اپل چند روز پیش از نسخهی جدید آیفون با نام iPhone 11 و نسخهای بزرگتر و با امکانات پیشرفتهتر با نام iPhone 11 Pro رونمایی کرد.
نسخهی جدید گوشی اپل دارای نوآوریهای زیادی است، ولی یک فیچر شاخص هم دارد: قیمت آن از نسخهی قبلی ارزانتر شده. در واقع با هزینهای در حدود ۷۰۰ دلار میتوانید یکی از آیفونهای جدید را صاحب شوید.
ولی بحث ما الان سر امکانات و قابلیتهای گوشی جدید اپل است؟ خیر! در این یادداشت میخواهیم کمپین ایمیلی که اپل برای معرفی گوشی جدیدش ارسال کرده را بررسی کنیم.
اولویتبخشی در محتوای ایمیل
ایمیل با معرفی نسخه iPhone 11 Pro شروع میشود و بعد از آن سراغ نسخهی سنتی iPhone 11 میرود.
ایمیل، رسانهی شماست. هر آنچه که در ابتدای ایمیل بیاید، تیتر اول شما محسوب میشود و نشان میدهد که گل سرسبد شماست.
رعایت مینیمالیسم
مینیمالیسم، مشخصهی بارز طراحی در شرکت اپل است. رعایت مینیمالیسم، به بخشی از استراتژی شرکت اپل در طراحی تبدیل شده. چه در طراحی محصولات و چه در طراحی اقلام تبلیغاتی. مرحوم استیو جابز، تأکید زیادی روی طراحی مینیمال و کاربردی محصولات داشت و داستانهای زیادی از حساسیت و وسواس بیش از حد او در هرچه سادهتر کردن طراحی محصولات نقل شده. جانی ایو که مدیر واحد طراحی اپل بود و به تازگی از شرکت اپل جدا شده، نقش بزرگی در این فلسفهی طراحی داشت. خروجی این فلسفه و نگاه طراحیِ نشأتگرفته از فلسفهی ذن را در محصولات مختلف شرکت اپل میبینیم: گوشیهای آیفون، مکبوکها، آیمکها، اپلتاچها.
این نگاه، به ایمیلهای اپل نیز تسری پیدا کرده. ایمیلهایی که از اپل میبینیم (منجمله ایمیل بالا) حاوی اطلاعات زیادی هستند، ولی با ایمیل شلوغی سروکار نداریم. کاربر سردرگم نمیشود. از همان ابتدا تکلیفش با آنچه که میبیند و میخواند، مشخص است. سعی شده که اطلاعات با رعایت اصول مینیمالیسم و با حداقل پیچشها و شلوغکاریهای گرافیکی، به مخاطب ارایه شود. طراحی بر پایهی یکستونی استوار شده و سعی شده که استفادهی اقتصادی از متن شود. تیترها و متنها کوتاه و گویا هستند و هرجا که امکانش بوده، تا حد امکان مختصر شدهاند. از آیکونها و لینکهای بزرگ خبری نیست. لوگوی شرکت اپل در منتهاالیهِ سمت چپ در بالای ایمیل قرار گرفته و علیرغم کوچکی بیش از حد، جلوهگری خوبی دارد.
این ایمیل، الگوی خوبی برای چیزی است که تحت عنوان «طراحی اپل» آن را میشناسیم.
استفاده از فضاهای سفید
فضاهای سفید و خالی، فرصتی برای تنفس طراحی هستند. استفاده از این فضاهای سفید علاوه بر اینکه باعث زیباتر دیده شدن ایمیل میشود، خوانش و پیمایش ایمیل را نیز برای کاربر راحتتر میکند.
دکمههای CTA مشخص
در طراحی کمپینهای ایمیلی پیشنهاد میشود که روی یک دکمهی CTA مشخص تمرکز شود. حتی اگر موضوعات زیادی در ایمیل مطرح شده و لینکهای متعددی دارید، باز هم بهتر است یکی از لینکها را به صورت مشخصتر برجسته کنید و آن را به دکمهی Call To Action اصلی ایمیل تبدیل کنید.
این موضوع در این کمپین به خوبی رعایت شده است. با توجه به اینکه هدف کمپین، معرفی اولیهی محصول جدید آیفون و ثبتنام برای پیشخرید محصول است، دکمهی اصلی CTA با عنوان Pre-order طراحی شده و با رنگ آبی رنگ و متمایزتر از سایر لینکها در ایمیل خودنمایی میکند.
توجه به مباحث حقوقی
در فوتر ایمیل روبرو (انتهای ایمیل) بخش قابل توجهی به مباحث حقوقی و قانونی مرتبط با این محصول اختصاص پیدا کرده است. توضیحات حقوقی مرتبط با برند اپل و برند آیفون و دیگر موارد، به صورت مفصل در ۶ بند شرح داده شدهاند.
رعایت کلاس طراحی
ایمیلهای اپل با کلاس خاصی طراحی میشوند. اگر بخواهیم از منظر طراحی حرفهای گرافیک به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که المانهای مختلف ایمیلهای شرکت معظم اپل، بر اساس الگوهای دقیق دفترچهی برند این شرکت طراحی میشوند.
داشتن دفترچهی برند و رعایت دقیق الگوهای استفاده از لوگو، رنگ سازمانی و تایپوگرافی، موضوعی مهم است که بسیاری از طراحان کمپینهای ایمیلی آن را فراموش میکنند.
ایمیل بخشی از منظومهی تبلیغاتی و بازاریابی شرکتها است و باید بر اساس استایل طراحی مشخصی جلو برود. اگر الگوهای طراحی ایمیل یک شرکت هنوز دستتان نیامده، نیاز است با یک طراح گرافیک حرفهای یا یک شرکت طراحی معتبر مشاوره کنید و از خدماتشان استفاده کنید.