وقتی ایمیلی که برای کاربر فرستادهایم، به هر دلیل توسط سرور گیرنده برگشت میخورد، میگوییم که ایمیل دچار «پرش» (Bounce) شده است.
بر اساس دلیلی که ایمیل دچار پرش شده است، مدلهای مختلفی از پرش داریم.
به درصدی از ایمیلهای ارسالی که به هر دلیل دچار پرش می شوند و توسط سرور گیرنده reject میشوند، نرخ پرش (Bounce Rate) گفته میشود. «نرخ پرش» یکی از فاکتورهای مهم در کمپینهای ایمیل مارکتینگ است و باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد. نرخ پرش بالا این موضوع را نشان میدهد که بانک ایمیلی شما کیفیت مناسبی ندارد. در اغلب سرویسدهندههای ایمیل اگر میزان بانسریت کمپینهای شما بالاتر از یک حد مشخص باشد، اکانت شما مسدود میشود.
Hard Bounces
پرش سخت (Hard Bounce) به معنی وجود یک مشکل دائمی برای رسیدن ایمیل شما به دست مخاطبتان است. یک ایمیل معمولا به یکی از دلایل زیر دچار Hard Bounce میشود:
- آدرس ایمیل گیرنده وجود ندارد.
- نام دامینی که آدرس ایمیل مبتنی بر آن است، وجود ندارد.
- سرور گیرندهی ایمیل به طور کامل دریافت ایمیل را مسدود کرده است.
Soft Bounce
پرش نرم (Soft Bounce) معمولا به دلیل یک مشکل موقتی ایجاد میشود و به همین دلیل برخورد سرویسدهندههای ایمیل با اینگونه ایمیلها متفاوت است. سرویسدهندههای ایمیل معمولا تا چند بار به یک آدرس ایمیل اجازه میدهند که دچار Soft Bounce شود. اگر قبلا کمپینی برای این آدرس ایمیل ارسال شده و گیرنده آن را باز کرده باشد، مهربانی سرویسدهندههای ایمیلی با این آدرس خیلی بیشتر میشود!
یک ایمیل معمولا به یکی از دلایل زیر دچار Soft Bounce میشود:
- صندوق ایمیل گیرنده پُر شده است.
- سرور گیرندهی ایمیل آفلاین شده و در حال حاضر در دسترس نیست.
- ایمیل خیلی پُر حجم است.
نرخ میانگین Bounce Rate چقدر است؟
طبیعتا هرچه نرخ پرش ایمیلها کمتر باشد، اتفاق بهتری است. تحلیل مؤسسهی Campaign Monitor نشان میدهد که تقریبا ۱٪ از ایمیلهای ارسالی دچار پرش (ترکیب پرش سخت و پرش نرم) میشوند.
چگونه نرخ پرش را بهبود ببخشید؟
اینجا وقتی از بهبود صحبت میکنیم، منظورمان کمتر شدن است. هرچه Bounce Rate به صفر نزدیک شود، نشاندهندههای باکیفیتتر بودن کمپینها و لیستهای ایمیلی شماست.
چند توصیهی کلی برای این کار وجود دارد:
- به لیستهای غریبه ایمیل ارسال نکنید.
- هرگز لیست ایمیل از اینترنت نخرید.
- آدرسهای ایمیل نامعتبر را حذف کنید.
- در فرمهای ثبتنام در سایتتان، از ثبتنام دومرحلهای استفاده کنید.
- محتوای اسپم در ایمیلهایتان قرار ندهید.
- گزارش پرشهای نرم قبلی را بررسی کنید و اگر مطمئن شدید که مشکلی وجود دارد، آنها را حذف کنید.
چرا برخی از آدرسهای ایمیل واقعی دچار پرش میشوند؟
گاهی وقتها اتفاق عجیبی میافتد. به این شکل که یک آدرس ایمیل واقعی وجود دارد که وقتی به صورت شخصی به آن آدرس ایمیل میزنید، ایمیل دریافت میشود و پاسخ هم میگیرید، ولی وقتی آن آدرس را در لیست ایمیلتان قرار میدهید و از سرویس ایمیل مارکتینگ برایش ایمیل میفرستید، ایمیل را جزو Bounce ها گزارش میدهد.
خیلی از مواقع دلیل این اتفاق به خاطر فایروالها و اسپمفیلترهایی است که روی سرویسهای ایمیلی وجود دارد. نحوهی کار این فیلترها در سرویسهای مختلف (جیمیل و یاهو و وبسرورهای سازمانی و…) متفاوت است، ولی اگر ایمیلی متعلق به سرویسهای Gmail و Yahoo بانس شود، معمولا این مشکل موقتی است و بعد از یکی دو روز مشکل حل میشود؛ مگر اینکه کاربر یک فیلتر مشخص برای ایمیلهای ارسالی سرویسدهندهی شما تعریف کرده باشد.