باشید و نتایج آنها را دنبال کنید. به عنوان مثال، زمانی که در مسافرت هستید، این اپلیکیشن باعث سهولت در مدیریت کمپینهای ایمیلی میشود. همچنین، میتوانید بر رشد فهرست مشترکین خود در طول روز، ماه و به صورت کلی نظارت کنید.
- iPad Subscribe App؛ یکی از بهترین روشهای جمعآوری مشترکین جدید در مغازهها، رخدادها، نمایشگاههای تجاری و مکانهای دیگر است. تنها کافی است آیپد را در جایی قرار دهید که در دید مردم باشد و از آنها بخواهید که در لیست شما ثبتنام کنند. این جمعآوری به صورت آفلاین انجام میشود و زمانی که به اینترنت وصل شوید، این اپلیکیشن به صورت خودکار لیست را به اکانت Mailerlite شما منتقل میکند. میتوانید از الگوهای آماده استفاده کنید.
7- ارتباط به وب سایت های معروف مثل وردپرس
- Integration؛ به منظور عملکرد بهتر کمپینهای ایمیل مارکتینگ، میتوان اکانت Mailerlite خود را به وبسایتهای معروف مانند Facebook، Shopify، WordPress و … متصل کنید.
Account approved چیست؟
پیش از ایجاد کمپین، وارد کردن subscriber ها و … در میلرلایت لازم است اکانت خود را تایید کنید. پر کردن فرمهای مربوط به پروفایل و تایید دامنه وبسایت باعث تسریع در فرایند تایید میشود. برای کامل کردن اطلاعات مربوطه در صفحه Dashboard، بر گزینه Complete your profile کلیک کردن و پس از پر کردن اطلاعات خواسته شده، بر گزینه save کلیک کنید. برای تایید نام وبسایت خود بر روی گزینه Verify your website domain کلیک کرده و URL وبسایت مورد استفاده در Mailerlite را وارد کنید. سپس سیستم Mailerlite درخواست شما را بررسی میکند و تاییدیه ارسال خواهد کرد. این کار معمولاً زمان زیادی نمیگیرد؛ هرچه اطلاعات بیشتری را در اختیار سیستم قرار دهید، فرایند تایید سریعتر خواهد بود.
پنل کاربری میلرلایت
پس از تایید اکانت Mailerlite خود، به داشبورد دسترسی خواهید داشت. در این قسمت به راحتی میتوانید با کلیک بر گزینه Create Campaign، کمپین ایجاد کنید یا بر آمار و نتایج کمپینهای خود نظارت کنید. صفحه اصلی داشبورد، آخرین کمپین اجرا شده شما و آمارهای آن را نمایش میدهد.
Subscribers
این بخش به شما اجازه آپلود subscriber ها را میدهد. همچنین در این قسمت میتوانید گروههای مشترکین خود را ایجاد، تقسیمبندی و تجزیهوتحلیل کنید. برای اطلاع کامل از روند ایجاد گروههای subscriber ها، وارد کردن آنها، تقسیمبندی، ایجاد گروههای سفارشی و فعالیتهای دیگر، ویدئوهای مربوط به این بخش در وبسایت Mailerlite را مشاهده کنید.
Forms
در این بخش میتوانید فرمهای دلخواه خود را ایجاد کنید. این فرمها شامل Subscriber Buttons، Signup Form، Landing Page و Popup Form هستند. برای مشاهده چگونگی ایجاد هر یک از این فرمها به ویدئوهای موجود در وبسایت مراجعه نمایید.
بخش Campaigns در mailerlite
این بخش، در واقع جایی است که کمپین یا خبرنامههای خود را ایجاد خواهید کرد. در قسمت Campaign، پس از ایجاد اولین ایمیل با سه گزینه drag & drop editor، rich text editor و HTML editor مواجه خواهید بود که در بخشهای بالا توضیح داده شدند. پس از ویرایش ایمیل، دکمه send را کلیک کنید. گزینههای زیادی برای انتخاب کمپین در این قسمت وجود دارد که شامل موارد زیر است.
Reports
گزارشات را در سه بخش Dashboard، Campaign reports و Subscriber group report میتوان مشاهده کرد. در قسمت داشبورد قادر به نظارت بر میزان رشد لیست ایمیلها، میزان لغو اشتراک و … در هر ماه هستید. گزارشات کمپین، یکی از بهترین راههای نظارت بر عملکرد کمپینها است. تنها کافی است به صفحه کمپین رفته و بر دکمه report کمپین مورد نظر کلیک کنید. در قسمت گزارشات مربوط به گروهها، بهتر میتوانید بر میزان تعاملات مشترکین خود نظارت کنید.
Automation
این بخش جایی است که ایمیلهای اتوماسیون شده را ایجاد میکنید که میتواند بر دو نوع پیامهای auto-reply و ایمیلهای ادامه دار(sequences) باشد. برای یادگیری چگونگی نظارت بر اتوماسیون، این ویدئو را مشاهده کنید. اتوماسیون میتواند بر اساس لینکها کلیکشده توسط مشترکین انجام شود.
Upgrade
به منظور بهروزرسانی یا تمدید پلان Mailerlite، از نوار ابزار بالای صفحه گزینه upgrade را انتخاب کنید. گزینههای زیادی به شما ارائه میشود. میتوانید پلان ماهانه، سالانه یا حجم زیاد را انتخاب کنید.