هر هفته کمپینهای ایمیلی را از منظر طراحی بررسی کنیم. هر هفته چند کمپین زیبایی را که میبینیم، میگذاریم پیش رو و نکاتی که به نظرمان میرسد را در موردشان مینویسیم.
در این یادداشت از ایمیلهایی مینویسیم که شرکتها و استارتاپها برای تشکر از مشتریانشان میفرستند. «تشکر از مشتری» یکی از بهترین راهکارها و بهانهها برای ارتباط مجدد با کسانی است که ارتباطی با برند شما دارند. اگر بهانهای برای ارسال یک ایمیل سپاسگزاری برای آنها داشته باشید، میتوانید از این فرصت به عنوان کانالی برای فروش بیشتر و همچنین نزدیک شدن به قلوبِ مشتریان استفاده کنید!
کمپین ۱۰ سالگی استکاورفلو
استکاورفلو محبوب قلوب برنامهنویسان و توسعهدهندگان نرمافزار است. پلتفرمی جهانشمول برای پیدا کردن راهحلهای مشکلاتی که در حین اجرای پروژهها پیش میآید. مشهور است که خیلی از برنامهنویسان میگویند اگر استکاورفلو از کار بیفتد، پروژههای ما هم متوقف میشود!
خیلی مقدمهی طولانیای شد!
سالگرد رونمایی از استارتاپ، سالگرد تأسیس شرکت یا لانچ یک محصول و سرویس جدید و رسیدن به عدد و رقمهای خاص، بهانههای خوبی هستند که دستبهایمیل (!) شوید و ایمیل تشکرآمیزی برای مشتریانتان بفرستید. یک جشن کوچک بگیرید و بگذارید آنها هم در این چشن در صندوق ایمیلشان با شما شریک شوند.
در این کمپین تمرکز CTA (کلیک کاربران) روی یک ویدئو گذاشته شده و از کاربران دعوت شده که این ویدئو که مصاحبهای با مسؤولین است را ببینند.
تصویر GIF متحرک در سمت بالایی ایمیل، حس پویایی و شادابی خاصی به این کمپین داده و در ترکیب با رنگ پسزمینه، آن را در کلاس طراحی بالایی قرار میدهد.
ترلو و تشکر طلایی از مشتریان
بعد از استکاوفلو، احتمالا Trello را بتوان دومین ابزار آنلاین توسعهدهندگان دانست که بدون آن زندگیشان از هم میپاشد! با این تفاوت که راهکارهای آنلاین ترلو، به جز برنامهنویسان و توسعهدهندگان فنی، برای همهی افراد کاربرد دارد. Trello یک راهکار عالی برای مدیریت تسکها و مرتب کردن ایدهها در یک بستر آنلاین و چندکاربره است.
Trello به جای سالگرد رونمایی، از فرصت تعداد کاربران استفاده کرده. این کمپین به مناسبت رسیدن این سرویس به ۱۰ میلیون کاربر طراحی شده. یک سورپرایز ویژه، این ایمیل را از یک ایمیل اطلاعرسانی و تشکر خشکوخالی به یک ایمیل جذاب برای کاربران تبدیل کرده: «ترلو به کاربران اکانت طلایی هدیه میدهد.»
با اینکه ترلو تقریبا رایگان است، ولی اکانتهای طلایی (Gold) ترلو با هزینهی اشتراک ۵ دلار در ماه، کمی امکانات بیشتر نسبت به اکانتهای عادی به کاربر میدهند و احساس طلایی بودن کاربر را تقویت میکنند!
این هدیهی ویژه، این کمپین تشکر را به سطحی بالاتر ارتقا داده و باعث میشود کاربران ترلو، حس علاقه و وفاداری بیشتری به این روباهِ ملوسِ خاکستری داشته باشند!
ممنون! رفتیم توی بورس!
یک ایمیل تیپیکال سپاسگزاری از مشتریان.
نامهای از مدیرعامل استارتاپ MindBody خطاب به مشتریان، برای اطلاعرسانی پذیرش این استارتاپ در بورس NASDAQ ایالات متحده و تشکر از مشتریان بابت همراهیشان.
گاهی ایمیلهای تشکر از مشتریان به همین سادگی و روشنی هستند. نامهای برای مشتریانتان بنویسید و از آنها بابت همراهی آنها برای رسیدن به یک نقطهی مشخص تشکر کنید.
این نامهها و ایمیلها، یونیک هستند و حسی از همراهی و وفاداری را در مشتریان شرکت برمیانگیزند.
هدیهی غافلگیرکنندهی آمازون
دلنشینترین و جذابترین راه برای تشکر از مشتریان، فرستادن یک ایمیل برای آنها و دادن یک هدیهی ارزشمند است؛ مثل کاری که Trello با کمپینش برای مشتریان انجام داد.
آمازون هم دستودلبازی میکند و یک گیفتکارت ۲۵ دلاری برای تشکر از مشتریانش ارسال میکند.
اگر این امکان را دارید که بتوانید بابت یک رویداد یا مناسبت خاص، بخشی از سرویستان را برای مشتریان هدیه بدهید، این کار را بکنید. ارایهی یک هدیه، کمپینهای ایمیلی شما را به چیزی فراتر از یک تراکت تبلیغاتی برای شرکت شما تبدیل میکند. با دریافت هدیه، مشتریان به کمپینهای شما به چشمی دیگر نگاه میکنند. ایمیلهای شما مثل تخممرغ شانسی میشود که بعضی وقتها چیزهای خوبی از دلش درمیآید!
ممنون! سال نو هم مبارک!
مناسبتهایی مانند سال نو (و همچنین برخی عیدهای مذهبی) فرصتهای خوبی هستند تا یک کمپین عمومی برای مخاطبینتان بفرستید و به آنها تبریک بگویید.
بهتر است در کمپینهای تبریک عید یا تبریک مناسبتهای دیگر، چندان روی وجه تجاری شرکتتان تمرکز نکنید. شاید بهتر باشد اسمی از خدمات و محصولات جدیدتان نیاورید و سراغ دکمههای برجسته و چشمکزن CTA که کاربر را تشویق میکنند روی لینکی کلیک کند هم نروید.
یک تبریک ساده و زیبا داشته باشید. با مخاطبین یک ارتباط دوستانه و انسانی برقرار کنید؛ ارتباطی فراتر از ارتباط فروشنده و خریدار.
به جای درج تصاویر محصولات و معرفی قابلیتهای آنها، از تصاویر انسانیتری در این کمپینها استفاده کنید. مثل عکس دستهجمعیِ کارمندان شرکتتان؛ یا تصاویری از محیط کاری که حسی از نزدیکی و صمیمیت را میرساند.
از دیدنِ کمپینی که استارتاپ GroveMade برای تبریک سال نو برای مشتریانش فرستاده، لذت میبرم. جُدای طراحی مینیمال و استفادهی هنرمندانه از تایپوگرافی و تصاویر خاکستری، حس و حال ایمیل نیز صمیمی و دلنشین است.