اگر به میخواهید وارد ماجرای ایمیل مارکتینگ شوید و از این کانال قدرتمند برای تبلیغات و معرفی خدمات و محصولاتتان استفاده کنید، به چند شکل مختلف میتوانید وارد این حوزه شوید.
یک راهحل این است که یک فرد متخصص را استخدام کنید که به صفر تا صد کار مسلط باشد. هم بتواند ایمیل طراحی کند، هم به حوزهی تولید محتوا تخصص داشته باشد، گرافیست باشد، با تکنیکهای تخصصی ایمیل مارکتینگ آشنا باشد و خلاصه یک آچارفرانسهی تمامعیار باشد! اگر حوزهی فعالیت شرکت یا استارتاپتان بزرگ باشد، احتمالا به توان و تخصص بیشتر از یک نفر نیاز دارید و باید تیمی با تخصصهای مختلف را تشکیل دهید.
یک راهحل دیگر هم این است که فرایند آمادهسازی و ارسال کمپینهای ایمیلی را به یک فرد یا شرکت تخصصی که کارش همین است، برونسپاری کنید. در این یادداشت در مورد این راهحل دوم صحبت میکنیم و در این مورد مینویسیم که برای انتخاب یک تیم تخصصی در حوزهی خدمات ایمیل مارکتینگ، به چه نکاتی باید توجه کنید.
۱. دنبال فرد یا شرکتی باشید که بتواند خدماتی سفارشی را برای شما انجام دهد
واقعیت این است که ایمیل مارکتینگ حوزهی نسبتا پیچیدهای است و ممکن است راهحلهایی که برای حل مشکلات پیش رو پدید میآید، از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد.
ایمیل یک کانال قدرتمند تبلیغاتی است و بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را نسبت به دیگر کانالهای تبلیغاتی دارد، ولی نکتهی مهم این است که برای گرفتن پاسخ مناسب از سرمایهگذاری در حوزهی ایمیل، باید راهحلهای اختصاصی خودتان را پیدا کنید.
درست است که میتوانید از خیلی از ترفندها و ترندهای روز بازار برای طراحی و ارسال کمپینهای اختصاصی استفاده کنید، ولی بهتر است به دنبال تیمی باشد که به جز حرفهای کلی، بتواند راهحلهای سفارشی نیز برای شما تعریف کند و کمک کند تا ارزش برند شما با کمپینهای ایمیلی که ارسال میکنید، تقویت شود.
۲. ارایهی ارزش و خدمات شفاف
وقتی با یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ برای شروع کار مذاکره میکنید، ببینید چه ارزشهایی را به شما پیشنهاد میکنند. ببینید راهحلهایی که در حوزهی ایمیل به شما پیشنهاد میکنند، چه ارزشافزودهای را برای شما ایجاد میکند. چگونه باعث ارتقای کسبوکار شما میشود؟ چگونه فرایندهای شرکت را تسهیل میکند؟ چگونه باعث سودآوری شما میشود؟
۳. رزومه و کارهای قبلی آنها
یکی از بهترین راهحلها برای درک کیفیت کار یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ، بررسی نمونه کارهای قبلی آنهاست.
کارهای مشتریان قبلی آنها را بررسی کنید و ببینید حس خوبی در شما ایجاد میکنند؟ خودتان را جای مشتریان قبلی بگذارید و ببینید ایمیلهای قبلی و گزارشات و نتایجی که بهدست آوردهاند، رضایتبخش است؟
رزومهی کارهای قبلی، یکی از کاراترین ابزارها برای شناخت کیفیت کار تیم ایمیل مارکتینگ است.
۴. هزینهی خدماتی که ارایه میکنند و بودجهی شما
ایمیل مارکتینگ یک مدل سرمایهگذاری است. بعضی از شرکتها بودجهی قابل توجهی برای این کار تخصیص میدهند، در حالیکه بسیاری از شرکتها به دنبال اجرای کمهزینه هستند.
اغلب تیمهای تخصصی ایمیل مارکتینگ خدماتشان را درجهبندی میکنند و متناسب با نوع خدمات، هزینهی جداگانهای دریافت میکنند.
طبیعتا باید به بودجهای که برایتان منطقی است، فکر کنید و متناسب با آن، روی انتخاب تیم متخصص برنامهریزی کنید. به این نکتهی مهم توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ دارای بازگشت سرمایه است و ممکن است این بازگشت سرمایه کمی زمانبر باشد. سعی کنید متناسب با شرایط شرکتتان، تصمیم مناسبی بگیرید و بین قیمت و کیفیت، تعادلی را برقرار کنید.
۵. دنبال شرکتی باشید که مجموعه کامل خدمات ایمیل مارکتینگ را خودش ارایه میدهد
وقتی به دنبال پیدا کردن یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ هستید، به دنبال تیمی هستید که مجموعه کامل خدمات مربوط به کمپینهای ایمیلی شما را مدیریت کند. این خدمات شامل چند فیلد کاری متفاوت است:
- تعیین استراتژی و برنامهریزی
- طراحی گرافیک ایمیلها
- تولید محتوا برای کمپینها
- طراحی تخصصی HTML ایمیل
- ارسال کمپینها
- گزارشگیری و آنالیز کمپینها
- تهیه و تقویت لیست ایمیل کاربران
انتظار دارید که تیم ایمیل مارکتینگی که به آنها سفارش کار میدهید، در تمام این حوزهها متخصص باشد و نیروهای متخصص متناسب با این فیلدهای کاری را داشته باشد؛ در حالیکه برخی مواقع اینطور نیست. مثلا یک تیم ممکن است در حوزهی محتوا و گرافیک مسلط باشد، ولی وقتی پای طراحی تخصصی ایمیل میرسد، کار طراحی و سفارشیکردن ایمیل را به یک فرد یا تیم دیگر سفارش میدهد یا آن را به افراد آزادکار در سایتهای فریلنسینگ سفارش میدهد.. (یا برعکس این ماجرا)
این موضوع احتمالا خیلی جالب نباشد. شما سراغ یک تیم متخصص آمدهاید و انتظار دارید با هزینهای که برای این کار صرف میکنید، یک کار منظم و مجتمع و حرفهای را تحویل بگیرید. وقتی کار بین چند تیم و فرد مختلف تقسیم میشود، هم یکپارچگی کل کار صدمه میبیند و هم اینکه ممکن است مدیریت زمانبندی کار به هم بخورد.
۶. نیروهای متخصص تیم آنها را بررسی کنید
یک تیم کامل ایمیل مارکتینگ از تخصصهای مختلفی تشکیل میشود. ایمیل مارکتینگ یک حوزهی چندوجهی است و باید تخصصهای مختلفی را در یک تیم در کنار هم داشته باشید تا بتوانید بهترین کمپینهای ایمیلی را اجرا کنید.
مهمترین این تخصصها این موارد هستند:
- استراتژیست کمپینهای ایمیلی (فردی که با نگاهی جامع در مورد کمپینهای ایمیلی یک شرکت فکر میکند و نقشه کلی را بر اساس نیازهای اختصاصی هر شرکت میچیند و برنامهریزی میکند).
- طراحی گرافیک
- متخصص UI (فردی که به ابزارهای طراحی HTML و CSS مسلط است و در کنار آن، با ریزهکاریهای فراوان مربوط به طراحی ایمیلهای استاندارد آشناست)
- کپیرایتر (فردی که مسلط به نگارش محتوای تخصصی است و میتواند بهترین متنها را برای کمپینهای ایمیلی آماده کند و متنهای موجود را ویرایش کند تا متناسب با فضای ایمیلها شود و در کنار آن، تمرکز و تخصص خوبی روی طراحی عناوین جذاب برای ایمیل دارد).
- در تیمهای کاملتر، تخصصهای دیگری منجمله آنالیزور کمپینهای ایمیلی، متخصص SMTP، مدیر پروژه کمپینهای ایمیلی، متخصص تحلیل بازار ایمیل و… را نیز میتوانید پیدا کنید.
وقتی سایت یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ را بررسی میکنید، بهتر است نگاهی به صفحهی «تیم ما» بیندازید و افراد متخصص تیم را بررسی کنید. ببینید اصلا چنین صفحهای در سایت وجود دارد؟!
۷. ببینید بقیه در مورد آنها چه میگویند؟
یکی از راههای خوب برای فهمیدن اعتبار و کیفیت کار یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ، بررسی سایر سایتهای تخصصی و فرومها است. ببینید دیگران در مورد این تیم چه میگویند و عملکرد آنها را چگونه ارزیابی میکنند؟
با کمی جستجو احتمالا میتوانید برخی از نمونه کارهای آنها را پیدا کنید. با مشتریان قبلی و کنونی آنها که احتمالا در سایتشان معرفی شدهاند تماس بگیرید و از آنها اطلاعات بگیرید.
به این نکته توجه داشته باشید که کمپینهای ایمیلی معمولا پروژههای کوتاهمدتی نیستند که اجرا شوند و ارتباط سفارشدهنده با تیم متخصص قطع شود. کمپینهای ایمیلی ممکن است ماهها و سالها به طول بینجامند. به همین دلیل، با بررسی موردی عملکرد تیم ایمیلی مارکتینگی که انتخاب میکنید، میتوانید از سطح کیفیت خدمات آنها در طول زمان اطمینان حاصل کنید.
۸. در وبسایتشان چه مدل محتوایی را در اختیار دیگران قرار میدهند؟
محتوایی که تیم متخصص ایمیل مارکتینگ در سایت و اکانتهای اجتماعی – و همچنین خبرنامهی ایمیلیاش – منتشر میکند، اهمیت زیادی دارد.
اگر به سایت یک شرکت تخصصی ایمیل مارکتینگ سر زدید و دیدید که محتوای بهدردبخور زیادی در آن پیدا نمیشود، احتمالا میتوانید به کار این شرکت شک کنید.
اگر در خبرنامهی ایمیلی یک شرکت تخصصی ایمیل مارکتینگ ثبتنام کردید و بلافاصله یک ایمیل خوشآمدگویی جذاب برایتان ارسال نشد، احتمالا باید در مورد انتخاب این شرکت تجدید نظر کنید.
بهترین نمونه از کار یک تیم متخصص ایمیل مارکتینگ را باید در خروجیهای کار خودشان پیدا کنید: بهترین بلاگ، بهترین خبرنامههای ایمیلی خوشآمدگویی، بهترین خبرنامهی ادواری هفتگی یا ماهیانه.
۹. استراتژی در مقابل اجرا
وقتی به سراغ یک شرکت تخصصی ایمیل مارکتینگ میروید، احتمالا کلی پروپوزال و پیشنهاد و آنالیز جلوی رویتان قرار میدهند و شما را مجاب میکنند که بهترین تحلیل و استراتژی را در مورد کمپینهای ایمیلی شرکت شما دارند، ولی چیزی که به آن نیاز دارید این است که دلایل قانعکنندهای برایتان بیاورند که واقعا قادر به اجرای این استراتژیها هستید. به قول قدیمیها: دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
البته این حرف به این معنی نیست که استراتژی و برنامهریزی بیاهمیت است. اتفاقا اهمیت خیلی بالایی دارد و اگر دیدید که یک تیم ایمیل مارکتینگ بدون اینکه به استراتژی توجه کند، مستقیم میخواهد وارد اجرا شود و سریع کمپینهای شما را بفرستد هوا، به کیفیت کارشان بسیار شَک کنید!
موضوع این است که باید تیمی را انتخاب کنید که در کنار تعیین استراتژی و داشتن نگاه خوب و سطح بالا به کمپینهای ایمیلی، توان اجرایی و عملیاتی بالایی هم داشته باشد. تیمی که بتواند هر دو بال «ایده» و «اجرا» را در کنار هم بگذارد و باعث پرواز شما به آسمان قلبهای مشتریان شود!
۱۰. در مورد آنها چه احساسی دارید؟
در نهایت، وقتی همهی جوانب را برای انتخاب فرد یا شرکت مورد نظر برای برونسپاری خدمات ایمیل مارکتینگتان انجام دادید، باید تصمیمتان را بگیرید. این شرکت قرار است یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی شرکت شما را انجام دهد و به نوعی قرار است جزو شرکای تجاری شما شود. بهتر است در نهایت به احساستان رجوع کنید و ببینید چه حسی از کار کردن با این تیم خواهید داشت؟
آیا پس از جلسهای که با آنها داشتید، احساس کردید که کلی اطلاعات و دید جدید کسب کردید یا برعکس، آشفته و گیج و ناامید شدید؟ حسی که نسبت به آنها پیدا میکنید، اهمیت زیادی دارد.