ده سال است که میگویند ایمیل در حال مرگ است – و دوباره این حرف را تکرار میکنند – و دوباره؛ ولی «ایمیل» بیتوجه به این سروصداها، قلمرو پادشاهیاش را گسترش میدهد!
این یک رسم در دنیا فناوری است: سرویسهای قدرتمند جدید، برخی از سرویسهای قدیمی را منسوخ میکنند.
اسنپ و تپسی باعث شدند آژانسهای تاکسی تلفنی از دور خارج شوند و سرویسهای پخش آنلاین ویدئو باعث کنار رفتن ویدئوکلوپها شدند.
آیا این موضوع برای ایمیل هم مصداق پیدا کرده؟ انواع و اقسام سرویسهای جایگزین، توانستهاند جایگزین ایمیل شوند؟
تاریخچهی ایمیل
اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ ارسال شد (یعنی ۴۸ سال پیش). باورتان میشود؟ ایمیل نزدیک به نیم قرن قرمت دارد.
فلاپیدیسک (خیلی از نسل هشتادیها احتمالا در عمرشان فلاپیدیسک را از نزدیک ندیدهاند!) و نوارهای VHS هم تقریبا در همان زمان متولد شدند.
بر خلاق فلاپیدیسکهای نوستالژیک و VHS، ایمیل همچنان زنده است و در طول زمان، مفیدتر و قدرتمندتر هم شده است.
جالب اینکه الان حدود یک دهه از زمانی که عدهای مرگ ایمیل را اعلام میکردند، گذشته است؛
و باز هم مرگ ایمیل را اعلام کردند؛
مدتی که گذشت دوباره تحلیل کردند که ایمیل مرده است یا در حال مرگ است یا به زودی میمیرد!
ولی ایمیل کاری به این حرفها ندارد و زندگی خودش را میکند. شاهد این ادعا این است که بسیاری از مردم داخل ایمیلهایشان کار و زندگی میکنند.
از زمانی که پلتفرمهایی مانند Slack روی کار آمدند و به داشبوردی برای مدیریت کارها و ارتباطات کاری تبدیل شدند، و همزمان با محبوب شدن اپلیکیشنهایی که برای ارتباطات کاری توسعه داده شدهاند (مانند Trello و Asana و…)، به نظر میرسید که داشتن یک اینباکس ایمیلی مرتب و تروتمیز اهمیت گذشتهاش را از دست داده است.
اما گزارشها نشان میدهد که زنگ خطر برای ایمیل هنوز به صدا درنیامده:
ما همچنان ایمیل میفرستیم، و ارسال کمپینهای حجیم و چندمیلیونی ایمیلی همچنان محبوب و در حال رشد هستند.
گزارش مؤسسهی تحقیقاتی Radicati نشان میدهد که در سال ۲۰۱۸ روزانه ۲۸۱ میلیارد ایمیل ارسال شد و پیشبینی میشود که این آمار تا سال ۲۰۲۲ به روزی ۳۳۳ میلیارد ایمیل برسد.
با این آمار و ارقام و پیشبینیها، آیا واقعا ایمیل جایگاهش را در دفاتر کاری از دست داده است؟ آیا ابزارهای جدید توانستهاند ایمیل را به گوشهی رینگ ببرند؟
Sid Suri مدیر استارتاپ Manychat میگوید که ایمیل الان به آخرین ابزار برای ارتباطات درونسازمانی و مراودات شخصی تبدیل شده، ولی بر این اعتقاد است که بعید است ایمیل از دور خارج شود. او میگوید:
«ایمیل همچنان راهکار اصلی ارتباطی برای ارتباط با افرادی است که شماره تلفن آنها را در اختیار ندارید، اما احتمالا به زودی این کاربرد با امکانات و ابزارهایی که پیامرسانها و شبکههای اجتماعی در اختیار کاربرانشان قرار میدهند، کمرنگ میشود. ایمیل ممکن است ابزار اصلی برای مکاتبه نباشد، ولی مثل یک صندوق پستی است. یعنی یک آدرس ثابت و همیشگی برای اینکه افراد و شرکتها با شما تماس بگیرند.»
جیمیل این روزها در حال معرفی امکانات جدیدی است. شرکتهای زیادی افزونههایی را برای Gmail توسعه دادهاند که آنها را با نرمافزارهای CRM و سایر سرویسهای فرایندهای اداری هماهنگ میکند.
خلاصه اینکه ایمیل احتمالا الان دیگر آن مونوپولی و انحصار مکاتبات اداری که سالها پیش داشت را ندارد، ولی ماجرای آن مثل ماجرای بازنشسته شدن دستگاه فکس در ادارت نیست. ایمیل همچنان قلمرو خودش را در فضای اداری دنیا خواهد داشت.
به آمارهای مؤسسات تحقیقات بازار اعتماد کنید. الان وقتی است که باید جدیتر به ایمیل فکر کنید!