۵ توصیه برای طراحی ایمیل‌های تعاملاتی (Transaction)

۵ توصیه برای طراحی ایمیل‌های تعاملاتی (Transaction)

نکاتی که برای طراحی یک ایمیل «رسید خرید» باید به آنها توجه کنید.

وقتی در مورد ایمیل و کمپین‌های ایمیلی صحبت می‌کنیم، فقط در مورد ایمیل‌های تبلیغاتی صحبت نمی‌کنیم. بخش قابل توجهی از ایمیل‌هایی که هر روز دریافت می‌کنیم، ایمیل‌هایی هستند که مربوط به تراکنش‌ها هستند. تراکنش‌هایی که مربوط به ثبت‌نام در یک سایت، خرید از یک فروشگاه اینترنتی، یک عملیات بانکی، پیگیری درخواست پشتیبانی یا هر نوع تعامل دیگر با سرویس‌های استارتاپ‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌هاست.

به این دسته از ایمیل‌ها، ایمیل‌های معاملاتی (Transactional Emails) گفته می‌شود.

خیلی از طراحان و توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها، ایمیل‌های معاملاتی را با ساده‌ترین شکل ممکن ارسال می‌کنند. مثل یک رسید ساده که شامل متن است و کمترین میزان طراحی یا اطلاعات اضافی در آن وجود دارد. ولی واقعیت این است که این دسته از ایمیل‌ها، یک فرصت عالی در اختیار شما قرار می‌دهند. این ایمیل‌ها که به عنوان رسید عمل می‌کنند، می‌توانند به ابزاری تبدیل شوند که فروش‌ها و ارتباطات بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند و کارکردی فراتر از یک رسید ساده داشته باشند.

در این یادداشت، ۵ پیشنهاد برای تبدیل ایمیل‌های ترنس‌اکشن به چیزی فراتر را به شما ارایه می‌کنیم.

۱. صدای شما باید نشان‌گر برند شما باشد
طراحی ایمیل‌های معاملاتی مثل بقیه‌ی ایمیل‌ها نیست. در این دسته از ایمیل‌ها بیشترین توجه شما به جزییات مربوط به آن تراکنش خاص است (رسید خرید، مبلغ، موضوع پشتیبانی یا موارد دیگر). وقتی در حال طراحی این دسته از ایمیل‌ها هستید، بهتر است به قانون ۸۰/۲۰ توجه کنید. به این معنی که ۸۰ درصد تمرکز شما در طراحی ایمیل باید مربوط به آن تراکنش خاص باشد و ۲۰ درصد تمرکزتان را برای موارد تبلیغاتی بگذارید.

در ایمیل بالا که مربوط به رسید خرید از یک فروشگاه آنلاین لوازم خواب است، می‌بینید که تمرکز طراح ایمیل روی ارایه‌ی اطلاعات فاکتور خرید است. در انتهای ایمیل و در باکس آبی رنگ، طراح از فرصت ارایه‌ی فاکتور استفاده کرده و به مشتری پیشنهاد می‌کند که فروشگاه را به یک دوست معرفی کند و پاداش بگیرد.

 

۲. با مهم‌ترین جزییات شروع کنید
مهم‌ترین کاری که مشتریان شما پس از کلیک روی دکمه‌ی «خرید» انجام می‌دهند، چیست؟

معمولا پس از اینکه مشتریان خرید را در فروشگاه آنلاین انجام می‌دهند، منتظر دریافت یک ایمیل هستند که توضیحات سفارش آنها در آن درج شده است. این ایمیل به آنها این اطمینان را می‌دهد که همه‌ی فرایند خرید به درستی جلو رفته و پس از آن می‌توانند نسبت به پرداخت آنلاین سبد خریدشان اقدام کنند.

برای اینکه همه چیز مرتب و منظم باشد، باید دقت کنید که این اطلاعات در رسید خرید آنلاین درج شده باشد:

  • نام محصولات اضافه شده به سبد خرید، تعداد محصولات و تصویری کوچک از هر محصول
  • اطلاعات سفارش‌دهنده
  • کد اختصاصی هر سفارش (Order ID)
  • اطلاعات مربوط به نحوه‌ی پرداخت
  • آدرس خریدار
  • توضیحاتی در مورد نحوه‌ی ارسال محصولات
  • تاریخ تقریبی رسیدن محصولات
  • ایمیل تأییدیه‌ی سفارش، سندی مهم برای مشتریان فروشگاه‌های آنلاین است. به عنوان طراح چنین ایمیل‌هایی، باید بیشتری تمرکزتان بر ارایه‌ی دقیق همه‌ی اطلاعات مهم باشد. مشتریان باید به راحتی همه‌ی اطلاعات مهمی که مورد نیازشان است را در این ایمیل پیدا کنند.

در ایمیل تأییدیه‌ی سفارش در فروشگاه آنلاین Chewy، اطلاعات اساسی مربوط به سفارش به سهولت در اختیار خریدار قرار گرفته است.

 

۳. اجتماعی باشید
درج اطلاعات مربوط به اکانت‌های اجتماعی در ایمیل، باعث می‌شود مشتریان به سادگی به اکانت‌های اجتماعی شما دسترسی داشته باشند و اگر تجربه‌ی خوبی از خرید داشته باشند، بتوانند به سرعت و سهولت این تجربه را منعکس کنند.

اگر امکان به اشتراک‌گذاری آسان در شبکه‌های اجتماعی را در داخل ایمیل پیش‌بینی کرده باشید، مشتریان می‌توانند به سرعت چیزی در مورد شما بنویسند و روی یکی از اکانت‌هایشان منتشر کنند و به عنوان تبلیغ‌کننده برای شما عمل کنند.

 

۴. برای موبایل بهینه باشید
در مورد بهینه کردن ایمیل‌ها برای موبایل خیلی نوشته‌ایم. هرچه این گزاره را تکرار کنیم، باز هم کم است! این روزها بیشتر از ۵۰ درصد از کاربران، ایمیل‌های شما را روی گوشی‌های موبایل باز می‌کنند. به عنوان طراح یک موبایل ترنس‌اکشن، لازم است توجه خیلی جدی به این موضوع داشته باشید و مطمئن شوید که شکل نمایشی ایمیل روی موبایل مناسب است و اشکالی به وجود نمی‌آید.

اگر ایمیل‌های مربوط به رسیدهای خرید به خوبی روی موبایل نمایش داده نشوند، می‌تواند تأثیر منفی بزرگی روی اعتمادسازی کاربران شما داشته باشد و درآمدهای شما را کاهش دهد. جدای از شکل نمایش مناسب، مطمئن شوید که لینک‌های داخل ایمیل هم روی موبایل به خوبی کار می‌کنند و کاربر می‌تواند به سادگی آنها را پیدا کند و روی آنها با انگشت کلیک کند.

در نمونه ایمیل بالا که مربوط به رسید پرداخت آنلاین در یک فروشگاه اینترنتی است، می‌بینید که طراح تمرکز زیادی روی مینیمال بودن طراحی داشته و استفاده‌ی مناسب از فضاهای سفید، باعث می‌شود که ایمیل شکل نمایشی خوب و راحتی روی گوشی‌های موبایل داشته باشد.

 

۵. به مشتریان این امکان را بدهید که به سادگی سفارش‌شان را به‌روز کنند
حالتی را در نظر بگیرید که مشتری رسید ایمیلی مربوط به توضیحات سبد خرید را دریافت می‌کند. این رسید طبیعتا باید شامل تمام اطلاعاتی باشد که در بالا (بند ۲) به آنها اشاره شد. در نگاهی به اطلاعات ایمیل، مشتری متوجه می‌شود که بخشی از اطلاعات درست ثبت نشده. مثلا اشکالی در ثبت آدرس هست، یا یک محصول اشتباهی به سبد خرید اضافه شده و باید حذف شود، یا موارد دیگر. طبیعتا در این حالت نیاز به امکانی دارد که به سرعت و سهولت بتواند اطلاعاتش را به‌روزرسانی و اصلاح کند.

به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی ایمیل، باید به این موضوع در برنامه‌نویسی چنین ایمیل‌هایی توجه کنید. یک راه این است که لینکی را برای بازگشت به سبد خرید و پروفایل در نظر بگیرید تا کاربر بتواند به صورت مستقیم از داخل ایمیل به سرعت به صفحه‌ی مورد نظر رجوع کند و موارد را اصلاح کند. یک راه‌حل دیگر این است که امکانی را برای ارتباط آسان با بخش پشتیبانی فروشگاه آنلاین در نظر بگیرید تا کاربر بتواند موارد اصلاحی مورد نظرش را با بخش پشتیبانی در میان بگذارد و رسید ایمیلی اصلاح‌شده را دریافت کند.

در نمونه‌ی رسید ایمیلی بالا که مربوط به رسید سفارش رزرو استارتاپ خوش‌نام Airbnb است، پس از اینکه اطلاعات رزرو موفق خانه به کاربر نمایش داده می‌شود، اطلاعات دقیقی از واحد پشتیبانی و نحوه‌ی با آنها نیز به کاربر ارایه می‌شود.

 

6. الگویی برای یک ایمیل تعاملاتی
طراحی یک ایمیل تعاملاتی (Transaction) به صورت یک صورتحساب ایمیلی، پروسه‌ای است که برای تمام فروشگاه‌های آنلاین و بسیاری دیگر از شرکت‌ها که خدمات‌شان را در بستر اینترنت ارایه می‌کنند، الزامی است.

قالب زیر، الگویی کاربردی به شما ارایه می‌دهد که تقریبا برای هر موضوعی قابل استفاده است:

 

اگر بخواهیم بر اساس تمپلیت بالا، الگویی برای نسخه‌ی موبایلی (ریسپانسیو) این ایمیل در نظر بگیریم، به الگوی زیر می‌رسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *