اغلب کمپینهای ایمیلی مشکلاتی دارند که باعث اسپم شدن آنها میشود. جیمیل و یاهو نیز اطلاعات دقیقی در این مورد ارایه نمیکنند. استفاده از ابزارهای ثالث، کمک میکند تا وضعیت دلیور شدن کمپینهایتان را دقیقتر تحلیل کنید و اشکالات را برطرف کنید.
قبلا در مورد کابوسهای مدیران کمپینهای ایمیلی صحبت کرده بودیم. واقعیتش را اگر بخواهید، کمپینهای ایمیلی به آن سادگی که به نظر میرسد، نیستند. علاوه بر اینکه برای طراحی یک کمپین خوب باید وقت زیادی بگذارید و علاوه بر اینکه برای به دست آوردن یک لیست ایمیلی خوب باید تلاش زیادی انجام دهید، پس از ارسال هم خیالتان راحت نیست. چه اتفاقی میافتد اگر کمپینی را با کیفیت خوب طراحی کنید، با سرویس مناسبی آن را ارسال کنید و لیست خوبی هم داشته باشید، ولی در نهایت متوجه شوید آمار دلیور شدن ایمیلهای شما خیلی پایین است؟!
علیرغم توجه به همهی جزییات تکنیکی و طراحی، باز هم احتمال زیادی دارد که مشکلاتی برای شما ایجاد شود. معمولا هم این مشکلات زمانی خودشان را نشان میدهند که دیر شده است و کاری از دستتان ساخته نیست.
بر اساس گزارشی که سایت Litmus منتشر کرده، حدود ۷۰٪ از کمپینهای ایمیلی که هر روزه توسط برندها ارسال میشوند، حداقل یک مشکل مرتبط با اسپم شدن در خودشان دارند. مشکلاتی که باعث می شود حتی کمپینهای بزرگترین و معتبرترین برندها هم گاهی سر از پوشهی اسپم کاربران در بیاورند.
برای اینکه مطمئن شوید کمپینهای ایمیلی شما مشکلات کمتری با اسپم داشته باشد، ابزارهایی برای سنجش میزان دلیور شدن مطرح میشوند که به آنها Deliverability Tools میگویند.
دو مدل از ابزارهای سنجش دلیوری وجود دارد. مدلهایی که وضعیت دلیور شدن ایمیلها را قبل از ارسال بررسی میکنند و ابزارهایی که وضعیت دلیور شدن ایمیلها را پس از ارسال بررسی میکنند. به این دو مدل ابزارها، Pre-Deliverability Tools و Post-Deliverability Tools گفته میشود.
با استفاده از ابزارهای پیش از ارسال، ایمیلتان را برای میزان اسپم شدن بررسی کنید
خیلی از بازاریابان دیجیتال تصور میکنند که به دست آوردن مشکلات مربوط به دیلور شدن ایمیلها در زمان قبل از ارسال کمپین کار غیرممکنی است. واقعیت این است که غیرممکن نیست، ولی ممکن است خیلی سخت به نظر برسد.
یک واقعیت مهم در مورد اسپمفیلترهای سرویسهای ایمیلی این است که عملکرد آنها به صورت داینامیک است و در زمانهای کوتاه دچار تغییرات میشود. سرویسهای بزرگ ایمیلی (مثل جیمیل و یاهو و اوتلوک) معمولا اطلاعات دقیقی در مورد اینکه چه چیزهایی باعث فیلتر شدن ایمیلها میشود و معیارهای داوری آنها برای کمپینها چیست، ارایه نمیکنند.
بگذارید چند تا مشکل که تقریبا به صورت قطعی باعث اسپم شدن کمپینها میشود را با هم مرور کنیم:
ارسال کمپین ایمیلی با استفاده از آدرس دامین فرستندهای که به هر دلیل در بلکلیست سرویسهای ایمیلی قرار گرفته است.
اگر ایمیلهای شما بر اساس استانداردهای SPF و DKIM اعتبارسنجی نشده باشند، به طور مستقیم روانهی پوشهی اسپم میشوند.
عدم انجام تنظیمات DMARK روی دامین فرستنده.
استفاده از کلماتی که اسپمخورشان ملس است و سرویسهای ایمیلی به آنها حساس هستند.
استفاده از ابزارهای سنجش دلیور شدن ایمیلها قبل از ارسال کمپین، کمک میکند که بخش زیادی از این مشکلات را حل کنید. این ابزارها مشکلات پیش روی کمپینهای شما را شناسایی میکنند و راهنماییتان میکنند که آنها را قبل از اینکه کمپین را ارسال کنید، برطرف کنید.
لیست زیر، تعدادی از معروفترین سرویسهای جهانی مربوط به ابزارهای سنجش دلیوری Pre-Send را نشان میدهد:
- Email on Acid
- Return Path
- ۲۵۰ok
- Mail-Tester
- eDataSource
- SpamAssassin
- Litmus Spam Testing
- MailMonitor
با استفاده از ابزارهای پس از ارسال، ایمیلتان را برای میزان قرار گرفتن در اینباکس کاربران بررسی کنید
در کنار ابزارهایی که کمپینهای ایمیلی را قبل از ارسال بررسی میکنند، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که کمپینهای شما را پس از ارسال آنالیز میکنند و وضعیت قرارگیری آنها در اینباکس کاربران را بر اساس فاکتورهای مختلف تحلیل میکنند.
سرویسهای ایمیلی (ESPهایی مثل جیمیل و یاهو و اوتلوک) به شما گزارش میدهند که چند درصد از ایمیلهای شما دلیور شده است، ولی گزارش آنها نشان نمیدهد که ایمیل در اینباکس کاربران قرار گرفته یا اسپم شده است. از نظر سرویسهای ایمیلی، قرار گرفتن ایمیل در پوشهی اسپم نیز عنوان «دلیور شدن ایمیل» محسوب میشود؛ ولی احتمالا شما اینطوری نگاه نمیکنید!
با استفاده از سرویسهای ثالث، میتوانید اطلاعات دقیقتری از وضعیت دلیور شدن و اینباکس شدن کمپینهایتان دریافت کنید.
لیست زیر، تعدادی از معروفترین سرویسهای جهانی مربوط به ابزارهای سنجش دلیوری Post-Send را نشان میدهد:
- SendForensics
- eDataSource
- ۲۵۰ok
- Return Path
- MailMonitor
- EmailReach
جمعبندی
استفاده از این ابزارها نه تنها کمک میکند که از اسپم شدن ایمیلهای شما تا حد امکان جلوگیری شود، بلکه در نهایت باعث اعتبار بیشتر دامینهای فرستندهی شما نیز خواهد شد. رعایت نکات تخصصی مرتبط با دلیور شدن بهتر ایمیلها، کیفیت ارسالهای شما را بیشتر کرده و در نهایت باعث به دست آمدن نرخ ROI بالاتری برای شما میشود.