اگر وارد حوزهی ایمیل مارکتینگ شدهاید و میخواهید دانش خودتان در این حوزه را کمی فراتر ببرید – فراتر از اینکه چگونه یک لیست ایمیل بسازید و چگونه ایمیلهایتان را طراحی کنید و برای ملت بفرستید – لازم است نگاه دقیقتری به SMTP داشته باشید.
SMTP مخفف کلمات Simple Mail Transfer Protocol است. SMTP در واقع پروتکل و اتفاقات پشتصحنهای است که در ایمیلهای ارسالی شما رخ میدهد تا ارتباط بین فرستندهی ایمیل و گیرندهی ایمیل و شرکتهای سرویسدهندهی ایمیل را برقرار کند.
SMTP Relay چیست؟
SMTP Relay پروتکلی است که به ایمیلها اجازه میدهد در فضای اینترنت به سلامت منتقل شوند و به دست گیرنده برسند.
این پروسه از دو قسمت تشکیل شده:
۱) دریافت ایمیل از فرستنده
۲) انتقال ایمیل به صندوق ایمیل گیرنده
این پروتکل از سال ۱۹۸۲ شروع به کار کرد و همچنان به عنوان یک استاندارد در فضای اینترنت استفاده میشود.
برای اینکه موضوع را کمی باز کنیم، اجازه دهید داستان سفر یک ایمیل از ابتدا تا انتها را با هم مرور کنیم:
ارسال ایمیل از طریق سرور SMTP با کمک سرویسهای ایمیلی
با ذکر این مقدمه میخواهیم بررسی کنیم که یک سرویس ارایهدهندهی خدمات ایمیلی چگونه از این پروتکل برای ارسال ایمیلها استفاده میکند؟
شرکتها و سایتهای اینترنتی که دنبال این هستند تا تعداد زیادی ایمیل را را برای مشتریانشان ارسال کنند، از SMTP relay بهره میگیرند تا کار را کیفیت و سهولت بیشتری انجام دهند و گزارشات دقیقی از وضعیت کمپینهایشان بگیرند.
وقتی یک کمپین انبوه ایمیلی را از طریق سرویسی میفرستید، شرکت شما نیازی ندارد تا میلسرور (Mail Server) خودش را راهاندازی کند و با کلی موضوعات فنی پیچیده سروکله بزند.
همانطور که در دیاگرام پایین میتوانید ملاحظه کنید، وقتی کمپینی را میسازید و با استفاده از زیرساخت یک سرویس ارایهدهندهی خدمات ایمیلی ارسال میکنید، سرورهای SMTP این کمپین را پردازش میکنند و آن را برای لیست مخاطبین شما ارسال میکنند.
سرویسهای بزرگ ارایهی خدمات ایمیلی (مثل جیمیل و یاهومیل و هاتمیل و…) برای اینکه با ارسال ایمیلهای اسپم مبارزه کنند، محدودیتی را برای تعداد ایمیلهایی که در هر روز و ساعت میتوانید به مخاطبین ارسال کنید، در نظر میگیرند. وقتی به عنوان یک مشتری خدمات ایمیل مارکتینگ یک کمپین ایمیلی ارسال میکنید، معمولا میخواهید این کمپین را به یک لیست بزرگ ارسال کنید؛ و این کار را در زمانی کم – مثلا چند دقیقه یا چند ساعت – انجام دهید.
برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، به خدمات شرکتهایی که ارسال انبوه و با کیفیت ایمیل را برای شرکتها فراهم میکنند، نیاز دارید.
اینجاست که SMTP relay (رله SMTP) کارکرد خودش را نشان میدهد. سرویس SMTP relay به شرکتها کمک میکند تا بتوانند حجم بالایی از ایمیل را در بازهی زمانی کوتاه ارسال کنند، بدون اینکه ایمیلهای ارسالی اسپم شوند یا دچار محدودیتهای سرویسهای ایمیلی برای ارسال شوند.
شرکتهای تخصصی ایمیل مارکتینگ برای بتوانند چنین زیرساختی را فراهم کنند، اقدامات زیادی را انجام میدهند و منابع مختلفی را بهکار میگیرند تا این زیرساخت فراهم شود. همینطور این شرکتها باید ارتباط نزدیکی با شرکتهای ارایهی خدمات اینترنتی (ISPs) و شرکتهای ارایهی خدمات ایمیلی (ESPs) داشته باشند تا هماهنگی لازم برای ارسال میلیونها ایمیل در روز را انجام دهند.
به عنوان یک شرکت یا سایت اینترنتی یا سرور شخصی، ممکن است با ارسال روزانه ۱۰۰۰ یا کمتر از هزار ایمیل، به عنوان اسمپر شناسایی شوید و مشکلات زیادی برای سایت و سرورتان ایجاد شود، ولی سرویسهایی در بالا عنوان شد با زیرساختی که ایجاد کردهاند، میتوانند روزانه میلیونها ایمیل ارسال کنند و ایمیلهایشان اسپم نشود.
در پشت صحنهی سرورهای SMTP چه میگذرد؟
در سرورهای تخصصی شرکتهای ایمیل مارکتینگ یک لایهی اضافی نیز برای ارسال ایمیلهای با حجم بالا وجود دارد. قبل از اینکه سرورهای SMTP کمپین ساختهشده توسط یک مشتری را ارسال کنند، سیستم بهطور اتوماتیک کدهایی را به فایل HTML ایمیلها اضافه میکند. این کدها به آنها اجازه میدهد تا بتوانند وضعیت تکتک ایمیلهای ارسالی را رهگیری کنند. این کدهای رهگیری همچنین به کاربران اجازه میدهد تا پس از ارسال هر کمپین ایمیلی، اطلاعات دقیقی در مورد میزان باز شدن ایمیلها و کلیک شدن ایمیلها دریافت کنند.
این کدهای رهگیری همچنین به کاربران کمک میکند تا اطلاعاتی در مورد اینکه ایمیلها در چه سرویسدهندهی ایمیلی (یاهومیل یا جیمیل یا اوتلوک و…) باز شدهاند، به دست آورند. همچنین گزارش میدهند که درصد باز شدن ایمیلها در دستگاههای مختلف (کامپیوتر، گوشی و…) چقدر است.
یکی از اطلاعات کاربردی از طریق این کدهای رهگیری، میزان دلیور شدن ایمیلها و احیانا مشکلات مربوط به دلیور نشدن ایمیلها (Hard Bounce و Soft Bounce) است. وقتی میگوییم ایمیل ارسالی به یک مخاطب دچار Hard Bounce میشود، منظورمان این است که آن ایمیل گیرنده یک مشکل اساسی ندارد؛ مثلا دیگر وجود ندارد. وقتی از Soft Bounce صحبت میکنیم، منظورمان این است که آدرس ایمیل گیرنده با مشکل دیگری مواجه است و ممکن است این مشکل به زودی برطرف شود؛ مثلا ممکن است فضای سرور ایمیل گیرنده پر شده باشد یا سرور گیرنده به طور موقت از دسترس خارج شده باشد.
کل این گزارشات و اطلاعات، از طریق کدهای رهگیری کوچکی به دست میآید که به ایمیلها اضافه میشوند.
انتخاب یک پورت SMTP
یکی از نکات مهم در مورد SMTP، انتخاب پورت مناسب است. برای اینکه درک بهتری در مورد پورت پیدا کنیم، اجازه بدهید کمی به عقب برگردیم و این موضوع را بررسی کنیم که وقتی کامپیوترها و سرورها در فضای اینترنت با هم ارتباط برقرار میکنند، چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
بیایید فرض کنیم که میخواهید به سایت ما متصل شوید. مرورگرتان را باز میکنید و آدرس سایت را در مرورگر تایپ میکنید. در این حالت، آدرس سایتی که تایپ کردهاید، توسط Domain Name System یا همان DNS به آدرس IP که در پشت آدرس سایت مخفی شده، تبدیل میشود. وقتی آدرس را تایپ میکنید، به آدرس آیپی سایت ما هدایت میشوید.
یک پورت SMTP در واقع درگاهی است که برای ارتباطات SMTP استفاده میشود. امروزه بیشترین پورتهای SMTP که استفاده میشوند، پورتهای ۲۵ و ۴۶۵ و ۵۸۷ و ۲۵۲۵ هستند. این موضوع به این معنی نیست که این پورتها تنها پورتهای در دسترس هستند. این پورتها به این دلیل زیاد استفاده میشوند که معمولا باز و در دسترس هستند و اجازهی دسترسی را به سایر سرورها میدهند. به همین دلیل سرورها زمانی که میخواهند با هم صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند، سعی میکنند از طریق این پورتها به هم متصل شوند.
در نهایت، SMTP Relay زندگی ما را به عنوان دیجیتال مارکتر راحتتر میکند! به عنوان کارشناس ایمیل مارکتینگ نیازی نیست خودتان را درگیر کارهای فنی سرورها کنید؛ به جای آن تمرکزتان را روی برنامهریزی و تولید محتوا و طراحی کمپینهای خوشگل ایمیلی میکنید و خیالتان راحت است که SMTP Relay به شکلی مناسب راهش را برای انتقال کمپینهای ارزشمند شما به دست مخاطبین پیدا میکند.