صحبت از گرافیک در خبرنامههای ایمیلی، صحبتی مفصل است. کلا وقتی از طراحی و گرافیک صحبت میکنیم، در مورد مفهومی جهانشمول صحبت میکنیم که دامنه ی نفوذ آن در همه جا گسترده شده است.
در کمپینهای ایمیلی، طراحی گرافیک سهم بزرگی در روند کاری دارد. بخش قابل توجهی از توان و انرژی و هزینهی تیمهای ایمیل مارکتینگ حرفهای در دنیا، برای طراحی گرافیکی ایمیل استفاده میشود. بخشی از این پروسه، مربوط به طراحی قالب کلی کمپینهای ایمیلی است. ساختاری که به عنوان یک تمپلیت برای کمپینها استفاده می شود و با توجه به اینکه در بازهی زمانی طولانی و برای کمپینهای مختلف استفاده می شود، باید انعطاف لازم برای تغییرات را داشته باشد.
بخش دیگری از توان طراحان گرافیک در کمپینهای ایمیلی، برای طراحی المانهای گرافیکی داخل ایمیل است. اما آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، روحی است که توسط طراحان گرافیک در کالبد کمپینهای ایمیلی شما دمیده می شود. روحی که باعث می شود یک ایمیلِ تبلیغاتیِ روی اعصاب (!) به چیزی جذاب و دلپسند تبدیل شود. ایمیلهایی که مخاطبین شما آنها را باز میکنند و شگفتزده میشوند که چرا جذب آن شدهاند. بله! این کار گرافیستها است! ?
در این یادداشت بخشی از تلاشهای تیمهای مختلف ایمیل مارکتینگ در سرویسهای مشهور دنیا را به صورت کوتاه بررسی کردهایم و سعی میکنیم آموزههایی از آنها داشته باشیم.پارسال کجا رفتی! امسال کجاها میخواهی بروی؟
Suiteness استارتاپی جذاب است با موضوع فعالیت رزرو هتل و سوییت در شهرهای مختلف دنیا. خدمات Booking انجام میدهد.
چیزی که خبرنامهی ایمیلی این استارتاپ را برای ما جذاب میکند و باعث میشود در این یادداشت به عنوان یکی از طراحیهای جذاب به آن بپردازیم، جدای از طراحی زیبا، ساختار ارایهی اطلاعات در آن است. چیزی که آن به نمونهای شاخص و متفاوت تبدیل میکند.
قبل از اینکه برویم سراغ ادامهی یادداشت، از شما میخواهم یک بار با دقت ایمیل بالا را بررسی کنید. متوجه چه موضوعی میشود؟ طراحی زیبایی دارد؟ بله؛ من هم موافقم! ولی فعلا تمرکز را از طراحی و المانهای گرافیکی و کارتونی داخل ایمیل برداریم و به متنها توجه کنیم.
ایمیل برای تبریک فرارسیدن سال جدید میلادی ارسال شده. به همین بهانه از مخاطب سؤال میکند که امسال کجاها میخواهد برود؟ ایمیل با همین تبریک شروع میکند و از او میخواهد که برای سفرهای سال جدیدش برنامهریزی کند، ولی قبل از آن نگاهی به اتفاقات هیجانانگیز سال گذشتهاش بیندازد.
این اطلاعات به مخاطب ارایه میشود:
شما ۲ سال پیش عضوی از سایت ما شدید.
آن زمان شما در حال برنامهریزی سفری به «شیکاگو» بودید.
تا به حال ۱ بار از خدمات سایت ما برای رزرو اتاق استفاده کردهاید.
در ادامه، اطلاعاتی از اتاقی که رزرو کرده بود و خلاصهای از شرح خدمات ارایه میشود.
در نهایت ایمیل وارد فاز پیشبینی میشود و با کمی مقدمهچینی و بازیگوشی، پیشبینی میکند که مخاطب امسال سفری به لاسوگاس پیشرو داشته باشد.
۲۵ دلار کردیت به صورت هدیه برای رزرو سفر بعدی به مشتری هدیه میشود و او را ترغیب میکند از فرصت پیشآمده استفاده کند.
طراحی گرافیک نیز در این ایمیل حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در این ایمیل نمونه که با انرژی و شور گرافیستی زیادی اجرا شده است، شاهد یک هارمونی بین ایدهپرداز و طراح گرافیک و برنامهنویسان کمپین ایمیلی هستیم. اطلاعات کاربردی و خوبی از دل دیتابیسهای استارتاپ بیرون کشیده شده و به شکل متناسب و روانی در دل ایمیل نشسته است. این اطلاعات، ایمیل را به شکلی فوقالعاده، سفارشی کرده است و آن را به نامهای شخصی با اطلاعات منحصربهفرد برای تکتک گیرندگان ایمیل تبدیل کرده است.
گرافیک به سبک «ترلو»
از خبرنامههای سرویس زیبا و کاربردی Trello قبلا هم نوشته بودیم.
واقعیت این است که وقتی با با خبرنامههایی در کلاسی مشابه با خبرنامههای این استارتاپ مواجه میشویم، نمیتوانیم جلوی خودمان را بگیریم و در موردشان ننویسیم! بررسی چنین خبرنامههایی، مانند یک کلاس درس است و آموزههای فراوانی دارد.
خبرنامههای Trello چند ویژگی از منظر طراحی گرافیک دارد:
از رنگ سازمانی آبی ترلو به خوبی استفاده شده است.
همانند خود سایت، دکمههای CTA با رنگ شاخص سبز رنگ مشخص میشوند.
از طراحیهای کارتونی اختصاصی استفاده میشود.
این ویژگیها، در تمام خبرنامههای ایمیلی که ترلو برای کاربرانش میفرستد، مشترک است.
نکتهی مهمی که در طراحی گرافیک در ایمیل باید به آن توجه داشته باشیم این است که باید ساختار دقیقی برای لیاوت و اجزای گرافیکی کارمان تعیین کنیم. چارچوبی که به عنوان یک خطمشی ثابت مورد استفاده قرار بگیرد و کمک کند تا برند خبرنامهها را حفظ کنیم.
فردا
Today.Design یک استودیوی تخصصی در حوزهی طراحی است. استودیو خدمات کلاسبالایی را در حوزهی طراحی UI و UX به مشتریانش ارایه میکند.
این استودیو، خبرنامهی ایمیلی زیبایی را با عنوان Tomorrow منتشر میکند.عنوانی که تناسب زیبایی با نام استودیو (Today) دارد و محتوای منتشرشده در آن را به عنوان حرکتی رو به جلو از سوی استودیو نشان میدهد.
این خبرنامه بیشتر از اینکه یک خبرنامهی تبلیغاتی و اطلاعرسانی باشد، یک «مجلهی ایمیلی» است؛ مجلهای که در تلاش است با تولید و انتشار محتوا، پیام محوری استودیو را به مخاطبینش منتقل کند و ارزشآفرینی داشته باشد.
این خبرنامه/مجله از بخشهای مختلفی تشکیل شده. ساختار گرافیکی خبرنامه، ساده و مینیمال است و با استفاده از رنگبندیهای پسزمینه، بخشهای مختلف از هم تفکیک شدهاند.
ارزشی که این خبرنامهی محتوایی برای خوانندگانش فراهم میکند، با توجه به تنوع محتوای ارایهشده در آن، فراتر از خبرنامهای متعلق به یک کمپانی است، بلکه کاربران آن را به چشم یک مجلهی خواندنی و کاربردی میبینند که با نگاه سردبیری مشخصی، محتوا را به کاربرانش ارایه میدهد.
ریزهکاریهای گرافیکی خوبی در این خبرنامه رعایت شده و طراحیهای کارتونی اختصاصی، به جزئی از هویت بصری آن تبدیل شده است.
گزارش به مشتریان
Harry’s یک کمپانی تولیدکنندهی محصولات بهداشت (مانند تیغ ریشتراشی و ژل مو و…) برای مردان است.
کمپانی از المانهای گرافیکی و کارتونی کوچکی در وبسایت و سایر کانالهای تبلیغاتی برای معرفی خود استفاده میکند. در کنار این المانهای کوچک، رنگبندیهای مات و مشخصی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
این ایمیل که به صورت اطلاعیهای برای گزارش به مشتریان تنظیم شده است، از ساختاری سه ستونه بهره گرفته، ولی کاربر آن را به شکل ایمیلی تک ستونه مشاهده میکند. ستون وسطی محور طراحی است و متن نامه در آن تنظیم شده و ستونهای کناری، دربرگیرندهی دو طرح کارتونی کوچک هستند.
نامه به مشتریان که تمام میشود، امضای مدیر استارتاپ پای آن دیده می شود. حضور طرح کوچک گرافیکی امضا در پایین متن، آن را به نامهای دلنشین تبدیل کرده است.
بر خلاف آنچه که در ایمیلهای تبلیغاتی مشاهده میشود، ایمیل دکمهی Call To Action ندارد. یعنی قرار نیست کاربر را به یک صفحهی لندینگ هدایت کند. این موضوع در نگاه اول برای یک استارتاپ تجاری که هدفش فروش بیشتر محصولاتش است، عجیب به نظر میرسد، ولی درس خوبی دارد. اینکه ایمیلها، حتی در فروشگاههای آنلاین و استارتاپهای محصولمحور، قرار نیست فقط ابزاری برای فروش بیشتر باشند. گاهی میتوان خیلی ساده و بدون توجه به دغدغههای مربوط به فروش، نشست و برای مشتریان و مخاطبان نامه نوشت و آنها را در جریان ماجراهایی که در شرکت میگذرد، قرار دهد. هدف این دسته از ایمیلها، ایجاد ارتباطات مستقیمتر و انسانیتر است.
Airbnb
وقتی پای یک تیم طراحی حرفهای در میان باشد، همهی ایمیلهای شما طراحی چشمنوازی خواهند داشت. فرقی نمیکند این ایمیل یک ایمیل اطلاعرسانی باشد یا یک ایمیل تعاملاتی (Transactional) یا ایمیلی برای تبلیغ و پروموشن سرویسی تازه. تیم طراحی، محور واحدی را برای طراحی در نظر میگیرد و هرکدام از ایمیلها را حول این محور، سفارشی میکند.
این ایمیل مربوط به یک پیشنهاد تخفیف ویژه است که بر اساس یکی از خریدهای قبلی، به مشتری ارایه میشود. طراحی ایمیل، پیچیدگی خاصی ندارد. سعی شده با مینیمالترین حالت ممکن، پیام محوری، که ارایهی تخفیف ویژه است، به مشتری ارایه شود. کل ایمیل، مثل یک پیام شخصی است. حالت دوستانهی ایمیل، نه فقط در طراحی کارتون بالای ایمیل، بلکه در تمام ایمیل جاری است. متنها به صورت چپچین درآمدهاند که ظاهرا نامهمانند ایمیل حفظ شود. حتی برای حفظ وحدت رویهی بیشتر، عکس و دکمه CTA نیز به صورت چپچین درآمدهاند.
با ایمیل سادهای سروکار داریم، ولی دوست داریم دقایقی به آن نگاه کنیم و از سادگی و لطافت طراحی آن لذت ببریم!