در ۱۵ سالی که از عمر با خیر و برکت جیمیل میگذرد، این سرویسِ محبوبِ ایمیل چند تغییر عمده را پشت سر گذاشته. برخی از این تغییرات با اعلام قبلی و با هیاهوی طرفدارانش همراه بودند؛ برخی از تغییرات هم بدون اطلاع قبلی اعمال شدند. تغییراتی که جیمیل اعمال میکند، بازاریابان ایمیلی را مجبور میکند مرتب رویکردهایشان را تغییر دهند و خودشان را با جیمیل سازگار کنند.
فراموش نکنیم که در حال حاضر بیش از یک میلیارد آدرس ایمیل فعال Gmail وجود دارد و محبوبترین و پرکاربردترین سرویس اینباکس ایمیل در دنیا است.
در آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ماه سال ۱۳۹۷) جیمیل یک پک اصلاحیه روی رابط کاربری جیمیل اعمال کرد و فیچرهایی را به آن اضافه کرد. یکی از مورد توجهترین این گزینهها، امکان Easy Unsubscribe بود.
این گزینه به کاربران امکان میداد تا از کمپینهایی که اخیرا ایمیلهای آنها را باز نکردهاند، به سادگی خارج شوند. در واقع خودِ جیمیل به کاربر برای این مورد اطلاعرسانی میکرد.
این آپشن، اشک بازاریابان ایمیلی را درآورد و این ترس را به وجود آورد که این گزینه ممکن است افزایش نرخ Unsubscribe و کاهش لیست کاربران فعال آنها شود.
۱۴ ماه از زمان رونمایی این گزینه در جیمیل گذشته است. آیا ترس بازاریابان واقعیت داشت و کمپینهای ایمیلی دچار قلع و قمع شدند؟
مؤسسه تحقیقاتی MessageGears دادههای ۳۰ میلیارد ایمیل را بررسی کرده تا جواب این سؤال را پیدا کند.
کاربران جیمیل چه پاسخی دادند؟
۶ ماه قبل از اینکه این فیچر به Gmail اضافه شود، نرخهای لغو اشتراک کاربران جیمیل افزایش محسوسی داشت؛ با نرخ هفتگی ۰/۰۷۵٪ – یعنی لغو عضویت هفتگی ۷۵ کاربر در یک لیست ۱۰۰ هزارتایی.
از زمان اعمال فیچر جدید جیمیل، نرخ لغو اشتراک به شکل محسوسی کاهش پیدا کرد. در طی این دورهی ۱۴ ماهه، نرخ لغو اشتراک کاربران در جیمیل به میانگین ۰/۰۶۱٪ رسید – یعنی میانگین لغو عضویت هفتگی ۶۱ کاربر در یک لیست ۱۰۰ هزارتایی.
دلیل این ماجرای عجیب چیست؟
دلیل این ماجرا احتمالا به خاطر امکان دیگر جیمیل است: Promotional Tab
این گزینه در جیمیل تقویت شده و حالا کاربران مجبور نیستند همهی ایمیلها را در اینباکس مشاهده کنند. ایمیلها به پوشهی Promotion میرود و کاربر در زمان مناسب به آنها مراجعه میکند و خبرنامههای مورد علاقهاش را میخواند.
ماجرا برای بقیهی کاربران چگونه است؟
برای کاربران سایر سرویسهای ایمیلی (به جز Gmail)، ماجرا متفاوت است: نرخ Unsubscribe تغییر خاصی را نشان نمیدهد.
در ماههای گذشته و پس از اقدام جیمیل، بقیهی بازیگران بزرگ ایمیل (مانند یاهو و Outlook.com) هم سعی کردند آپشن مشابهی را به سرویسشان اضافه کنند تا کاربران به سادگی بتوانند از لیستهای کمتر مورد علاقه خارج شوند، ولی این تغییرات به نظر میرسد تغییر محسوسی در آمار ایجاد نکرده است.
نگران این موضوع نباشید
از دل این آمار و ارقام نتایج مختلفی میشود گرفت، ولی یک نکته واضح است:
پیشنهاد جیمیل برای لغو اشتراک، باعث افزایش نرخ لغو اشتراک کاربران نشد.
مخاطبی که عضو لیست خبرنامهی شما شده است و خبرنامههای شما را میخواند، فقط به این دلیل که جیمیل به او پیشنهاد میکند بیا از لیست خارج بشو، این کار را نمیکند!
حتی در برخی موارد این پیامهای جیمیل مثل یک یادآور عمل میکند که به کاربر یادآوری میکند اخیرا ایمیلهای برند مورد علاقهاش را کمتر خوانده است و او را ترغیب میکند که ایمیل را باز کند! (اتفاقی که خیلی مواقع برای خود من رخ میدهد.)
محتوای مناسب آماده کنید، ایمیلها را برای کاربرانتان سفارشی کنید، به زمانبندی ارسالها توجه کنید و نگران لغو عضویت کاربران نباشید!