چیزهایی که لازم است در مورد تغییرات جدید سرویس Gmail برای آدرسهای فرستنده بدانید.
جیمیل برای تمام متخصصین ایمیل مارکتینگ مهم است. باید هم مهم باشد، چون درصد زیادی از کاربرانی که برای آنها کمپین ایمیلی ارسال میکنید، ایمیلهای شما را روی یکی از سرویسهای جیمیل دریافت میکنند.
به همین دلیل، لازم است توجه جدی به استانداردهای این سرویس جهانشمول داشته باشید، وگرنه درصد زیادی از ایمیلهایی که با جان و دل درست کردهاید و با کلی امید و آرزو و نذر و نیاز برای مخاطبینتان ارسال میکند، سر از پوشهی اسپم درمیآورند یا به بیراهه میروند و حتی دلیور نمیشوند.
جیمیل اخیرا راهنماهای مربوط به آدرسهای فرستنده (Sender Guidelines) را بهروز کرده است و تغییرات جدیدی را اعلام کرده است. تغییراتی که توجه به آنها، باعث میشود ایمیلهای شما وضعیت بهتری در رسیدن به Inbox اصلی کاربران پیدا کنند.
در این یادداشت نگاهی داریم به داکیومنتهای فنی دقیقی که جیمیل در اختیار متخصصین قرار داده است و به طور خلاصه مهمترین محورها را بررسی میکنیم.
جیمیل چه تغییرات جدیدی را ایجاد کرده است؟
۱) جیمیل درخواستهای وایتلیست را از این پس قبول نمیکند. (البته با ذکر این توضیح که قبلا هم خیلی توجهی به این درخواستها نشان نمیداد، ولی الان اعلام کرده که کلا میانهی خوشی با این درخواستها ندارد. «درخواست وایتلیست» یعنی شما لیستی از ایمیلها را برای جیمیل بفرستید و با دلیل و مدرک بخواهید ثابت کنید که اینها مخاطب من هستند و لطفا هوای من را داشته باش و کمپینهای من را برای این لیست اینباکس کن. جیمیل حرفش این است که شما در عمل باید وایتلیست بودن لیستتان را ثابت کنید. به حرف نیست که برادر من!)
۲) جیمیل پیشنهاد میکند که ایمیلهای تبلیغاتی و ایمیلهای ترنساکشن (تعاملاتی) را با IPهای مختلفی بفرستید. ترجیحا هرکدام از دستههای کمپینهای ایمیلی جداگانه ارسال شوند.
۳) علاوه بر پیشنهاد جیمیل برای استفاده از آیپیهای مختلف برای دستههای مختلف ایمیلها، پیشنهاد جیمیل این است که ایمیلهای فرستندهی کمپینهای مختلف هم با هم مشابه نباشند.
۴) جیمیل پیشنهاد میکند که کمپینهای ایمیلی شما به صورت Mixed Content نباشند. (Mixed Content یعنی بخشهای مختلف فایل HTML ایمیل شما از منابع مختلفی تأمین شوند. مثلا فایل اصلی HTML کمپین ایمیلی از یک سرور با اتصال HTTPS فراخوانی شود و تصاویر و اسکریپتهای اتمالی از منبعی دیگر با اتصال HTTP.) پیشنهاد میشود که همهی منابع کمپین ایمیلی از یک سرور فراخوانی شوند.
۵) جیمیل پیشنهاد میکند که وضعیت دامین فرستنده را با سایر سرویسهای گوگل (مثل سرویس Postmaster) بررسی و اعتبارسنجی کنید.
۶) جیمیل اخطار میدهد که تلاش نکنید تا با استفاده از کدهای HTML و CSS بخشی از محتوای ایمیل را برای کاربر مخفی کنید. مثلا نبایید رنگ بخشی از متن ایمیل را با رنگ پسزمینه یکی کنید تا دیده نشود. (میدانم عجیب است، ولی برخی طراحان ایمیل به دلایلی این کار و کارهای دیگری مثل این را انجام میدهند.)
۷) جیمیل حساسیت خود روی رعایت استانداردهای CAN-SPAM و CASL را بیشتر کرده است. برای رعایت این استانداردها، باید حواستان باشد که عنوان ایمیل شما با متن ایمیل در تناسب باشد. در داخل ایمیل هم باید فاکتورهایی را لحاظ کنید که از گیج شدن کاربر جلوگیری کند. خلاصهی کلام اینکه، زیرآبی نروید. حرفتان را در داخل ایمیل درست و منطقی بزنید!
۸) جیمیل مجدد تأکید میکند که وقتی از یک آدرس دامین فرستنده و آیپی جدید میخواهید کمپین ایمیلی بفرستید، باید حواستان به سرعت ارسالها باشد. به این فرایند اصطلاحا Warm-up آیپی میگویند. به این معنی که باید در طول زمان به تدریج تعداد ارسالهای ایمیل از یک آیپی و دامین مشخص را بیشتر کنید تا به مرحلهای برسد که جیمیل این دامین را به عنوان یک فرستندهی معتبر با حجم ارسال بالا بشناسد.
۹) جیمیل راهنماهای جدیدی را برای Gmail SMTP و رفع خطاهای مرتبط در سایتش منتشر کرده است و توضیحات دقیقی را به برنامهنویسان ارایه کرده است تا بتوانند خطاهای پیشرو را راحتتر برطرف کنند.
چه اصولی پابرجا ماندهاند؟
۱) جیمیل همانند روال سابق از شما انتظار دارد که تنظیمات و استانداردهای مربوط به ثبت رکوردهای SPF و DKIM و DMARC را برای محافظت از اعتبار دامینهای فرستنده انجام دهید. (این سه مورد جزو پایهایترین اصول ایمیل مارکتینگ هستند و اگر تاکنون خیلی به آنها توجه نمیکردید، پیشنهاد میکنیم وقتی را برای مطالعه و تنظیم آنها بگذارید.
۲) فقط به لیست مخاطبینی ایمیل بفرستید که انتظار دریافت ایمیل از شما را دارند. به زبان دیگر: خودشان در لیست ایمیل شما ثبتنام کردهاند و زورکی آنها را عضو نکردهاید!
۳) لیست ایمیلتان را بهطور مرتب تمیز کنید. ایمیلهای غیرفعال را حذف کنید و حواستان به ایمیلهای که بانس میشوند، باشد.
۴) لیست ایمیل نخرید. لیست ایمیل نخرید. لیست ایمیل نخرید! (اگر جرأتش را دارید، یک لیست ایمیل بخرید و کمپینی بر اساس آن ارسال کنید. بنشینید و ببینید جیمیل چه بلایی سرتان میآورد!)
۵) محتوای درست و درمان و بهدردبخور بفرستید. حواستان به کلمات اسپمخور باشید. سر ملت را گول نمالید!
رعایت کردن این خطهای راهنما باعث دلیور شدن با کیفیتتر کمپینهای ایمیلی شما در سرویس جیمیل خواهند شد و گوگل با شما مهربانانهتر برخورد خواهد کرد!