در این یادداشت نگاهی داریم به طراحی چند کمپین ایمیلی و حال و هوای تابستانهای که در آنها وجود دارد.
عنوان این کمپین ایمیلی: «شگفتی تابستانی! تحویل رایگان برای یک روز دیگر»
برای اینکه چشمان بیننده را خیره کنید و توجه او را جلب کنید، لازم نیست حتما از یک عکس که با کیفیت بالا و حرفهای تصویربرداری شده، استفاده کنید. گاهی استفاده از طرحهای زمینهی عالی هم میتواند همان کارکرد را داشته باشد.
وقتی به رنگهای محکم و بولد فکر میکنیم، گزینههای زیادی در اختیار داریم. لازم نیست فقط از رنگهای تند و قرمز و زرد و نارنجی و رنگهای محکمی مانند طیفهای رنگ آبی و بنفش استفاده کنیم. گاهی وقتها ترکیبی از رنگهای خاص (مانند رنگ غروب آفتاب در یک روز زیبای تابستانی) میتواند تأثیرگذاری خوبی داشته باشد و چشمها را روی کمپین شما نگه دارد.
تایپوگرافی نیز به کمک این کمپین آمده. مشخصا تیتر اصلی روی طرح به صورت گرافیکی کار شده و در قالب یک عکس خروجی گرفته شده و در کمپین قرار گرفته.
خیلی از طراحان گلایه دارند که در کمپینهایی که به زبان فارسی و برای مخاطب ایرانی طراحی میکنند، دستشان برای استفاده از فونت خیلی باز نیست. این نگرانی البته فقط محدود به ما فارسیزبانها نیست. با توجه به اینکه اغلب سرویسدهندگان ایمیل محدودیتهای فراوانی را برای درج کد در ایمیل قرار دادهاند، دستوبال طراحان ایمیل خیلی بسته میشود. آنها نمیتوانند از فونتهای دلخواهشان استفاده کنند و از بسیاری از اسکریپتها و کدهای HTML و CSS که در صفحات وب استفاده میشود، محروم هستند. ولی کسی جلوی شما را نگرفته که از تایپوگرافی روی عکس استفاده نکنید! به فتوشاپ احترام بگذارید و با این نرمافزار بیشتر دوست شوید. تجربه نشان داده که فتوشاپ دوست خوبی است و میتواند با کمک خلاقیت شما، کلی کمکحالتان باشد!
عنوان این کمپین ایمیلی: «خداحافظ بهار! سلام تابستان!»
یکی از نمونههای خیلی خوب که نشان میدهد علیرغم همهی محدودیتهای موجود در بستر ایمیل، چگونه با کمک خلاقیت و جسارت خود میتوانید یک کمپین جاندار طراحی کنید.
تصویر این هندوانهی، ارتباط خاصی با محصولات این شرکت ندارد (آنها لوازم خانه میفروشند)، ولی این تصویر GIF متحرک از خوردهشدن هندوانهی آبدار، حتما توجه مخاطب شما را جلب میکند.
فراموش نکنیم تقریبا در وسط تابستان هستیم و هر چیزی که بتواند حالمان را وسط این گرما سر جا بیاورد، جذاب است؛ حتی اگر این چیز، دیدن یک تصویر متحرک از هندوانهای باشد که متن مربوط به تخفیفهای تابستانی روی آن حک شده.
این تصویر متحرک البته چندان هم بیربط با موضوع کمپین نیست. به مخاطب یادآوری میکند که فرصت محدود است و اگر دست نجنباند، فرصتش مثل این هندوانه تمام میشود!
عنوان این کمپین ایمیلی: «خودتان را برای تابستان خنک کنید!»
این طراحی جان میدهد برای روزهای طولانی و داغ تابستان. عکس لیوان آیسکافی به قدری بزرگ و برجسته است که علاوه بر متن هدر، لوگو را هم در خود پوشش داده.
استفاده از چنین عکسهای بزرگی، انرژی خوبی به کمپین ایمیلی شما میدهد. چنین عکسی توجه مخاطب را جلب میکند و حتی اگر به سایر قسمتهای کمپین هم توجه نکند، توجه او را به اصلیترین لینک شما جلب میکند و این شانس را به شما میدهد که یک لینک CTA خوب از مخاطب بگیرید.
عنوان این کمپین ایمیلی: «پیشنهاد ویژهی تابستانی برای شما»
نمونهای دیگر از کاربرد قدرتمند رنگ پسزمینه. البته اینجا وقتی از رنگ صحبت میکنیم، منظورمان واقعا رنگ نیست. در واقع با یک عکس سروکار داریم.
تصویری زیبا از غروب آفتاب، با این شعار که «ما تابستانها را تعطیل نمیکنیم. ما تازه در تابستان راه میافتیم». شعاری پر انرژی که با تصویری پر انرژی و البته تایپوگرافی پر انرژی همراه شده است.
وقتی از کمپینهای تبلیغاتی ایمیلی صحبت میکنیم، با دو مدل کمپین سروکار داریم: کمپینهایی که خیلی سرراست میروند سر اصل موضوع و حرفِ دلشان و محصول یا سرویسی را که میخواهند معرفی کنند، میگذارند روی دایره و جلوی چشم ملت. مدل دیگری از کمپینهای تبلیغاتی هستند که دوست دارند کمی بازی کنند. آنها حرفشان را مستقیم نمیزنند. به جای اینکه پیام را مستقیم به مخاطب ابلاغ کنند، سعی میکنند حس و حال ایجاد کنند و کاربر را از طریق CTA به صفحهی فرود هدایت کنند.
عنوان این کمپین ایمیلی: «دنبال یک لباس تابستانهی جدید میگشتید؟ ما برای شما پیدا کردیم!»
میتوانید عاشق این نوار چرخندهی نمایش محصولات که در قالب یک Animated GIF اجرا شده، نشوید؟ (واقعا میتوانید؟!)
این کمپین خیلی جذاب و تأثیرگذار و تودلبرو است. چرا؟ به این دلیل که در عین سادگی، چشمنواز است و کلی حرف برای گفتن دارد.
مینیمالیسم به شکلی عالی در طراحی این ایمیل رعایت شده: تیتری بزرگ و کوتاه، توضیحی کوتاه، تصویر متحرک و در نهایت یک دکمه بزرگ CTA. زمینهی سفید و پرهیز از شلوغی در طراحی.
در کل از ۱۵ کلمه متن در طراحی این ایمیل استفاده شده و به نظر میرسد حرفهایی که لازم است، گفته شده. وقتی با کمترین میزان کلمات میتوان پیام را منتقل کرد، چرا زیادهروی کنیم؟ (من هم دارم در نوشتن زیادهروی میکنم! همان جملهی اول برای توصیف این ایمیل کافی بود!)
شاد و ایمیل مارکتر باشید. ?